• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

min d-ponny hingst som ska vara korsning hlb/welsh är mörkbrun med stjärnämne men det som är så konstig och som ingen verkar kunna svara på är
att han har jätte mkt vita tagelstrån i svansen runt 50-60% av svansen är ju vit och tagel stråna går ändan inifrån svansroten.
jätte konstigt så jag undrar varför är det så?
har han skimmel anlag eller vad kan det vara?
tacksam för svar. :confused:

Hur är den vit? Längs kanterna, högst upp, eller blandat i hela svansen?

Det FINNS nåt konstigt anlag som ger just vita hår i svansen.
Jag har själv ett svart shetlandssto som kommer ur en stam med många hästar med "vita" svansar. Fast de vita håren försvinner av sig själva här, så även om hon var nästan grå i svansen som ett- och tvååring så är svansen i princip helt svart nu. foto här (obs! taget i hagen, därför oborstad... :crazy: , då hon var ett år)

VET att anlaget finns hos andra raser också men kan inte så mkt mer om det.

Hur gammal är din ponny?

hej igen!
jo det är blandat vita strån i hela svansen.
han är 3år nu blir 4år född 2000.
vad spännande berätta gärna allt ni vet om den genen!

ja såg bilden nu på din shettis.
precis så är dumles svans!
hur är det då är det så att din shettis har lättare att få en skimmel?eller vet du hur fungerar?
mvh

För att kunna lämna skimmel så krävs det att antingen stoet eller hingsten själv är skimmel. Två föräldrar som inte är skimlar kan aldrig få skimmelföl.

jag vet en shettishingst som var helt svart fast han hade en helt vit svans

Nej, det har INGET med skimmelanlag att göra och alltså NEJ, hon har inte lättare för att få skimmelavkommor. :)
Det är ett helt separat anlag som ger just dessa vita strån i svansen.

Hur gammal är hingsten ifråga? (godkänd?)
Det växer bort på de flesta, men kan naturligtvis finnas kvar ibland.
Om du forskar lite i stammen på den så hittar du förmodligen Rosson of Transy någonstans - har jag rätt? Det är nämligen i stammar där han finns som detta är vanligt. Min gdk treårshingst, med samma pappa som stoet ovan, hade också lite vita hår i svansen, som numera vuxit bort.

Min welshcob som är mörkt gulbrun har massor av vita strån i svansen. Mesta dels i svans roten men även några i manen.

hej!
det var ett välldigt bra svar tackar så mycket!
men vad är Rosson of Trancy för ras?
vet du mer om honom eller var man kan läsa mer om honom?
håller på att forska fram min ponnys stam.
vet du varifrån rosson of trancy kommer?
min hingst är ej gdk.han är född 2000.
mvh anette

hej igen
nu förstår jag han är en shettis.
men finns detta anlag hos andra raser?
eller har min D-ponny på 145cm shettis i sig?
nu blev det rörigt. :confused: :confused:

Är din cob sabino? Min C är...och har de där vita stråna upptill i svansen. Enl min färgbok är det ett tecken på att en gulbrun har fuxanlag, tex om ena föräldern varit isabella eller så. Och min pållas mamma är isabella och pappan är brun, med fuxanlag. Så det är ju inte omöjligt att det stämmer!

Nehe, min Ida fida är inte sabino. Enligt härstamning så kan hon inte änns vara gulbrun (hon är blodtypad mot föräldrarna).
Vi åkte till Dan Axel på SH för att få en färgbestämning men han kunde inte avgöra om hon var mörkbrun el mörk gulbrun :eek:så nu kör vi den säkra linjen för att se. Jag betäcker med isabell/gulbrun hingst tills vi får en cremello :smirk: Tur att jag gillar HT och lillreppan :)
Får hon ett cremelloföl så ÄR hon gulbrun annars så fortsätter vi att undra.......
Du har ju sett henne i årsboken......

Har ett svart shire-ungsto hemma som har vit svans! Den är helt ljus men mörkare upptill så det kanske växer bort, hon fyller 2 år nästa år.

Jodå, anlaget finns hos andra raser också.
Jag vet dock inget mer om det! :)
Att jag vet att Rosson of Transy ofta ligger bakom de shettisar som har den vita svansen berör på dels att jag själv har TVÅ ättlingar med vit svans och dels att jag ju är intresserad av just den rasen!

Ja, fast där var det ju svart/vit bild...men jag har för mig att du visade mig ett färgfoto också? Om du inte sagt gulbrun hade jag nog inte gissat på det! :angel:

GÅR det att regga cremello/perlino? Eller är det bara att de vägrar godkänna en hingst i den färgen, men att det går bra med ett sto eller en valack? :confused:

Du får stambokföra en welsh som är cremello så då borde du få en hingst godkänd. Idag vet jag bara om en cremellowelsh och det är en sekt A fölunge som Ekbäcken fick i somras. Det är ju inte direkt så att man jobbar på att få en cremello (bortsett från Ida fida fölet förstås)

Nej det är väl bara i USA man är intresserad av att få fram cremello o perlino för framtida palomino o gulbruna!

Perlino blir det väl troligast mellan gulbrun o gulbrun föresten.

Liknande trådar

Avel För ett år sedan fick vi en brun fölis efter Aerline H, en vit hingst. mamman&mormor är brun, har Ragazzo, Condor M och Flamingo i...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: M-Meduza
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 346
Senast: Linnda
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338
S
Träning Jag har verkligen problem med att hålla svansen på min skimmel ren och vit. Tyvärr har han en känslig mage och svasen blir imellanåt...
2
Svar
28
· Visningar
4 050
Senast: search
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar