Vitaminer?

Sv: Vitaminer?

Min får just nu E-vitamin och biotin. Fram mot våren när pälsfällning/sättning kommer igång ger jag även B-vitaminer och multivitaminer men då skippar jag nog E-vitaminerna...

*kl*
Ni som ger E-vitamin, märker ni någon skillnad?

Om jag efter foderstats beräkning (med analyser) ser att hästen behöver vitaminer/mineraler så ger jag tillskott efter det. När jag var mer ovetande och lat så gav jag Chevinal +, tycker inte om mineraler/vitaminer i grusform. Ger ochså linfröpellets (jag vet, ingen vit men dom blirju så fina av det :love: ) och B-vit vid fällning. Gav Hoof Aid vid dåliga hovar, det bästa jag provat mot det!

KL av mig själv :angel:
Linfröpellets, hur är de sammansatta? Kan det vara ett alternativ till linfröolja tex? Om man bara vill ha linfröets effekt, och inte oljans?

KL av mig själv :angel:
Linfröpellets, hur är de sammansatta? Kan det vara ett alternativ till linfröolja tex? Om man bara vill ha linfröets effekt, och inte oljans?

Tror dom är sammansatta av sin egna olja. Det kan absolut vara ett minst lika bra alternativ tror jag :)

Var kan man få tag på det? Krafft har väl inte tror jag...

Min gubbe får:
Krafft Miner Blå pellets - mineraler
Tokosel - selen
Linfrö - bra för magen
Foderjäst - bra för magen, päls och hovar
B-vitamin - mage, päls
Biotin och Kiselgur - hovarna
Bioglucomin (eller Flexijoint, Glucovett, MSM) - lederna. Har artroser.
Bakteriebalans - magen

Jag ger tokosel - För det fattas i foderstaten
Jag ger kalk - Samma här
Jag ger chevinal plus - Är inte säker på om det passa till hennes nya hö,får se. Annars får jag byta till något annat.
Jag ger örter - För annars är hon brunstig och gapig i tid och otid.

Var kan man få tag på det? Krafft har väl inte tror jag...

Jag köpte det hos min lokala foderförsäljare, han sålde det i lösvikt. Tror inte att det är något speciellt märke som säljer dom... Hoppas du hittar :)

Den ligger väl under foder? :crazy:

Men jag ger iallafall min häst B & E vitamin.
Mineraler och lincubes. (linfrö)

Lincubes är bra för tarmarna, då min häst står ganska mycket i leriga hagar... :(

Sen får han bara havre, därför mineraler.
Funderar på att skaffa något foder som är bra för hovarna, Något tips?:)

/Picco

Biotin (heter det så..?) ska vara ett bra tillskott, har inte provat det själv, men har hört..

Annars var jag inne och läste om foder från Dodson & Horrell, de har ju flera olika foder, men ett av dem innehöll bl a Biotin för hovarna. De ska ju ha bra foder vad jag har hört, fast.. jag har inte testat dem heller än ;)
Annars är vä vanlig B-vitamin bra! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Foder & Strö Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30