Vita katter!

Sv: Vita katter!

Här kommer en bild på min Sol. Hon är född 02

IMG_0016sol.jpg

britter e såå söta med sin "knubbisform"... kanske skulle ha en sån med? nu har jasg ju min vita perserhane.. vill lägga ut en bild, men orka;)

åhh, va sugen jag blidde på att hoppa upp på den söta lilla pollen jag såg på en bild:) Har inte ridit på fleeera år... hrm:)

carina_bergquist skrev:
åhh, va sugen jag blidde på att hoppa upp på den söta lilla pollen jag såg på en bild:) Har inte ridit på fleeera år... hrm:)
antar att det var mej du menade:angel: annars tar jag åt mej iaf för min pålle är ju söt!!kan tipsa dej om lite bra "hästfolk" om du är sugen på en tur på våra lurviga fyrbeningar !!!!!pm:ar dej om du vill...

*kl*

Ni som har vita katter, stämmer det att de oftast är döva?

Runt vårat stall smyger det omkring en helvit hankatt som, har det visat sig, gärna gör kissebäbisar med våran stallkatt. Vilket resulterat i vita kattungar. Första gången fick hon två vita som gavs bort och blev innekatter men de misstänker starkt att de är döva. Så i somras när hon fick ungar igen så fick hon en vit kattunge som de slog ihjäl direkt för att ingen vill ha en vit katt och den skulle inte funka att ha som stallkatt. Problemet är väl egentligen att förutom de vita så får hon underbart röda katter som är väldigt eftertraktade, är fler stycken som står på kö för en röd kisse.

men har ni erfarenhet av att de är döva? Annars kunde man ju behålla dem, så tråkigt att ta bort dem.. :(

Jag har en vit (med blå ögon), och han är inte döv, hans mamma är oxå vit (gulögd), och inte döv hon heller.
startade en tråd om just detta för inte så länge sen och fick några bra svar, ska se om jag kan hitta den igen

Vitt är kopplat till dövhet, ja. Dock är inte alla, inte ens majoriteten av alla helvita katter döva. Du kan läsa om det här: http://ourworld.compuserve.com/homepages/L_P_swepston/RoyRob.htm

Där finns en del statistik också. Jag vågar påstå att dövhet hos vita raskatter är ovanligare än huskatter eftersom raskattuppfödare inte får avla på döva katter och alla våra vita avelskatter måste hörseltestas innan vi får registrera avkomma efter dem. En studie som Nordiska Rexringen gjort på devon och cornish rex födda efter år 2000 visade att endast ~5% av de vita katterna var döva (ca 250 katter ingick i studien).

Man behöver inte avliva döva katter. De klarar sig bra, men bör givetvis inte gå lösa ute eftersom de är mer sårbara för tex. rovdjur. Som innekatter klarar de sig alldeles utmärkt. Jag känner faktiskt till en vit kattunge vars vuxna kattkompis fungerar som hans öron. När matte ropar på den vita katten går den hörande katten och hämtar honom. :D

Mkt intressant läsning!

Av de vita kattungar som kom första kullen vet vi iaf att en av dem var döva. Men om det skulle bli vita kattungar i år så kan man ju alltså spara dem och försöka ge bort dem som innekatter. :)

*knapplån*

Åhh, gud så söta missar ni alla har...!!!

Jag drabbades plötsligt av en så otroligt längtan efter min barndomskatt Maja:love: (jodå, döpt efter Maja Gräddnos) som jag hade från det jag var 2 år tills jag var 19 år och som jag älskade över allt annat! Hon fanns där under hela min uppväxt och mådde alldeles utmärkt ända fram till slutet. Det märktes aldrig att hon blivit gammal! Men det var nog en sådan kisse som man bara får en gång i livet... Hon fann sig tålmodigt i det mesta. Jag körde otaliga gånger runt henne i dockvagn i bygden vilket hon tyckte var urmysigt. Ibland tröttnade hon efter ngn timme och hoppade sonika ur och sprang hem! Men aldrig att hon var dum på ngt vis! (men även om man kanske kan tro det på valet av bilder så var hon aldrig ngn leksak utan vår lek var alltid på hennes villkor. Men hon ställde glatt upp på mkt!) Och så var hon otroligt kelig!
Åhh, fy vad jag saknar henne nu!

Här kommer lite inscannade bilder i dålig kvalité men jag hoppas det går att se någorlunda ändå!

Maja1B.jpg

Maja2B.jpg

Maja3B.jpg

Måste även infoga en liten tidningsbild som jag sparat för att jag tycker kissen är så otroligt söt:love: Fast jag hade ju då inte kunnat ta den bilden kan jag säga... Men visst är den söt??!!

tidningskisse2.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 094
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix