dräktigt sto med feber!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mithra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 743
M

Mithra

Ett av mina ston har varit förkyld i eb vecka ca, och nu har hon börjat få feber med! Hon hade 38.5 i går, fick febernedsättande av vetrinär, i morse hade hon 39.5. Gul grönt snor. Hon är vaccinerad mot influensa. Dock inte mot abortvirus...det kan man ju ångra nu! Vi tog blodprov i går och väntar på svar nu för att kunna sätta in rätt penicellin. Jag läste någonstans att feber kan göra att dräktiga ston kastar. :( Är det någon som har erfarenheter?
Kan det bli skador på fölet annars? Hon är dräktig i 8e månaden!

Abortvirus var det första som slog mig...men det är ju bra att du redan tagit prover..det är ju bara att hålla tummarna att det inte är det......om dom kastar för bara vanlig feber vet jag inte, men om hon fått abortvirus nu så är risken stor att hon kastar....

Åh A vad tråkigt! Jag var på stallet i förmiddags , hon såg ju så hängig ut..
Jag håller tummarna att det "bara" är en vanlig förkylning..
Det kommer gå bra! Tänker på er.

Kramar
Sanna

usch ja...provsvaren visade bara virus, med för lite vita blodkroppar! det gick inte att utesluta abortvius, tydligen måste de kasta fölen först för att man ska kunna se om det var det. Mindre feber men mycket snor nu på kvällen. Fast hon äter och så. Fick utskrivit smärtstillande och slemlösande så nu kan man bara vänta...och hoppas...att stoet blir bra och att det inte är abortviruset.

tack... :( det känns inget vidare, skulle det vara abortviruset så är ju risken stor att de andra dräktiga också drabbas! Usch....och det är inget man kan göra.

Tröstkram !!
Har själv ett dräktigt sto som stod med liknande symptom i höstas.
Ännu så länge har hon behållit sitt foster, men oftast aborterar de ju inte förän i sista månaden.
Man kan bara vänta och hoppas....

Jag tror att abortviruset är värst om dom får det dom 3 sista månaderna av dräktigheten........så om det var det så är det inte säkert att din aborterar iallafall...

idag hade hon ingen feber och gnäggar efter mat och är pigg, trött på att stå inne, så hon var ute en halvtimme.Men en massa gult snor. Det är bara att vänta och se, abortviruset kan man ju ändå inte stoppa om det skulle vara det. Jag hoppas att ditt sto klarar sig undan hon med. Det är verkligen inget kul. Men man ska inte ta ut det värsta i förskott... :crazy:

Liknande trådar

H
Avel Jag har en 3-åring som är dräktig i 4e månaden (insem 12/6) som åkte på en förskylning i slutet av aug med febertopp, och mkt...
Svar
1
· Visningar
1 940
Senast: lillamy73
·
Hästvård Min dam har de sista dagarna gått och blivit snorig. Ingen temp, ingen hosta och hon verkar inte må dåligt. Men jag blir orolig. Hon...
Svar
6
· Visningar
1 515
Senast: jemeni
·
Avel Mitt dräktiga sto har fått en rejäl förkylning, hostar och snorar ordentligt. :crazy: Jag blir ju självklart orolig att hon ska... 2
Svar
25
· Visningar
3 943
Senast: Abova
·
Avel Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9...
Svar
14
· Visningar
2 353
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka