vit sörja från strålen

K

krigarinna

Kratsade hovarna på ena tanten idag och jag kunde kratsa bort nå svart äcklig illaluktande (väldigt surt ungefär) smörja. Under de svarta smörjan fanns något helt vitt som smulades sönder tills det var helt rent. Men när jag kratsade vid strålens kanter, kom jag åt en mjuk del och det sprutade ut nåt vitt gegga ur ett litet hål, som vatten ungefär. VAD är det?

Strålen var väldigt mjuk och svampig vid det området och när jag tryckte där så rann det ut mera av det där vita äcklet. vad är det för nåt?

Sv: vit sörja från strålen

Usch, har aldrig sett strålröta innan.. Hur ska jag få bukt med det då?

-catherine- Nja, det har ju regnat några dagar nu så det är ju lite geggigt i hagarna. Däremot är hon inte heller speciellt mycket i rörelse (gammal häst)

kl

jag har alltid kört på tjära

Okej tack :) Hur använder man kopparsulfat då?

Det blandas med vatten till en lösning eller gröt beroende på hur stort angreppet av rötan är. Jag gör oftast en gröt och sedan fördelar jag helt enkelt gröten i strålfåran och i de områden som rötan fått fäste. Detta görs givetvis på en väl rengjord hov.

Hästen skall naturligtvis också stå på torrt underlag om rötan skall kunna bekämpas på ett effektivt sätt.

På din beskrivning låter det dock som om du har ett rätt kraftigt angrepp, jag skulle rekommendera att vända dig till en duktig hovslagare som kan skära rent strålen så att det lättare går att behandla.

hej,
förmodligen är det garanterat strålröta.
be en hovslagare skära bort så mkt som möjligt.
vid lindrig strålröta räcker det med att göra rent sedan att stryka på tjära.
vid kraftigare strålröta så ser du till att renröra strålen, jag använder en vattenslang sen en diskborste sedan tar jag bommulls tussar som jag blöter i tex såpa vatten, drar små små tussar så långt ner i det skadade området (andvänd tex en hovkrats) pressa ner bommullstussen och dra flera gånger tills du ser att det blir helt rent.
ta lotagen (funkar bäst) på lite bommul tryck ner det i strålen och pensla sedan med tjära. då skyddar du mot all smuts medans den är ute. kör så ända tills det försvinner.
lycka till

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka