Vitamin Brist?

Sv: Vitamin Brist?

Bra, tack. Då vet JAG det också! Var lite osäker på det faktiskt...

Dock kan det ÄNDÅ vara så att höet är proteinfattigt. Finns ju ingen analys på det varken från i år eller förra året då det var färskt. Särskilt på förra årets hö var det mycket problem med MYCKET låga proteinvärden!

Vitaminbrist hos hästen tror jag iaf att det inte är, den får ju tillskott och även morötter o annat.

Senast ändrad:

Sanette skrev:
Lugn och fin nu! Självklart kan jag något om foderstats beräkning eftersom jag har elithästar själv. Och de har tre foderstater var som är uträknade av ett proffs. Och hon har tala om en hel del för mig. JAG tycker i alla fall att man inte ska ta till något proteinmedel om man inte har analyserat grovfodret och inte heller till en C-ponny. Hade jag varit dig TRÅDSKAPAREN så hade jag tagit kontakt med en veterinär och sedan en foderrrådgivare. Med åter igen så är det vad JAG tycker. Vill du ha nummret till en mycket duktig foderrådgivare så kan du pm:a mig!

känns ganska fel här.. man behöver inte vara professionell och ha titeln "foderrådgivare" i telefonkatalogen för att kunna räkna foderstater..
det är enkelt matte bara.. lägger man in alla koefficenter om hästens lättföddhet, arbete, ras, med grovfodrets värden och de fodermedel man vill använda så kan vemsomhelst som har läst ex C.Plancks bok och letat reda på fakta själv räkna en foderstat..

precis lika nödvändigt som att skicka bilen på verkstad för 5000 kr när grannens brorsa gör jobbet för halva priset även om han "bara" är bilfanatiker, hobbymekaniker och köper och säljer halvdefekta bilar..

jag räknar åt polarens ponny och hon har vart i PERFEKT hull i 2 år nu.. aldrig haft en enda svacka, hon blir bara bättre och bättre också..

BeastieBabe skrev:
känns ganska fel här.. man behöver inte vara professionell och ha titeln "foderrådgivare" i telefonkatalogen för att kunna räkna foderstater..
det är enkelt matte bara.. lägger man in alla koefficenter om hästens lättföddhet, arbete, ras, med grovfodrets värden och de fodermedel man vill använda så kan vemsomhelst som har läst ex C.Plancks bok och letat reda på fakta själv räkna en foderstat..

precis lika nödvändigt som att skicka bilen på verkstad för 5000 kr när grannens brorsa gör jobbet för halva priset även om han "bara" är bilfanatiker, hobbymekaniker och köper och säljer halvdefekta bilar..

Men vem hade du litat mest på om du skulle lämna bilen på reperation? Jag hade ju naturligtvis lämnat till verkstaden för där känns det som det finns mest erfarenhet! Det är vad JAG hade gjort ialla fall!

jag räknar åt polarens ponny och hon har vart i PERFEKT hull i 2 år nu.. aldrig haft en enda svacka, hon blir bara bättre och bättre också..[/QU

Jag tycker att det är skillnad på att sitta och leta reda på fakta i en bok och har mångårig erfarenhet av foderberäkningar. Det gäller ju att ha lite känsla också för det är ju inte enbart datorprogrammet som gör hela jobbet. Man kan ju räkna ut mängder med foderstater till en och samma häst med mängder med olika foder MEN det gäller ju att veta vad som fungerar bäst på JUST den hästen och det kräver ju mångårig erfarenhet enligt MIG.
Jag vill att mina elithästar ska ska vara i toppskick när det verkligen gäller och därför anlitar jag en foderrådgivare med mångårig erfarenhet. Men det är ju upp till var och en hur man vill göra. Jag säger inte att inte du kan räkna foderstater, för det tror jag säkert! Men det gäller ju att få förtroende för människor vad gäller olika saker här i livet och när det gäller foderstats beräkningar så har jag stort förtroende för min foderrådgivare!

BeastieBabe skrev:

jag räknar åt polarens ponny och hon har vart i PERFEKT hull i 2 år nu.. aldrig haft en enda svacka, hon blir bara bättre och bättre också..

Jag har oxå märkt att hästen blir bättre o bättre, på alla sätt, dvs muskulärt, temperament, hovar, päls, humör etc ju fler år man ger balanserad foderstat. Har gett min häst det i 3 säsonger nu o han blir bara bättre o bättre på alla sätt. :)

mvh Jessica

milly skrev:
Bra, tack. Då vet JAG det också! Var lite osäker på det faktiskt...

Dock kan det ÄNDÅ vara så att höet är proteinfattigt. Finns ju ingen analys på det varken från i år eller förra året då det var färskt. Särskilt på förra årets hö var det mycket problem med MYCKET låga proteinvärden!

Vitaminbrist hos hästen tror jag iaf att det inte är, den får ju tillskott och även morötter o annat.

Absolut... Tror oxå det är proteinbrist och/eller för lite strå. :crazy:

mvh Jessica

Okej, du är ju duktig på sånt här har jag märkt, så skönt att vi är överens! :smirk:

BeastieBabe skrev:

Sanette skrev:
Men vem hade du litat mest på om du skulle lämna bilen på reperation? Jag hade ju naturligtvis lämnat till verkstaden för där känns det som det finns mest erfarenhet! Det är vad JAG hade gjort ialla fall!

Jag hade litat på grannens brorsa i de flesta fall då delar bara måste bytas ut..
ex du ska byta avgassystem, avgassystemet i sig kostar 1500 kr, grannens brorsa gör jobbet för 500, han har btw varit mekaniker åt en rallyförare..
verkstaden vill å andra sidan ha närmare 2000 kr för jobbet.. och då är det ändå bara avgassystemet som ska bytas, inget annat.. dvs har man lyft själv så får man byta själv och det är helt OK med försäkringsbolaget också..
så hade du fortfarande lämnat till verkstad?

BeastieBabe skrev:

Sanette skrev:
Jag tycker att det är skillnad på att sitta och leta reda på fakta i en bok och har mångårig erfarenhet av foderberäkningar. Det gäller ju att ha lite känsla också för det är ju inte enbart datorprogrammet som gör hela jobbet. Man kan ju räkna ut mängder med foderstater till en och samma häst med mängder med olika foder MEN det gäller ju att veta vad som fungerar bäst på JUST den hästen och det kräver ju mångårig erfarenhet enligt MIG.
Jag vill att mina elithästar ska ska vara i toppskick när det verkligen gäller och därför anlitar jag en foderrådgivare med mångårig erfarenhet. Men det är ju upp till var och en hur man vill göra. Jag säger inte att inte du kan räkna foderstater, för det tror jag säkert! Men det gäller ju att få förtroende för människor vad gäller olika saker här i livet och när det gäller foderstats beräkningar så har jag stort förtroende för min foderrådgivare!

Vem har sagt att datorprogrammet gör hela beräkningen? jag vet iaf hur mitt program räknar då jag till och med gjort hela programmet själv.. dessutom tycker jag att många "anlitar" foderrådgivare som knappt ens tittar på hästarna utan får bara veta "islänning 5 år, rids 3 dagar i veckan" och "islänning 25 år, rids 0-5 dagar i veckan".. jag har vart med om folk som litar mer på sånna rådgivare än mig som till och med red en av dom hästarna.. och sedan följde dom inte ens råden (som f-ö innehöll för lite mineraler när jag kontrollräknade)
foderrådgivare är inte magiska bara för att dom kallas "foderrådgivare" och ofta finns det inte heller någon garanti för att det blir bra ens med foderrådgivares foderstater.. Får du t.ex tillbaka startavgifter och reseutlägg från foderrådgivaren om hästen inte är så pigg på en tävling som du förväntat dig?

Men sen är det precis som du säger, När man har fått förtroende för en människa spelar det egentligen ingen roll om dom verkligen är rådgivare eller bara är kunniga för att dom har det som hobby.. känner man att dom kan och det känns säkert och hästarna mår bra ska man givetvis fortsätta, och ha kontakt med den som räknar för uppföljning :)

hare bra!

BeastieBabe skrev:
Jag hade litat på grannens brorsa i de flesta fall då delar bara måste bytas ut..
ex du ska byta avgassystem, avgassystemet i sig kostar 1500 kr, grannens brorsa gör jobbet för 500, han har btw varit mekaniker åt en rallyförare..
verkstaden vill å andra sidan ha närmare 2000 kr för jobbet.. och då är det ändå bara avgassystemet som ska bytas, inget annat.. dvs har man lyft själv så får man byta själv och det är helt OK med försäkringsbolaget också..
så hade du fortfarande lämnat till verkstad?

Vem har sagt att datorprogrammet gör hela beräkningen? jag vet iaf hur mitt program räknar då jag till och med gjort hela programmet själv.. dessutom tycker jag att många "anlitar" foderrådgivare som knappt ens tittar på hästarna utan får bara veta "islänning 5 år, rids 3 dagar i veckan" och "islänning 25 år, rids 0-5 dagar i veckan".. jag har vart med om folk som litar mer på sånna rådgivare än mig som till och med red en av dom hästarna.. och sedan följde dom inte ens råden (som f-ö innehöll för lite mineraler när jag kontrollräknade)
foderrådgivare är inte magiska bara för att dom kallas "foderrådgivare" och ofta finns det inte heller någon garanti för att det blir bra ens med foderrådgivares foderstater.. Får du t.ex tillbaka startavgifter och reseutlägg från foderrådgivaren om hästen inte är så pigg på en tävling som du förväntat dig?

Men sen är det precis som du säger, När man har fått förtroende för en människa spelar det egentligen ingen roll om dom verkligen är rådgivare eller bara är kunniga för att dom har det som hobby.. känner man att dom kan och det känns säkert och hästarna mår bra ska man givetvis fortsätta, och ha kontakt med den som räknar för uppföljning :)

hare bra!

Jag skulle tippa på att grannens brorsa hade gjort ett bättre jobb för han har ett personligt intresse i dig, dvs ni känner varandra, ingående eller ytligt, vad vet jag. ;)

På verkstaden är man bara en i raden, en själv o bilen är bara mer jobb som ska bli gjort innan man får gå hem. :crazy:

mvh Jessica

Sanette skrev:
Du skriver ju att det är en c- ponny, man ska vara försiktig med att utfodra med proteinhöga medel så som soja och luzern till ponnisar. Eftersom det är en ponny så behöver de inte speciellt mycket protein och för mycket protein kan ge allvarliga sjukdomar så som fång.

Förresten Sanette! Läs det här om FÅNG:
http://www.hallandsdjursjukhus.se/health-big.htm#FÅNG

Av den att bedöma är det alltså INTE protein som utlöser fång. Precis som jag trodde!

Visst är det inga garantier men det är det ju inte på något här i livet!
Jag fick ett sådant förtroende för min foderrådgivare just för att hon inte jobbar för något foderbolag och för att hon ändrade en del i min ena hästs foderstat som gjorde att vi kunde förhindra hans mjölksyra i musklerna till andra klassen genom fodret.Bara på en kortare tid så är den här hästen nu klar för 1,40 hoppningar det skulle jag inte ens drömma om för ett 1/2 år sedan. Och för mig så handlar det i detta fall om ganska mycket pengar eftersom det är hästar som ska prestera och sedan säljas vidare. Och så mycket pengar som jag har lagt på denna häst för att undersöka var felet kom ifrån med veterinär kostnader m m och så löste sig allt plötsligt när foderrådgivaren gjorde lite ändringar. Men som du säger så finns det säkert foderrådgivare som kallar sig det men som inte kan ett skvatt om sådant.

Förresten så är det hästhoppning på tv nu på kanal 1 för alla er som har ett annat liv än bukefalos också!;)

Sanette skrev:
Förresten så är det hästhoppning på tv nu på kanal 1 för alla er som har ett annat liv än bukefalos också!;)

Nästan sånt som du hoppar!!!! Herregud, skulle jag aldrig våga.. ;) Skiljer inte så mycket på 1,40 o 1,60 för en lekman som jag. :angel:

mvh Jessica

Jessica skrev:
Nästan sånt som du hoppar!!!! Herregud, skulle jag aldrig våga.. ;) Skiljer inte så mycket på 1,40 o 1,60 för en lekman som jag. :angel:

mvh Jessica

A, jo det är en bra bit från 1.40 till 1.60 hoppning! Tycker jag!;) Hade varit kul att prova på om man nu hade en häst för de klasserna! Det växer ju inte på träd och är ju inte gratis heller!

Vi har också lågt protein i vårat hö,vilket är vanligt i år sägs det.Vår c-ponny hat också börjat att äta sitt bajs.Vi ska nu gå över från kraffts grund till nya groov.Just för att få det lilla extra proteinet som behövs.Det är ju mer vitaminer i groven än grunden,det är ju också bra.Vi som har en super pigg och stressad ponny har gått på grund,så fick vi reda på att det innhåller havre.....men är grund och nya grov så pass lika att det bara är att byta ,eller ska man ta en försiktig övergång?

Har samma problem med mitt halvblod. Han har börjat äta av sin egen avföring nyligen. Hästen har vilat över jul o nyår och därför har jag dragit ner på havren ganska rejält. Han får ca 13 kg höensilage som är mer som hö eftersom det är så torrt.

Lite svårt att få anlys på det då det kommer från flera olika åkrar.
Kanske behöver jag kompletera kraftfodret med ett färdig foder som innehåller mer protein?? Han står på helhavre, betfor, mineraler och b-vitamin.

Kan det vara den minskade havren som har orsakat det hela eller...

Nej jag tror att även i ditt fall kan det bero på proteinbrist i hösilaget. Det beror nog iaf inte på för lite grovfoder, du ger inte för lite iaf (om det inte är en väldigt stor häst?).

Det är mycket möjligt att silaget innehåller undermåligt med protein. Då har din foderstat fel balans mellan MJ/smbrp. Dvs för låg kvot.
Hästen får mycket energi, med 13kg silage och allt kraftfoder, men för lite protein...

Proteinbrist är den vanligaste orsaken till att hästar börjar äta bajs.

Om jag var du skulle jag ta bort havren eller betforn (hur mycket ger du av dom förresten?) helt och istället ge hästen LUSERN. Utan analys på silaget vågar man inte ge andra proteintillskott!

Han får normalt (när han är igång för fullt) 4kg hel havre. Svårare att säga exakta vikten på betforn då jag inte väger det. Men ca 5-6dl torr betfor. Ja det är en ganska rejäl herre även om han endast mäter 167cm i mkh.

Kanske borde jag ge en del hö (vilket har ganska hög proteinhalt har jag för mig). Köpte in endel hö innan jag visste att vi skulle få in ensilage också:angel:

Hur mkt ger man av luzern om man fodrar med det också?? Och ger man isåfall lika mkt av det andra grovfodret med tanke på att han behöver ha lite o göra i boxen/hagen. Vill inte ge halm eftersom han har lite lätt för att bli rund om magen:crazy:

Kan tillägga att jag inte sett att någon av dom andra hästarna har ätit av sin avföring, även om dom har samma grovfoder som min...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama