Sv: Vitamin Brist?
ja du... kanske får dom inte samma slags kraftfoder som din. De kanske får i sig sitt proteinbehov och har en bra kvot, därför kanske de inte har börjat äta av bajset? Man vet ju inte. Hästar beter sig ju lite olika också från individ till individ.
4kg havre låter enormt mycket för mig. Går det inte att stoppa i honom mer hö/silage istället? Han är ju rätt STOR så jag skulle nog ge några kg till - 13kg silage kanske bara motsvarar 8kg hö...
Varför tror du att erat hö har högt med protein? Har någon en analys på det? Annars kan man inte veta det.
Du ska inte ge halm i det här fallet. Det innehåller ingen protein alls!
Däremot skulle jag för säkerthets skull lägga till lusern. Byt ut hälften av havregivan mot 2kg lusern - välj pellets elelr hack (vilket tror du hästen föredrar?). Du ska inte minska på hans vanliga silage-giva utan bara lägga till lusernet.
TBT skrev:Han får normalt (när han är igång för fullt) 4kg hel havre. Svårare att säga exakta vikten på betforn då jag inte väger det. Men ca 5-6dl torr betfor. Ja det är en ganska rejäl herre även om han endast mäter 167cm i mkh.
Kanske borde jag ge en del hö (vilket har ganska hög proteinhalt har jag för mig). Köpte in endel hö innan jag visste att vi skulle få in ensilage också
Hur mkt ger man av luzern om man fodrar med det också?? Och ger man isåfall lika mkt av det andra grovfodret med tanke på att han behöver ha lite o göra i boxen/hagen. Vill inte ge halm eftersom han har lite lätt för att bli rund om magen
Kan tillägga att jag inte sett att någon av dom andra hästarna har ätit av sin avföring, även om dom har samma grovfoder som min...
ja du... kanske får dom inte samma slags kraftfoder som din. De kanske får i sig sitt proteinbehov och har en bra kvot, därför kanske de inte har börjat äta av bajset? Man vet ju inte. Hästar beter sig ju lite olika också från individ till individ.
4kg havre låter enormt mycket för mig. Går det inte att stoppa i honom mer hö/silage istället? Han är ju rätt STOR så jag skulle nog ge några kg till - 13kg silage kanske bara motsvarar 8kg hö...
Varför tror du att erat hö har högt med protein? Har någon en analys på det? Annars kan man inte veta det.
Du ska inte ge halm i det här fallet. Det innehåller ingen protein alls!
Däremot skulle jag för säkerthets skull lägga till lusern. Byt ut hälften av havregivan mot 2kg lusern - välj pellets elelr hack (vilket tror du hästen föredrar?). Du ska inte minska på hans vanliga silage-giva utan bara lägga till lusernet.