Vitlök eller ej?

Sv: Vitlök eller ej?

Vad visar studierna? Att det hjälper eller stjälper eller gör varken till eller från?

Marisco skrev:
Hmm.. Alla pratar om vitlök om sommaren pg.a insekter och minskat antal fästingar. Men jag ger min häst vitlök (färsk, som jag själv skivar - bäst så) året runt. Sommaren - äckliga fästingar. Vintern - förhindrar förkylningen.

Är det fler som använder färsk vitlök? :idea:

Japp, jag har alltid gjort det när jag gett vitlök men inte just nu, ska använda upp mina vitlöksflingor o sen gå 'tibax' till färsk lök igen. Köpte flingorna mesta bara för att jag ville testa skillnaden, men jag kan lika gärna skiva färsklök som är mycket billigare!!

Ger vitlök för att det hjälper immunförsvaret som med d flesta ovan nämnda anledningar i tråden :D
Förutom att vi inte har färstingar här uppe

:banana: det är högst ovanligt! Vilket är kanon bra!!

Men det ska gudarna veta att det finns hemma i Uppsala... :devil:

När jag hade häst gav jag honom vitlök för att det innehållermycket antioxidanter och håller fästingarna borta och håller hästen frisk! :)

Jag ger vitlökspulver nu, men jag har gett flingor och färsk vitlök förut. Det fungerar bra för oss, jag har inte märkt något negativt alls. Jag ger det främst för att förebygga "anfall" ifrån knott, mygg, fästingar och andra otrevliga insekter på sommaren, men också mot förkylningar och för immunförsvaret. :)

Vi ger vitlök hela året. På sommaren hjälper det mot flyfän och på vintern hjälper det till att förebygga ev sjukdomar. Det funkar bra på våra hästar!

Det har jag också hört... Mina hästar har fått vitlök ett fåtal ggr om de varit förkylda, annars har jag också hört attd et dödar viktiga bakterier & stör matsmältning osv...
En tjej i stallet ger sin häst vitlök året runt för att den inte ska bli förkyld osv, tycker att det är väldigt överdrivet & onödigt... Jag köper att man ger under tiden de går på bete t ex för att slippa alltför stora angrepp av fästningar & myggor och även vid förkylning/hosta... inte annars...

Det finns andra trådar om detta, sök så hittar ni länkar och diskussioner kring gjorda studier (och bristen på sådana...). Känns trist att skriva om samma sak flera gånger.
länk till artikel MEN:

- Jag har inte hittat någon forskning som dokumenterar att vitlök till häst är nyttigt. Dock många försäljare som hävdar att så är fallet, eftersom det är bra för männsikor?! Kött är också bra för människor, men knappast för häst, medan gräs definitivt inte passar våra magar? Sedan när kan man jämföra olika arters behov och mediciner rakt av?

- Det finns forskning som visat att ett ämne i lök och vitök är onyttigt för hästar. Hästar som matats med större mängder har drabbats av akut förgiftning. Tillståndet som framkallats är anemi, "blodbrist". Vid små doser finns tecken på svag anemi, men det behövs mer forskning för att avgöra vid vilken gräns det blir farligt. Vill man ge, bör man iallafall inte ge det kontinuerligt.
Svag anemi skulle ev kunna märkas som trötthet, matthet, dålig kondition, hos hästen. Jag vet ett par som av veterinär rekommenderats järntillskott till sina hästar pga lätt "blodbrist" - de har gett vitlök i måttlig / normal dos. Om det var det som framkallat tillståndet vet inte jag. Känner inte till några andra hästar som rekommenderats järntillskott dock.

- Det finns hästar som blir dåliga i magen av vitlök, främst färsk (det tycks som om den verksamma substansen i vitlök försvinner i vissa upphettnings / tork - processer, och alltså skulle sådana pulver vara lika ofarliga som verkningslösa...).

- Jag ger inte vitlök. Hästarna håller sig friska i lungor, magar och immunförsvar ändå. Inga förkylningar på flera år, och sist var det en så ynklig en att det inte spelade någon roll. Jag menar, att bli lite snorig någon gång är inte dödligt, varken för oss eller djuren. Man vilar lite, så går det över. Min tes är att hälsan frodas av frisk luft, god foderkvalitet och stallmiljö, god omvårdnad samt en lagom kombination arbete - vila. De är inte heller mer angripna av insekter än sina vitlöksfodrade hagkompisar, det verkar hjälpa måttligt faktiskt.

Jag ger min färsk pressad vitlök året runt.
Varför....
Jo, min häst är överkännslig mot insekter (får stora svullnader)och får klåda av nästan alla insektsmedel. I början gav jag bara vår och sommar och då upplevde jag ingen större skillnad från att inte ge vitlök. Efter det att jag började ge året runt så får hon knappt nå bett och de bett hon får sväller inte upp till stora "bölder".

Förut gav jag vitlök till hästarna på sommrarna, jag slutade dock med detta eftersom det inte gav någon som helst synbar effekt...

Jag har också fått höra (precis som ngn skrivit) att det inte är bra för bakteriefloran i tarmen.

Senast ändrad av en moderator:

åke skrev:
Jag ger alla mina vitlök. Avels stona slutar jag att ge när det är 3veckor kvar till fölning. Börjar ge dom igen när fölisarna är ca 4 veckor. Jag ger dom vitlöksflingor som hippo har. Jag har märkt att dom klarar av knott,mygg och fästingar bättre på detta viset. Har även en ardenner som tidigare hade hosta som försvann när han fick vitlök.Jag har bara bra saker att säga om vitlök.
Ger du vitlöks pulver eller klyftor?? Äter hästen vitlök jag mennar med viljan?

Jag ger min vilöksflingor året runt för att bli av med flygfän på sommarn och förkylningar på vintern (han har lätt för att bli förkyld) Han har absolut inte blivit hängig eller nåt sånt och i sommras var han den ende hästen i stallet som kunde gå utan huva eller flyveil. (de andra åt inte vitlök) har bara märkt positiva effekter av vitlöken!

VulkanoRosa skrev:
Jag har också fått höra (precis som ngn skrivit) att det inte är bra för bakteriefloran i tarmen.

Det är nog möjligt att det kan vara så om man inte är försiktig vid invänjningen och/eller ger jätte mycket vitlök varje dag.

Min häst har fått vitlök i 6-7år och jag har aldrig upplevt att hon skulle ha nå problem med magen. Det jag har märkt är att om jag glömmer att köpa så hon blir utan i 1-2dagar då blir hon väldigt gasig i magen, men det beror antagligen på att det blir en omställning för tarmfloran...tror jag...

hästen jag rider får vitlökspluver. jag vet av vilken anledning ägaren ger det.

men hhästen tycker inte om det.. så vi får blöta ordentligt och balnda och greja.. har annars hört att hästar tycker om det?

jag ger min häst färsk vitlök, och hennes ögon har faksitskt slutat rinna efter det.. det ena ögat rinner lite men inte i närheten av så mycket som det var när jag köppte henn. enligt förra ägaren hade båda ögonen alltid runnit. jag har ägt henne sen den 18/4.

Jag ger min häst vitlök, i form av pulver eller flingor.
Tycker det fungerar bra!, har inte märkt något negativt med det.

jea78 skrev:
jag ger min häst färsk vitlök, och hennes ögon har faksitskt slutat rinna efter det..

Det där har jag faktiskt också lagt märke till... Började ge min lite vitlök (2-3klyftor/dag) för några veckor sen (när de släpptes på bete) och jag märkte efter ett tag att hennes rinnande ögon blev bra :)
Jag la sen av med vitlöken en vecka, eftersom det sägs att det inte är bra att ge det kontinuerligt och stör magfloran, så började ögonen rinna IGEN efter några dagar utan vitlöken... :crazy:

har ingen aning om detta hände pga vitlöken eller ej men så var det.
Hon har också ständigt rinnande ögon, lite mer på sommaren.

jag använder mig att färsk vitlök och har så gjort i många år=)
Första tiden hade jag pulver med jag tror inte på att man kan ta reda påvitlökens alla fördelar om amn torkar in den..Tror närningen försvinner lite då..
Så jag skivar i färsk vitkök 3-4 klyftor om dagen..
inte en enda fästing på 7 år jag haft henne har hon haft 5 fästingar :) myggbiten är hon inte i år inte förra året heller=)

Majsolja och pressad vitlök gör susen inga mygger som vill suga de blodet. :banana:

milly skrev:
Det där har jag faktiskt också lagt märke till... Började ge min lite vitlök (2-3klyftor/dag) för några veckor sen (när de släpptes på bete) och jag märkte efter ett tag att hennes rinnande ögon blev bra :)
Jag la sen av med vitlöken en vecka, eftersom det sägs att det inte är bra att ge det kontinuerligt och stör magfloran, så började ögonen rinna IGEN efter några dagar utan vitlöken... :crazy:

har ingen aning om detta hände pga vitlöken eller ej men så var det.
Hon har också ständigt rinnande ögon, lite mer på sommaren.

då är det inte bara jag som inbillar mej då... :banana:

jea78 skrev:
då är det inte bara jag som inbillar mej då... :banana:

Nej, precis!

Kan säga att min hästs ögon är återigen "rinnfria" när hon nu fått vitlök i fodret under några dagars tid :)
Så jag tror definitvt det fungerar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar