Vit snuva hos dräktigt sto!!!!

K

katjaA

Vårt lilla sto har fått vit snuva! Jag blir så rädd då man läst om virusabort osv.. hon är inte vaccinerad.. köptes rätt nyligen...
Hon har god aptit, ingen feber men jag har hört henne hosta till ngn gång men inte många gånger.. Snuvan är inte riklig utan jag har sett den ngr gånger... Hon står på halm, kan den vara boven?
Tycker själv inte den är dålig men jag ligger ju inte i den och sover! Ingen annan häst har snuva i stallet!
Hemskt tacksam för alla svar!!
*orolig stoägare*
 
Sv: Vit snuva hos dräktigt sto!!!!

Min medryttarhäst har fått vitt snuva (snor) när höet har dammat eller om det är dammigt i stallet. Brukar gå över när han kommer ut i hagen men kommer tillbaka under natten. Vi brukar skak höet innan vi ger samt försöker sopa när hästarna är ute.
 
Sv: Vit snuva hos dräktigt sto!!!!

Du bör nog ordna med en försäkring, även om det inte har med detta fallet att göra.
Men det handlar inte om många pengar att försäkra hästen!
 
Sv: Vit snuva hos dräktigt sto!!!!

Hur långt gången är hon? Virusabort vaccinerar man i regel inte emot förrän i 5:e, 7:e och 9:e månaden, då viruset kan orsaka att stoet kastar.

Prova att byat strö en period. T.ex. till torv. Jag har jobbat i stall där en hosthäst som var väldigt känslig mot damm blev mycket bättre med torv. Däremot när den blev för torr efter ett tag (hon var väldigt renlig av sig) så fick vi byta bädd åt henne så hon fick ny och fräsch torv att stå på. Den är ju också lite fuktigare än torv som legat i box några månader.
 

Liknande trådar

Hästvård Min dam har de sista dagarna gått och blivit snorig. Ingen temp, ingen hosta och hon verkar inte må dåligt. Men jag blir orolig. Hon...
Svar
6
· Visningar
1 515
Senast: jemeni
·
Avel Mitt dräktiga sto har fått en rejäl förkylning, hostar och snorar ordentligt. :crazy: Jag blir ju självklart orolig att hon ska...
2
Svar
25
· Visningar
3 924
Senast: Abova
·
M
Avel Vi har två ston hemma, en av dem är dräktig in på 150:e dygnet. Jag undrar vilka risker jag utsätter henne för om jag tar med den andra...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp