Vit fjordhäst = islandshäst?

Habina

Trådstartare
I själ och hjärta tillhör jag egentligen fjordhästvärlden. Men jag när en dröm om att någon gång äga en skimmel. Vilket ju är ganska hopplöst om hästen samtidigt skall vara fjordhäst. ;)

När jag nämnde detta för en bekant fick jag ett "ja, men det är ju bara att skaffa en islandshäst, de är som fjordhästar". Själv känner jag mig lite osäker på detta uttalande. För mig har islandshästen ett annat lynne än fjordhästen, de är både hårdare och nervigare (de jag träffat givetvis) och sedan var det ju det där med tölten. :angel:

Men vad säger ni erfarna islandshästägare? Är det milsvida skillnad eller är det faktiskt rätt okej att skaffa islandshäst när man är van vid fjordhäst? Om det är stor skillnad, kom gärna med tips på vilken ras som känns mer lik fjordhästen. :D

Sv: Vit fjordhäst = islandshäst?

Hm... Det är sant... En lite mindre dölehäst som är skimmel skulle ju kunna vara något! :idea: Tack för tipset, det hade jag absolut inte tänkt på själv. :bow:

Jag såg faktiskt en vit ganska smäcker bruksnordis på annons förra året, blev jättenyfiken men fick tyvärr inget svar på mailet ang stam :mad:
Antar att det var döle i den.

Jag är liksom du fjordmänniska i hjärtat, men har numera islandshästar. :)
Det har mest med att göra att jag inte riktigt har kommit över min gammelmans död för ett antal år sen. Så än är jag inte mogen att skaffa en ny fjording. Men en dag så. :)

Men jag kan se både likheter och olikheter med mina islänningar och min fjording. Men nu vill ju jag ha en viss typ av häst, lite grövre och lugnare i temperamentet så de är inte otroligt olika. Och jag har stött på riktiga turbo-fjordingar likväl som riktiga turbo-islänningar.
Hmm, och tölten är bara en extra bonus. :D

Eftersom jag söker en viss personlighet i mina hästar så påminner de en del om varann ändå. Min Bonny (fjordingen) var dock 14 cm högre än Frigg (islänningen som är 1.36) men båda är lugna, schyssta, pålitliga, har sinne för humor och hittar på bus och är väldigt personliga. Och har samma blick i ögonen, det jag fastnade för hos båda. :)

Tror att det har mycket med individer att göra, oavsett ras. Men du ska kanske inte köpa islänning bara för att du vill ha en skimmel, kan du inte försöka få tag på en ljusare fjording? Som denna? Om du nu vill ha fjording. :)
_MG_8623.jpg
(nu hoppas jag att det var okej för fjordhästföreningen att jag lånade bilden, annars får den tas bort så klart. :) )

Tack för ett oerhört intressant inlägg! :bow: Det ger mig lite mer att tänka på, absolut. Jag har en fjordhäst nu som lär stanna på 142-143 cm och det tycker jag egentligen är för högt. :crazy: Min första fjordhäst var 136 cm och det var perfekt höjd enligt mig. En fördel för islandshästar alltså...

Men du ska kanske inte köpa islänning bara för att du vill ha en skimmel, kan du inte försöka få tag på en ljusare fjording? Som denna? Om du nu vill ha fjording. :)

Nja, om jag bara ville ha en vit fjordhäst hade det ju varit enkelt, då hade jag köpt en vitblack. :d Men jag suktar efter den härliga förändringen i färgen som skimmel ger, jag älskar både när de är sådär mörkt grå, när de blir ljusare och ljusare, när de är helt vita och när fräknarna börjar komma. :love:

Det ultimata för mig skulle vara att köpa en fölunge som man säkert vet är skimmel och sedan följa den genom livet. *drömmer mig bort* Samtidigt har jag svårt att se en islandshäst följa med mig på terrängträningar eller distansritter. :o Knepigt, jag vet, men jag har mycket lättare att se en fjordhäst ikläda den rollen än en islandshäst. :crazy:

Åh, synd att ett av fölen i vårt stall redan är sålt. Hon är ett islandsföl som blir en sån färgväxlare. :)

Men jag tror mycket på att hästen blir vad man gör den till- inom sina förutsättningar givetvis. Men distans tror jag inte ska vara något problem för en islandshäst. :) Terräng kanske är lite knepigare, jag är själv ingen hoppmänniska så jag är nöjd med att skritta över en och annan gren i skogen, men det finns ju islandshästar som kan hoppa, om än inte jättehögt.
Här är min gammeltant (20 år) (dock inte fotat av mig, men jag hoppas det är okej att jag lägger ut det. :) )
friggan-1.jpg

Det är inte jättehögt, men hon tycker det är roligt i alla fall.

I själ och hjärta tillhör jag egentligen fjordhästvärlden. Men jag när en dröm om att någon gång äga en skimmel. Vilket ju är ganska hopplöst om hästen samtidigt skall vara fjordhäst. ;)

När jag nämnde detta för en bekant fick jag ett "ja, men det är ju bara att skaffa en islandshäst, de är som fjordhästar". Själv känner jag mig lite osäker på detta uttalande. För mig har islandshästen ett annat lynne än fjordhästen, de är både hårdare och nervigare (de jag träffat givetvis) och sedan var det ju det där med tölten. :angel:

Men vad säger ni erfarna islandshästägare? Är det milsvida skillnad eller är det faktiskt rätt okej att skaffa islandshäst när man är van vid fjordhäst? Om det är stor skillnad, kom gärna med tips på vilken ras som känns mer lik fjordhästen. :D

Det finns en underbar ras som heter Nordlandshest. Googla så hittar du. Dessa hästarna är ofta skimlar :idea:

Nu dra du alla islandshästar över en kant! :devil:

Det finns alla sorters humör hos islandshästar, precis som alla andra raser. Lugna, heta, svåra, lätta osv. Men är du bara intresserad av färgen, och inte intresserad av gångarter ska du nog hoppa över den tanken, för de finns andra raser som likna fjordingar mer må jag tycka.

Men kika du även på islandshästar, hitta du rätt häst för dig är du helt klart fast! ;)

Nu dra du alla islandshästar över en kant! :devil:

Nej, jag påpekade att det var de islandshästar jag träffat och I JÄMFÖRELSE med fjordhästen. Jämför jag islandshästen med någon annan hästras kan utfallet bli helt annorlunda.

Men är du bara intresserad av färgen, och inte intresserad av gångarter ska du nog hoppa över den tanken, för de finns andra raser som likna fjordingar mer må jag tycka.

Nej, jag är inte bara intresserad av färgen. Förutom färgen skall det vara en viktbärande häst som är trygg och självständig, lättlärd, säker på foten och max 150 cm hög. Helt enkelt en fjordhäst med skimmelfärg. :angel:

Vilka andra raser skulle du rekommendera i sådana fall? Som är mer lik fjordhästen?

Kan för övrigt tillägga att jag har varit medryttare på islandshäst, ridit på islandshästridskola samt har min fjordhäst ihop med två islandshästar, så jag har träffat och ridit en del islandshästar, men jag anser mig fortfarande vara nybörjare på den rasen.

Nej, jag påpekade att det var de islandshästar jag träffat och I JÄMFÖRELSE med fjordhästen. Jämför jag islandshästen med någon annan hästras kan utfallet bli helt annorlunda.

Men de skulle läsas med en nypa salt också! ;)

Nej, jag är inte bara intresserad av färgen. Förutom färgen skall det vara en viktbärande häst som är trygg och självständig, lättlärd, säker på foten och max 150 cm hög. Helt enkelt en fjordhäst med skimmelfärg. :angel:

Vilka andra raser skulle du rekommendera i sådana fall? Som är mer lik fjordhästen?

Kan för övrigt tillägga att jag har varit medryttare på islandshäst, ridit på islandshästridskola samt har min fjordhäst ihop med två islandshästar, så jag har träffat och ridit en del islandshästar, men jag anser mig fortfarande vara nybörjare på den rasen.

Ingen aning faktiskt. Men har du hållt på med islandshästar och vill fortsätta med de går de ju utmärkt! Eller som Lycanthrope, en dölehäst. Finns ju väldigt fina korsningar, som håller dina krav.

Vita (vet inte varför men det heter blå) Dölehästar är verkligen fina men finns inte så många tyvärr. Titta på denna :love: http://www.classicalstyle.se/Hallingblaen.htm

Dock har jag inte sett så många neråt 140 utan de har varit större. De jag har träffat (kanske 5-6 helt rena men flera med döleblod) så har de haft mkt framåtanda och envisa men mysiga.

Senast ändrad:

Finns ju såklart olika lynnen och individer hos alla raser. Men båda är förhållandevis stabila hästar med robusta tankesätt, så det är nog inte så svårt att hitta någon som du gillar som matchar båda raserna. Finns ju dessutom de som är blacka och som skimlar av, så då får du ju ännu mer fjordingutseende ;) (Har ju en till salu f ö som ju är som en fjording i kroppen med samma mentalitet, från början black, är skimmel nu, och lång man då dock :D )

Sen att köpa en häst efter färg är ju en annan sak ;)

Jag skulle säga att islandshästen och fjordhästen absolut har sina likheter. Det är inget stort hopp från fjordhäst till islandshäst. Båda raserna är mångsidiga allroundhästar, finns i olika tappningar av temperament och typer. Min åsikt är att en islandshäst i regel inte är fullt så stark i psyket som en fjordhäst.

Nu har jag förstås inte träffat och ridit lika många fjordhästar som islandshästar, så det är svårt att göra en rättvis jämförelse. Förra sommaren när jag jobbade som ridlägerledare var första gången jag faktiskt hanterade och lärde känna fjordhästar på daglig basis. Innan hade jag förstås ridit en och annan på ridskolan, snälla och beskedliga saker. Men de ston jag pysslade med förra sommarn hade viljor av bannemig granit. Den ena var nafsig, men i övrigt en toppenhäst med barnen. Den andra var medveten om sin styrka och hade aldrig blivit riktigt uppfostrad, så hon drog runt på folk. Dessa beteenden är för mig främmande i islandshästvärlden.

I våras red jag orientering ("wannabe-distans") i Norge. Där blev jag tilldelad en fjordvalack som reds bettlöst och barbacka. Jag måste säga, att om samma villkor hade givits för att rida någon av islandshästarna som mina vänner lånade - då hade jag vägrat. När man sitter upp på en islandshäst i tävlingssammanhang är den taggad så inni.. Men, jag kan utan problem räkna upp fler än tio islandshästar jag känner, som hade tagit tillställningen med ro. Men där och då, satt jag barbacka på en laddad - men sansad - fjordhäst vid startlinjen och kände bara, fan, vad skönt att slippa handskas med det där superspeedade femgångsstoet som kompisen hade råkat ut för. :D

Mitt råd är att du helt enkelt skaffar dig en fjordkorsning. Håll ögonen öppna efter hästannonser. Annars kan du försöka tillverka en själv. Sätt ett skimmelsto av exempelvis rasen connemara (bra psyke, stark och utmärkt sportponny) under en fjordhingst, eller åk med ett fjordsto till en skimmelhingst du gillar. Chansen är ju då 50% att du får en black som skimlar av.

Hade en favorithäst när jag var mindre. som var av okänd stam, en kraftig c-ponny, black och skimlade av. Mycket möjligt att det var fjording i henne. Egen vilja hade hon då. :angel:
caisa.jpg

Tack för intressanta synpunkter. Just det där "taggade" beteendet är något som givetvis finns inom fjordrasen också, men som jag personligen föredrar att slippa. ;) Det är ju alltid lättare när man är insatt i en ras och vet vilka linjer som nedärver en viss typ av temperament, men jag antar att jag alltid kan fråga här inne när/om det skulle bli aktuellt.

Annars kan du försöka tillverka en själv. Sätt ett skimmelsto av exempelvis rasen connemara (bra psyke, stark och utmärkt sportponny) under en fjordhingst, eller åk med ett fjordsto till en skimmelhingst du gillar. Chansen är ju då 50% att du får en black som skimlar av.

Haha, fjordsverige skulle väl få hicka om jag betäcker mitt fina fjordsto med en connemarahingst. :p

Vilka raser tänkte du på då? :confused:

Jag är nog en aning tankspridd idag! :angel: Det finns ju andra, mindre men lite grövre raser som påminner om fjordingar (fast det är ju även en tolkningsfråga). Nordsvenskar/Kallblodstravare (dock bruka många räkna dem som heta, vad jag för förstått?), finns rätt små och smäckra samt viktbärande. De finns väl i skimmel? New Forest (grövre typen) kan jag tycka ha ett väldigt trevlig, stabilt temprament och viktbärande. Som jag nämnde innan: Trevliga korsningar.

Och så islandshäst ja. :)

Liknande trådar

Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 889
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka