Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så en tablett två gånger om dagen? Jag får själv injektioner var tionde vecka, men jag brukar "självmedicinera" med tabletter om jag känner att jag känner mig låg mellan sprutorna.Jag är ordinerad 1 tablett x 2.
Jag är varken vegan eller vegetarian. Men jag är enormt kräsen o gott kött/god fisk har jag inte råd med så ofta.
De enda animalier jag får i mig dagligen är smör o ost. Köttsubstitut kommer inte innanför dörren.
Tänkte bara snabbt flika in att jag inte tror att Behepan är vegansk (rätta mig gärna om jag har fel), har för mig att jag läst att den är framtagen ur fårull. Om det nu är så att man jobbar för att bli hel-vegan är det lite snörpligt om man "fallerar" på att man får i sig icke-veganska produkter för att föregå en viss typ av vitaminbrist
Jag har för mig att jag läst i Vegangrupper på Facebook (där jag även läst att Behepan just inte är veganskt) att det ska finnas speciella tillskott för veganer. Spekulerar hej vilt här, men gissar på att det typ "kemiskt" framställt istället?FINNS det ens vegansk B12?!? B12 finns ju inte i några växter, så har lite svårt att förstå varifrån det skulle komma i så fall...?
Minns inte om behepan är vegansk (tror inte det) men det handlar inte om fårull, du tänker nog på d-vitamin?Tänkte bara snabbt flika in att jag inte tror att Behepan är vegansk (rätta mig gärna om jag har fel), har för mig att jag läst att den är framtagen ur fårull. Om det nu är så att man jobbar för att bli hel-vegan är det lite snörpligt om man "fallerar" på att man får i sig icke-veganska produkter för att föregå en viss typ av vitaminbrist
Ja, det finns. I princip är nog all B12 i tillskott vegansk, det som gör en del tabletter icke veganska är andra ämnen i själva tabletten (och kanske djurtest om det är medicin).FINNS det ens vegansk B12?!? B12 finns ju inte i några växter, så har lite svårt att förstå varifrån det skulle komma i så fall...?
Ah! Säkerligen Det var därför jag försökte vara så "vag" i min varning som möjligtMinns inte om behepan är vegansk (tror inte det) men det handlar inte om fårull, du tänker nog på d-vitamin?
Äter man Losec/Omeprazol så är det lämpligt att äta B12.
Jag äter sporadiskt lite ost och ägg, inte varje dag. Mjölkprodukter om det ingår i en färdigprodukt ibland. Typ glass, men inte regelbundet till vardags. Äter inte "rena" mjölkprodukter. Äter fisk 2-3 ggr/månad (med barnen). Äter icke-vegetariskt de gånger det blir för besvärligt att undvika det om jag jag umgås med "köttätare" ibland. Äter helt veganskt med min partner. Så nej, jag är absolut inte vegan. Ännu. Men antar att jag får i mig för lite B12 över lag ändå.
Och ja - jag borde ta tag i hela karusellen att byta vårdcentral där man får ta tester och kolla upp, men har lite annat viktigt (rodda vardagen med två aspisar som har det jobbigt i sina skolor samtidigt) för mig just nu. Har blivit rekommenderad på VC att testa att ta extra D-vitamin och tyckte att det hjälper mot det värsta zombie-tröttheten.
Jag har samma symtom som dig + att håret blir lite mer "fällande" tyvärr är jag spruträdd så här knapras tabletter.Mina symptom är att jag blir trött, noll inspiration till livet, svaga muskler framförallt i händerna och allmänt ont i kroppen. Då brukar jag ta en tablett ca 1-3 dagar beroende på hur "låg" jag är.
Äter man Losec/Omeprazol s
Du kan ju välja att köpa provtagning via privat-lab. I och med att det är ditt privata kostråd, och inte sjukdom, som gör att du funderar.
Jag vet att det inte är en rekommendation. Men det kanske skulle vara det, iaf för en del?Det kan mycket väl tänkas vara en bra idé eftersom omeprazol minskar magsaften och därmed teoretiskt sett kan minska upptaget av både järn och B-vitaminer. Dock finns ingen sådan allmän rekommendation.
Är det?Äter man Losec/Omeprazol så är det lämpligt att äta B12.
Av vad jag utläser av FASS så är det så. Själv fick jag iofs B12 utskrivet pga låga nivåer långt innan jag började knapra Omeprazol pga Barrets esofagus o frekventa blödande magsår.Är det?