Vitablock/Basiblock

L

lill_flesky

Är det någon som ger sin häst basiblock?
Har funderat över ett lämpligt mineralfoder för sommaren och tänkte först ge Krafft miner grön men sen började jag kika lite på Basiblock (fd. vitablock) och det verkar intressant.

Så nu vill jag förståss höra allas erfarenheter av basiblock. Hästen går ju ute dygnet om på sommaren, förutom ett par timmar på dagen (ca 3 till 5 timmar) som hon brukar få komma in och vila och så, och då kommer hon ju få basiblock inne i boxen, dvs inte fri tillgång (vill ju inte att de andra hästarna äter upp hennes block) vilket rekomenderas på deras hemsida, är det en nackdel?
 
Sv: Vitablock/Basiblock

Nu hittade jag massa trådar om ämnet så ni behöver inte svara :)

Men ni får gärna rek. andra mineralfoder som passar betesgående hästar i arbete.
 
Sv: Vitablock/Basiblock

För att veta vad som verkligen passar måste man ju såklart analysera betet och marken, men det kan ju vara lite överkurs... ;)

Jag kommer nog att ge Miner Grön, eller köpa in egen Miner Vit om stallägaren inte har lust att hålla oss med mineraler under betet.
Analyser av hö och hösilage visar på återkommande nästan extremt lågt fosforinnehåll, så jag misstänker att markerna i trakten är ganska fosforfattiga.
 
Sv: Vitablock/Basiblock

Hehe, lite överkurs? ;)

Om man ser till siffrorna på höanalyserna så har ju vi också haft fosforunderskott i de flesta årgångarna av hö (3 år av de senaste 4 vi har analyserat), men torde det innebära att markerna här är fosforfattiga? eller är det möjligt att det bara är åkermarkerna som är det?

Vart lite nyfiken på Eggersmans mineralfoder som ska vara avpassat för hästar på bete (minns inte namnet för tillfället), är det någon som har erfarnheter av det?
 
Sv: Vitablock/Basiblock

Ja, det är ju svårt att veta om det är bara där det har odlats hårt, eller om det är all mark som har underskott. Kanske nån annan vet?

Jag vet iaf att det är många i de här trakterna, åtminstone södra Gästrikland och norra Uppland, som har problem med generellt dåligt fosforinnehåll i fodret. Kanske man kan se mönster över hela Sverige? Är Gotlandshö exteremt kalkrikt t.ex?
 
Sv: Vitablock/Basiblock

Jag har hittat ett mineraltillskott till betesgående hästar i form av en plastbalja med ett mineralinnehåll sammansatt av melass.
Man ställer bara ut den i hagen, klarar regn och sol utan att smälta.
Heter Horse-Lyx och saluförs av Mustangfoder.
Låter som nåt liknande basiblock, men priserna kan ju skilja.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 960
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 152
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp