Vitamin Brist?

K

_K_89

Hej!
Tror att min ponny kan ha vitamin- brist eller nått liknande, då hon nu senaste vecka-orna, har börjat äta sitt egena bajs i boxen. Många har sagt att det kan bero på vitamin och mineral brist, fast vet inte om det stämmer..
Hon får i betforn ett pump med chevial plus som innehåller alla mineraler och vitaminer, plus att får lite färk vitlök i betforn. Och saltstenen är en som innehåller vitaminer oxå.
Tror ni att hon har vitamin brist? eller vad tror ni kan vara problemet?
Snälla nån som har tips på vad man kan göra eller sköter hon det själv min ponny?

Ni kan ju samtidigt tycka till om vad ni tycker om hennes mängd och sorts mat hon får. Hon är lite små seg och skulle behöva lite extra energi ibland om jag fick bestämma ;) hon är en kraftig sort, och hon har varit jätte tjock men är nu i fin form igen :) hon är en C-ponny på 15år.
Hon äter;
Morgon: 1,5 KG Hö 0,75kg Havre/kornKross ( ca.4dl kornkross och 6dl havre)
E:m: 1-2 kg Hö (1Kg hö ute och 0,5- 1Kg inne när hon kommer in)
Kväll. 1,5 Kg Hö 0,75 Havre/Kornkross (ca. 4dl kornkross och 6dl havre) 5dl torr betfor( mäter den torr) vitlök och chevial plus och morötter.
Hon rids 5-6 dagar i veckan, tränas regelbundet och tävlas sommar tid. ( 4-5 på vintern) och går ute från morgonen till sena e.m på dagarna.
Vad tycker ni, får hon för mycket eller för lite mat?
Vad skulle man kunna göra för att få lite extra energi till henne?
Nån som har nått tips eller nån idée?

Mvh Karolin

Sv: Vitamin Brist?

Kan vara brist på strå och proteinbrist oxå. Står hon på halm som hon äter av?

Vad väger hon?

mvh Jessica

Hej! Tack för svaret!
Nej hon står på tjock bedd med torv..

Vet inte exakt på kilot vad hon väger, har bara kollat med ett sånt här måttband man kan kolla vikten med. och sist jag kollade var i slutet av sommaren, fast hon har inte ändrats så mkt, (ngt mindre bara) då visade det runt 350-400 kg.. kommer inte ihåg exakt :cry: kan tänka mig runt 375kg nu ungefär, ska kolla upp mer nogrant imorgon :)
/ Karolin

Då gissar jag att hon får för lite strå och/eller protein. Prova att ge nåt kg lucernhack o se om det hjälper henne. Fast har du ingen grovfoderanalys kan man bara gissa vad hon behöver.

mvh Jessica

Vet at kaniner äter sin egen avföring om <dom inte får i seg tillr. m b-vitamin:banana:

Njae... stämmer inte helt. Kaniner har två typer av avföring, den ena typen äter de alltid upp. Går inte alls att jämföra med hästar.

mvh Jessica

Sunnyann skrev:
Vet at kaniner äter sin egen avföring om <dom inte får i seg tillr. m b-vitamin:banana:

proteinbrist eller för liten grovfodergiva
4-5 kg hö är ganska lite även för en c-ponny.. du bör prova med att öka upp till 7-8 kg till att börja men..

anledningen till att det inte vart för lite tidigare är för att det kanske inte har vart lika kallt innan..

sedan så kan det bero på proteinmängden.. har ni bytt hö alldeles innan träckätningen startade så kan det vara proteinbrist..

men i första hand höj högivan till 7-8 kg..

Håller med de övriga här: öka grovfodergivan, se till att hon har halm att tugga på om inte annat. Minska kanske kraftfodret om det funkar med foderstaten. Är hon ute mycket? Har sällskap? Också viktigt...

En god vän till mig som har jobbat på en vetklinik sa till mig att när de äter av sitt eget bajs så håller de på att byta tarmflora. Förr i tiden så spolade man hästar som hade problem med magen med en annan hästs bajs för att det skulle byta tarmflora. Låter äckligt men det fungerade. Så jag tror inte att det är någon fara med din häst. Håll lite koll på det men är det så att hästen slutar med det inom kort så är det ingen fara. Annars hade jag nog tagit ett blodprov och kollat så att allt står rätt till.

Jag tror också på PROTEINBRIST och för lite grovfoder.
Vet du hur mkt protein erat hö innehåller? (finns det analys på det?)

Innan jag kunde sånt här med foder och hur viktigt det är att man analyserar grovfodret så magrade min nordis plötsligt (eller ja, efter hösten gått) och så småningom började hon äta bajs.
Vi ökade grovfodret rejält och pga okunskap gav jag henne en massa energi i form av betfor, havre, olja och lite lusernpellets. Men det hjälpte inte! Hon tappade muskler och såg bukig ut, jag/vi fattade ingenting.

NU vet jag att det med all säkerhet att det var GROVFODRET som var väldigt proteinfattigt (plus att hon fick för LITE av det i början) och jag skulle alltså behövt tillskottsfodra med nåt proteinfoder. INTE med mera energi!!

Ok, så om hon har protein brist, vad tycker ni då att jag ska göra? Hon har nu dom sista dagarna sparat en hel del med bajs, mer än förut iaf..
Har tyvärr ingen hö analys på höet, det har gjorts en med bra värden men jag kan tyvärr inte få tag på den.. det är fjolårs hö iaf..
Vad ska ja kunna ge henne för att höja protein halten hos henne? Ska jag ge henne mera hö eller något tillskott?
Snälla nån som vet?
/ K.

Fjolårshö? Okej alltså näringsfattigt...

Jag tycker att du ska köpa lusernhack och ge minst 1kg/dag. Öka högivan med minst 1kg också.

Har hon fallit i överlinjen något eller på annat sätt tappat muskler? Hur länge har hon gått på den foderstaten hon har nu?

Tycker du ska börja med att ge lusernhack och öka högivan så får du se. Men sen finns det andra sätt att öka proteinmängden i fodret och det är genom att ge t ex soja, Krafft Protein, b-jäst, linfrökaka osv.
Men det är så gott som omöjligt att säga utan analysvärdena på grovfodret...

Tycker att det låter rätt konstigt att din ponny skulle ha proteinbrist. Du skriver ju att det är en c- ponny, man ska vara försiktig med att utfodra med proteinhöga medel så som soja och luzern till ponnisar. Eftersom det är en ponny så behöver de inte speciellt mycket protein och för mycket protein kan ge allvarliga sjukdomar så som fång. Är din ponny smal? Känner du revbenen? Är hon glanslös i pälsen? Ta ett blodprov! Genom ett blodprov kan man avläsa en hel del och det kostar inte speciellt mycket.
Det kan ju va så att din ponny är lite uttråkad i boxen eftersom hon står på torv. Öka höet så hon har lite mer att göra och ge henne lite halm om du har möjlighet. Lycka till!

Dom andra verkar veta detta bättre. Men jag tänkte bara skriva att mina kille började äta upp sitt bajs när han fick helhavre. Hans mage/tänder fick inte sönder skalen så den åkte rakt igenom honom...

Tycker att det låter rätt konstigt att din ponny skulle ha proteinbrist.

Varför skulle det vara det? Höet kan ha en väldigt låg kvot (dvs väldigt lite protein/kg) och då är risken STOR att hästen har brist på protein samt fel balans mellan energi och protein.
Kan du nåt om foderstatsberäkning??

Du skriver ju att det är en c- ponny, man ska vara försiktig med att utfodra med proteinhöga medel så som soja och luzern till ponnisar. Eftersom det är en ponny så behöver de inte speciellt mycket protein och för mycket protein kan ge allvarliga sjukdomar så som fång.

Mig veterligen är det inte alls protein som gör att hästar för fång. Det är väl nån störning i magen? Däremot skulle jag vara försiktig med just SOJA.
LUSERN är absolut inte farligt! Det är grovfoder av utmärkt kvalite och med gott näringsinnehåll. Det har inte nån extrem proteinvärde, inget som kan bli farligt eller överdosering. Iaf inte vid så små mängder som 1-2kg/dag. Dessutom ÄR det inte farligt med en hög kvot så länge det kommer från GROVFODER vilket ju lusern räknas som.
Dessutom: EN PONNY behöver, precis som alla andra hästar, en kvot på minst 6 i sin foderstat. Det betyder att för varje MJ ska det vara 6ggr så mycket smältbart protein i gram. T ex om den har ett behov på 40MJ/dag så ska den ha 6X40= 240gram smbrp/dag.
Det ska ALLA hästar ha oavsett om de är lättfödda eller inte. Svårfödda kan behöva en ännu högre kvot (dvs ännu mer protein per MJ).

Är din ponny smal? Känner du revbenen? Är hon glanslös i pälsen? Ta ett blodprov! Genom ett blodprov kan man avläsa en hel del och det kostar inte speciellt mycket.

Proteinbrist tar TID att se resultaten på... kanske en hel vinter så att hästen till våren tappat muskler och börjar se bukig ut. Men absolut håller jag med dig om att ett blodprov skulle vara vara BRA att göra. Och inte minst en analys på höet, annars famlar vi i mörkret.

Det kan ju va så att din ponny är lite uttråkad i boxen eftersom hon står på torv. Öka höet så hon har lite mer att göra och ge henne lite halm om du har möjlighet.

Så kan det mycket väl vara. Därför tycker jag att hon ska alltså ge 1kg lusernhack och även öka höet. Halm är också ett bra alternativ att lägga in till den.

Boken: "Hästens näringsbehov och utfodring" Skriven av: christina Planck och Margareta Rundgren.
Cit: Hästar som utfodras med mycket lite protein och vildlevande hästar med mycket dåligt bete äter sin egen träck, koprofagerar, vilket skulle kunna vara ett sätt att ta vara på amionosyrorna i de döda mikroorganismerna. Denna typ av koprofagering ska inte förväxlas med de unga fölens. I deras fall är koprofagin ett sätt att skaffa sig en god bakterieflora i tarmen.
Så du kan ha ett hö med mycket lågt proteinvärde tillsammans med att du ger för liten mängd.

Senast ändrad:

milly skrev:
Varför skulle det vara det? Höet kan ha en väldigt låg kvot (dvs väldigt lite protein/kg) och då är risken STOR att hästen har brist på protein samt fel balans mellan energi och protein.
Kan du nåt om foderstatsberäkning??

Mig veterligen är det inte alls protein som gör att hästar för fång. Det är väl nån störning i magen? Däremot skulle jag vara försiktig med just SOJA.
LUSERN är absolut inte farligt! Det är grovfoder av utmärkt kvalite och med gott näringsinnehåll. Det har inte nån extrem proteinvärde, inget som kan bli farligt eller överdosering. Iaf inte vid så små mängder som 1-2kg/dag. Dessutom ÄR det inte farligt med en hög kvot så länge det kommer från GROVFODER vilket ju lusern räknas som.
Dessutom: EN PONNY behöver, precis som alla andra hästar, en kvot på minst 6 i sin foderstat. Det betyder att för varje MJ ska det vara 6ggr så mycket smältbart protein i gram. T ex om den har ett behov på 40MJ/dag så ska den ha 6X40= 240gram smbrp/dag.
Det ska ALLA hästar ha oavsett om de är lättfödda eller inte. Svårfödda kan behöva en ännu högre kvot (dvs ännu mer protein per MJ).

Proteinbrist tar TID att se resultaten på... kanske en hel vinter så att hästen till våren tappat muskler och börjar se bukig ut. Men absolut håller jag med dig om att ett blodprov skulle vara vara BRA att göra. Och inte minst en analys på höet, annars famlar vi i mörkret.

Så kan det mycket väl vara. Därför tycker jag att hon ska alltså ge 1kg lusernhack och även öka höet. Halm är också ett bra alternativ att lägga in till den.

Lugn och fin nu! Självklart kan jag något om foderstats beräkning eftersom jag har elithästar själv. Och de har tre foderstater var som är uträknade av ett proffs. Och hon har tala om en hel del för mig. JAG tycker i alla fall att man inte ska ta till något proteinmedel om man inte har analyserat grovfodret och inte heller till en C-ponny. Hade jag varit dig TRÅDSKAPAREN så hade jag tagit kontakt med en veterinär och sedan en foderrrådgivare. Med åter igen så är det vad JAG tycker. Vill du ha nummret till en mycket duktig foderrådgivare så kan du pm:a mig!

Men lusern ÄR inte på nåt sätt skadligt ÄVEN om höet innehåller normalt med protein. Jag skulle ta det säkra före det osäkra och ge hästen åtminstone 1kg lusern hack.

Sen tycker jag att trådskaparen ska börja med att ta analys på höet - det kan lösa det hela! Visar det sig att det ÄR lite protein i det vet vi att det troligtvis är pga proteinbrist den äter bajs och är det INTE dåligt med protein i det så kan hon gå vidare och kontakta veterinär och foderrådgivare.:smirk:

Jag tror att foderrådgivaren ändå kommer att säga att analys behövs! Annars kan man ju inte veta hur man ska lägga upp foderstaten.

fjolårs hö = mycket lågt näringsvärde. Detta i kombination med den pyttelilla mängd hö hästen får blir inte bra. Ge hästen rejält med hö. Av fjolårshö skulle jag ge nästan dubbel giva mot ett årshö.

månFare skrev:
fjolårs hö = mycket lågt näringsvärde. Detta i kombination med den pyttelilla mängd hö hästen får blir inte bra. Ge hästen rejält med hö. Av fjolårshö skulle jag ge nästan dubbel giva mot ett årshö.

Fjolårshö har inte sämre värden än årshö vad gäller mj, protein och de vanligaste mineralerna. Det som minskar däremot är vitaminerna.

mvh Jessica

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama