Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Lovisaleonora

Trådstartare
Häromdagen snubblade jag över senaste numret av tidningen Hästen. I den fanns en artikel om att nya studier visade att vitlök var direkt farligt för hästen. Små doser under längre tid bröt sakta men säkert ner hästen.

Någon som har artikeln och kan återge den här, eller ännu vet var man kan hitta studien?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

har inte sett artikeln eller så, men har oxå jag läst en artikel om att vitlök inte är bra för hästar, något som jag iof alltid misstänkt eftersom det är helt onaturligt för dem att äta vitlök..

Jag vill oxå jättegärna läsa den studien som lovisaleonora_ läst.

Någon??
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Kanske ska förtydliga att jag själv aldrig varit förtjust i vitlök till häst då det knappast lär ingå i deras naturliga kost.

Men att det skulle finnas rön att det faktiskt skadar gör mig lite rädd, med tanke på hur många som fodrar med vitlök i olika former.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Det låter intressant, det vill jag också läsa! Eftersom det är nyaste numret, nr 2, (jag kollade på deras hemsida), så är det väl bara att ge sig ut och köpa tidningen!! :D
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Hittar man tidningen kan man göra det, jag läste den i ett väntrum och har så god uppfostran att jag inte tar den med mig därifrån :D

Men jag får väl gå på jakt i butikerna i stan *suckar*
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

jag skulle också vilja vet om vitlök är farligt för hästar. har läst många trådar på buke som handlar om just vitlök. en del säger att det är bra, andra inte. Man blir lite förvirrad. själv ger jag min häst vitlök varje sommar. kanske ska jag sluta?

/Pontiac
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Om inget nytt tillkommit har man hittills visat att ganska höga doser vitlök på ngn månad kan ge anemi på häst men inte vilka doser som kan betraktas som säkra på lång sikt.
Man vet att vitlök har en antibakteriell effekt o har indikationer på andra medicinska effekter.
Att regelbundet tillföra antibakteriella ämnen behöver inte nödvändiigtvis vara bra.
PL
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Pontiac skrev:
jag skulle också vilja vet om vitlök är farligt för hästar. har läst många trådar på buke som handlar om just vitlök. en del säger att det är bra, andra inte. Man blir lite förvirrad. själv ger jag min häst vitlök varje sommar. kanske ska jag sluta?

/Pontiac
Fråga dig själv varför du ger vitlök... Har hästen blivit dålig, snorig eller nåt åt det hållet? Många ger "bara för att" utan att hästen egentligen visat att den behöver nåt tillskott alls.

Är det för mygg/flugor/fästingar finns andra medel;)
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag läste den också, och jag vågar inte chansa så jag slutar ge mina nu.
Det som stod var att det bröt ner blodkropparna (röda tror jag) för att hästar har inte enzym som bryter ner någon sak i lök. Det är farligt redan vid små doser, men då krävs det att man fodrar en längre period innan det märks något, och då kan det ha gått långt. Det kunde även ge problem med njurarna eller liknande.
Observera att det här gäller all sorts lök.

Så nu har man ett kilo vitlök hemma som man för käka upp själv. :crazy:
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Min häst har fått vitlök hela sitt liv.... 1 klyfta/dag i kvällsmaten.
Inte då hon var föl förstås men från ca 1år. Hon mår jätte bra och är frisk. Kanske ska säga att hon är 12år nu och jag har ägt henne sedan hon var nyfödd.
Så om små doser vitlök bryter ner hästen så borde hon vara i VÄLDIGT DÅLIGT skick och det är hon inte.

På sommaren brukar jag plantera ut grodda vitlöks klyftor i hagen(på ett speciellt ställe)... När det växer upp betar hon av det gröna (och det både luktar och smakar vitlök) så äter detta frivilligt.

Jag började ge vitlök för att hon reagerade med allergi på sommaren mot mygg och knott + mot alla insektsmedel.
Så nu använder jag inget insekts medel och hon får väldigt lite insektsbett på sig.

Letade hos SLU om denna studie men hittade inget...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Lovisaleonora_ skrev:
Häromdagen snubblade jag över senaste numret av tidningen Hästen. I den fanns en artikel om att nya studier visade att vitlök var direkt farligt för hästen. Små doser under längre tid bröt sakta men säkert ner hästen.

Någon som har artikeln och kan återge den här, eller ännu vet var man kan hitta studien?

Här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15822591&query_hl=3

HH
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

dvs över 20 g Frystorkad vitlök per 100 kg häst ger brist på röda blodkroppar, eller fattade jag det fel..
men detta gäller alltså under oavbruten fodring med vitlök.. ?

om man ger lägre dos (10g/100 kg häst) och har uppehåll varannan vecka så är det en bra utfodringsrutin när det gäller vitlök?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Ja om man ger den dosen i en dryg månad får hästen garanterat blodbrist.
Man vet dock inte vilken dos som är säker. Det tycks också vara individuellt - som en Bukefalist skrivit fick hennes inackordering en mindre dos än den angivna men fick ändå blodbrist. HH
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

okai, men i någon artikel nämndes att man bör göra regelbundna uppehåll och att hästens blod då återhämtar sig.. är det något du vet något om?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag har då alltid trott att detta eviga slaskande med vitlök inte skulle vara bra.
Och så var det inte bra.
Så bra för mig och mina hästar att jag följde min känsla.
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Inte_Ung skrev:
Jag har då alltid trott att detta eviga slaskande med vitlök inte skulle vara bra.
Och så var det inte bra.
Så bra för mig och mina hästar att jag följde min känsla.

Jaa.. och så bra för mig att min häst är klokare än matte :devil:
Han vägrar äta vitlök, bara vägrar. SÅ hungrig blir han aldrig :p
Och jag mitt nöt trodde att det skulle vara bra :o men såklart är det inte deras naturliga kost och därmed är de ju inte gjorda för att behöva det... så varför bry sig? Numera får han bara hö och lite mineraler/vitaminer, funkar hur bra som helst :)
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

BeastieBabe skrev:
dvs över 20 g Frystorkad vitlök per 100 kg häst ger brist på röda blodkroppar, eller fattade jag det fel..
men detta gäller alltså under oavbruten fodring med vitlök.. ?

om man ger lägre dos (10g/100 kg häst) och har uppehåll varannan vecka så är det en bra utfodringsrutin när det gäller vitlök?

Vem ger sin häst så mycket vitlök???
Min isis väger kanske 350 säger vi och jag ger han 15 g per dag vilket innebär 4,2 g/100 kg krroppsvikt...

Han får hippos vitlöskflingor och dom rekomenderar 15 g/dag...

Jag ger vitlök för att han inte ska bli förkyld. alltså bara under vinterhalvåret...

Nu e jag förvirrad... hur ska jag göra... det var någon som skrev att man skulle ha uppbehåll ibland. så om man säger att min häst äter vitlök i 6 månader och sen slipper vitlöken i 6 månader... e de bra då? eller ska jag köra varannan vecka också de sex månade han får vitlök???:confused:

Åhh dessa eviga foderfrågor... att de ska va så svårt att utfodra en häst...:(

Fast själv stoppar man i sig vad som helst:rofl:
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

ja, i det inlägg eller om de nu var artikel så uppmanades man till att ha regelbunda uppehåll och att varannan vecka var ett bra tidsintervall.. så jag och polaren kör på vitlök varrannan vecka året om både för insekters skull och för att hon inte ska bli snorig eller så..

ALLA: är det någon som vet hur mycket det kostar att ta ett blodprov som kolla upp blodbristen? (dvs om vet redan är ute och ska vaccinera t.ex, så bara att ta blodprovet och få resultatet..)
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

Jag ger 2,5 dl Hestekraft varje dag och i den är det vitlök, tror ni det är farligt med den mängden?
 
Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen

för att undvika blodbrist på grund av vitlök ska man ju inte je dom mer än tre veckor åt gången sedan ha ett uppehåll på ca lika länge.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp