Dunderfökylning på dräktigt sto....

Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Mitt förra sto kastade tyvärr 4 veckor innan beräknad fölning och hon var förkyld i november/dec året innan. Det var troligtvis abortvirus men jag obducerade inte fölet så jag vet inte säkert.
Hoppas att det inte blir så illa för dig! Har inget råd att ge förutom att du får se tiden an o hålla tummarna att det bara är en vanlig förkylning.Lycka till!/L
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

DET ÄR INTE KVARKA!!

Jag tror du missförstod mitt inlägg lite, mitt inlägg var riktat till Ela där jag reagerade över att man ryckte på axlarna åt en fölunge som gått snorig länge, och resonerade som att, det kan inte vara något farligt!

På din beskrivning tror jag inte heller det är kvarka utan jag svarade dig för att påpeka det du sa om att du tyckte hon borde kastat redan om det var abortvirus. Som jag förstått det kan det dröja, LÄNGE! som sagt ibland går de tiden ut men så dör fölet ändå.

Nej, jag hade inte heller tagit ut veterinär om jag misstänkte vanlig förkylning MEN om någon av mina, unga eller gamla hade gått och varit snoriga länge skulle jag tagit ut veterinär för att göra en odling på snoret, ( särskilt med ett dräktigt sto i stallet) då får du ju veta om det är något bakteriellt eller virus och om behandling måste sättas in.
Det är ju det som är fördelen när de är snoriga, att det finns något att ta prov på!:)

Annars är ju bara alternativet att vänta dräktigheten ut och och se!
 
Senast ändrad:
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Som svar på din fråga vad min veterinär hade gjort vid en förkyld häst är att hon hade tagit bl.a ett prov på snoret ur näsborren. Hon hade förmodligen även lyssnat på lungorna o.d.
Vi har haft en häst i stallet som vi och vet. trodde var vanligt förkyld men det visade sig vara kvarka trots att veterinären sa vid besöket att vi inte behövde vara oroliga för det fanns inga symptom på kvarka men hon ville göra en odling för säkerhets skull. Ingen annan häst insjuknade. Jag menade inte att göra dig upprörd över att nämna kvarka, men JAG har erfarenhet av att kvarka kan yttra sig som en kraftig förkylning.
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Håller med dig och Tora. Man kan aldrig säga aldrig, jag skulle absolut ta prov på snoret för att vara säker. Jag har sett en del hästar som har fått konstaterad kvarka utan att blivit så mycket mer än snoriga och kvarka är ju anmälnings pliktigt.
Men om tråd ägaren är säker på att det bara är en vanlig förkylning så undrar jag varför ens frågan tas upp, för då är det ju inget farligt alls. Det är väl som en gravid kvinna som får en förkylning.:smirk:
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

OT, men..

Hingstsugen - din inkorg är full, rensa meddelanden, annars går det inte svara på dina PM!
 

Liknande trådar

R
Avel Hej, Vi har ett sto som är dräktigt, 90 dagars koll i början av oktober, Allt såg fint ut. Hon är frisk, skulle inte ge vaccin för...
Svar
4
· Visningar
1 047
Senast: snusisgirl
·
Hästvård Min dam har de sista dagarna gått och blivit snorig. Ingen temp, ingen hosta och hon verkar inte må dåligt. Men jag blir orolig. Hon...
Svar
6
· Visningar
1 515
Senast: jemeni
·
B
Avel Jag har betäckt mitt sto och hon beräknas föla i mitten på maj. Har under hela dräktigheten varit extremt noga med att tvätta mig och...
Svar
10
· Visningar
1 310
Senast: BertaLotta
·
M
Avel Ett av mina ston har varit förkyld i eb vecka ca, och nu har hon börjat få feber med! Hon hade 38.5 i går, fick febernedsättande av...
Svar
9
· Visningar
2 736
Senast: Mithra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp