Vita prickar i öronen. Hjälp mig, snälla

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Hästarna i mitt stall (2st) har fått vita prickar i öronen.
För st hade den ena det i högra örat och nu har min häst också det i höga örat. det är inte bara vita prickar utan små bucklor som är vita. Jag vet inte vad det kan vara är det någon som kan förklara för mig??
Är det farligt?? Hur behandla jag?? Ska jag ringa till vet.??

Tacksam för svar!!

MvH//TheHunted1

Sv: Vita prickar i öronen. Hjälp mig, snälla

om dte är vad jag tror(men fråga Peter Lundin,som ar kunskapen) så är dte ett virus besläktat med sjk "unghästvårtor"

Kommer inet ihåg vad det heter,men det rä -helt ofarligt- och du skal inet hålla på o krafsa på det

min ena häst hard et och har inga bekymmer,det syns fö inte nu,2 år efter utbrott

Thina

kan vara svamp.... tvätta med jodopax (akta så det inte rinner ner i själva örat)....
annars skulle jag nog kontakta veterinär.... eller maila lite bilde :D

Okej tack!
Får se hur jag gör, kan försöka ta bilder, men min häst har jätte håriga öron :P så det synns inte så bra, kanske kan ta på den andra.
Men det där med "Unghästsvårtor" Min häst fyller ju ändå 13 i april...Är det en släkting till unghästs vårtor. Så nån slags vårta...

Det är antagligen plaque/plack och det är helt ofarligt och lämnas utan åtgärd.

Men det är inte fel att låta vet slänga ett öga på det för att vara säker, däremot skulle JAG inte ringa ut vet specifikt för det utan ta det i samband med att veterinären är i stallet för något annat om det finns sånt inplanerat närmsta tiden?

nä då har det nog inte med unghäst-grejjen å göra ;)

menade inte att man ska ringa ut veterinär, men man kan ringa å fråga :) eller om de ändå ska vaccineras eller nått så kan en veterinär kolla...

mm, synd bara att hon blev vaccinerad i januari och då fanns dom inte....

Min häst hade det, Vi frågade vetrinären.
Men han sa att det inte är farligt & man ska bara låta dom va. ;)

Tack!, fick svar på frågan av en kompis för typ 4 dagar sedan hehe

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat