Vitaminer?

L

Lina_

Vad ger ni för tillskott till era hästar? Jäst, vitaminer, mineraler, örter, kalk, olja, salt, spårämnen, boitin, tokosel, färdiga blandningar etc.
Varför ger ni just det ni ger?
Har ni upplevt någon förbättring?

Sv: Vitaminer?

Insåg just att denna borde legat under Foder...

Den ligger väl under foder? :crazy:

Men jag ger iallafall min häst B & E vitamin.
Mineraler och lincubes. (linfrö)

Lincubes är bra för tarmarna, då min häst står ganska mycket i leriga hagar... :(

Sen får han bara havre, därför mineraler.
Funderar på att skaffa något foder som är bra för hovarna, Något tips?:)

/Picco

- Foderjäst. För magens skull. ja, jag tycker att det har blivit bättre.
- Biovimin (komplett vitamin-och mineraltillskott). För att det är komplett och jag gillar det. Har iaf inget att klaga på och hästen verkar nöjd..
- Saltsten. Ibland extra salt vid hårt arbete. Tveksamt om det räknas som tillskott, men iaf!

E-vitamin samt Tokosel, sen får pållen även extra tillskott av magnesium. Dessa saker får han för att det inte finns täckning i foderstaten för detta.

Jag ger mineraler (krafft miner blå)
för att hon ska få i sej mineraler osv..
o b-vitamin för pälsens skull :D

Den ligger väl under foder? :crazy:

Funderar på att skaffa något foder som är bra för hovarna, Något tips?:)

/Picco

Jag la den under Hästvård, men någon snäll moderator har väl flyttat på den =P

Vi har kört med biotin till våra hästar med dåliga hovar, och det har funkat bra. Dock har vi nyligen slutat med det, och jag har inte direkt märkt någon skillnad, men det kanske kommer...

Ger Kiselgur för hovkvaliteten, vet inte om det gör nån skillnad men det tar väl ett tag. Rekommenderad av både vet och hovis, pga hålvägg upp till kronranden och spiktramp/hovböld :crazy:
Hon får även extra magnesium mot headshakingen. Och ja, det hjälper :bow:
Extra fosfor pga brist i foderstaten.
Har även gett nån örtblandning med bla alger och nypon för hovarna, men det var nog bara godis...

Ingen hittils som ger Chevinal+? Tycker det brukar vara många som gör det...

B- vitamin till unghästarna för att mota bort ev. hakningar på hösten
Selen + lysin till unghästarna för att säkerställa behov.
Fosforbalans till alla för att det fattas.

Salt, för att han inte har vett att använda saltstenen,
Linfröolja, blir fin i pälsen o dessutom bra för magen (framförallt vintertid då han går o plockar i lerig hage),
Krafft miner blå, för mineralernas skull,
tillfälligt extra e-vitamin, för att se om det kan hjälpa honom att muskla upp sig,
b-vitamin vid pälsfällning/pälssättning för att han inte ska bli så trött o grinig, och det hjälper, sem får folk säga vad de vill..

Jag ger b-vitamin under pälssättning/fällningssäsongen, lössalt pga att hon inte slickar på saltstenen (inte just nu under vintern men alltid annars), majsolja då det ger fin päls och är som en xtra energikälla!:idea:

Jag ger:
Tokosel- ett par gånger i månaden för att hon inte äter foder som innehåller selen.
Vanliga mineraler- ungefär en matsked per dag för att täcka mineralbehov
Glucovett, nyponpulver, linfröolja - för att få henne rörlig då hon har en spattdiagnos (artros).
På våren brukar jag ge foderjäst för att underlätta vid pälssättning.

Jag har aldrig gett vitaminer då hästar sällan har brist på detta. Tråkigt om en del..eller ska man säga en STOR del av hästfolket slänger bort sina pengar,

Mineraler: Detta ser man om man ha höanalys..IGEN, många spenderar masor av pengar på sådant som är onödigt..bara för dom inte tror på ananlys av grovfoder.

Kanske dom är rika ?? ;)

Biovimin (komplett vitamin-och mineraltillskott). För att det är komplett och jag gillar det. Har iaf inget att klaga på och hästen verkar nöjd..

FRÅGA ? Du gillar det...hur går det i hop ? Är det inte så att man tillför något för att det behövs ? Och hästar kan inte klaga ;)

Min får Mineraler och V.S.L (E-vitamin och Selen) B-vitamin vid pälssättning. Har även en BasiBlock i boxen hans ifall han har brist på något. Men han äter bara av den på sommaren när han går på bete.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Foder & Strö Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur