• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sinner
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 579
Sv: vit ål?

Hej!

Jag har faktiskt sett detta för ca 25 år sedan på en renrasig fjording! Bra mamma och pappa. Utställda och med noga uträknad avel. Det blev iallafall ett stoföl som döptes till Wilma tror jag! Hon saknade det mörka och hade istället en vit linje från pannan ner i svansen. Dessutom en bläs! Jättesöt!
Mvh Lena

så då är jag inte knäpp då!!!
ser för varje dag en tydligare vit rand längs ryggen på min ardennerunge... som förövrigt har "mjölmule" eller så kallat pangare anlag har jag fått lära mig... hans färg förbryllar mig mer och mer för jarje dag...och alla andra med..

på min kille menar du? han är efter mascot undan amanda(som dog tre timmar efter han föddes..)
ett helsyskon till honom finns registrerad som fux tror jag..

så då är jag inte knäpp då!!!
ser för varje dag en tydligare vit rand längs ryggen på min ardennerunge... som förövrigt har "mjölmule" eller så kallat pangare anlag har jag fått lära mig... hans färg förbryllar mig mer och mer för jarje dag...och alla andra med..

Din ardennerunge är enligt den beskrivning och de bilder du har visat ljusbrun (brun + pangare), och det är förmodligen den ljusare underpälsen som du uppfattar som en vit rand. Någon ål är det inte frågan om, eftersom blackanlaget inte existerar i rasen...

Trodde inte fjordingar "fick" se ut så.

Det är väl endast väldigt små vita tecken som kan godkännas?

Vi hade en ponny av något slag på mig gamla ridskola (för år och dag sen).. Randen/ålen började i pannan som svart/brun och slutade i svansen som vit/grå.

Hästar med ål är INTE automatiskt blacka. Blackanlag och ål är inte bevis på varandras existens.
Alla hästar med ål är alltså INTE blacka.
Däremot har alla blacka hästar ål, från klar och tydlig, till nästan osynlig.:)

Nei, jeg lurte på om Jagoda husket stammen på fjordingen.

Jeg klarer ikke helt å se for meg en fjording (eller noen blakk hest) som har en hvit ål - en gjennomgående, ubrutt og helt hvit stripe som går fra panneluggen til halen.

Hej!
Satt och letade i går på nätet om jag kunde hitta henne men tyvärr gjorde jag inte det! Finns det någon som har stambok på fjordingar så kanske det går att hitta! Hennes mamma hette Wega eller Vega. Om Wilma stavades med W el V kommer jag tyvärr inte heller ihåg. Det är inte den hästen som "Älgen" visade!! Mamma Vega var premierad och jag fick uppfattningen att hon var väldigt fin. Hon hade inga vita tecken alls. Förvåningen var mycket stor när Wilma kom ut! Det var inte väntat. Vad jag vet hade hingsten heller inget vitt. Om det gick att registrera henne kommer jag inte ihåg.

Har suttit och kollat på gamla foton nu och hon kan vara född senast -75 för hon var med på hoppträningar -80! Har bilder på henne fast bilderna är tagna på andra hästar och Wilma finns i bakgrunden. Mjölmule och rätt bred bläs och vit ål hela vägen. Inget mörkt någonstans.
Berätta gärna om ni hittar något!
Uppfödarna heter Ulla och Harry Andersson om det kan hjälpa i sökandet!

Hästar med ål är INTE automatiskt blacka. Blackanlag och ål är inte bevis på varandras existens.
Alla hästar med ål är alltså INTE blacka.
Däremot har alla blacka hästar ål, från klar och tydlig, till nästan osynlig.:)

Visst kan alla hästar ha en ål, om man med det menar en mörkare och mer eller mindre diffus rand på ryggen. Med ål menar jag dock den äkta ålen, det primitiva tecken som endast kommer med blackanlaget, och som fortsätter genom man och svans. Den sk fusk-ålen kan visserligen vara nog så distinkt hos tex gulbruna och gulsvarta, men saknar mittstol och svansfjäder och beror på att det svarta pigmentet bleks mindre mitt på ryggen. Gamla stamböcker för russ är fulla med gulblackar och sotblackar, felaktigt färgbeskrivna pga att man trodde att de hade en äkta ål. Det finns fö en hel del gulblackar i äldre halvblodsstamböcker också….

Av den anledningen undviker jag att kalla en mörkare rand på ryggen för ål, och "spar" ordet till blackfärgerna. Om man påstår att en häst med ål inte automatiskt är black, bör man också för att inte skapa förvirring samtidigt förklara skillnaden mellan ål och ål. Jag brukar därför nöja mig med att säga att alla hästar kan ha en ål-liknande rand på ryggen, men endast blacka hästar har ål...

Fel eller inte, men då räcker det oftast med att förklara att en häst bara kan ha ål om den tillhör en ras där blackanlaget existerar, eller om den har en blackfärgad förälder...

Din ardennerunge är enligt den beskrivning och de bilder du har visat ljusbrun (brun + pangare), och det är förmodligen den ljusare underpälsen som du uppfattar som en vit rand. Någon ål är det inte frågan om, eftersom blackanlaget inte existerar i rasen...

det är INTE underullen jag ser, utan täckhåren. dom har helt klart börjat skifta i vitt, alla som har sett honom säger detsamma. och en kvinna som jag frågade i söndags säger att hon tror han blir gul...ljusgul...

det är INTE underullen jag ser, utan täckhåren. dom har helt klart börjat skifta i vitt, alla som har sett honom säger detsamma. och en kvinna som jag frågade i söndags säger att hon tror han blir gul...ljusgul...

Ibland är det lättare att säga vad färgskiftningar INTE är än tvärtom. Gulanlaget finns inte hos Ardennern, så att han skulle vara gul kan du glömma direkt. Pappan är brun och mamman svart, eller hur? Det gör att även konstantskimmel och avblekbar skimmel faller bort. Svart x brun kan ge brun avkomma (ljus/mörk), svart om modern har ett non-agoutianlag och fux om båda har ett fuxanlag. Alla andra färger kan alltså uteslutas här, och vi kan nog också vi kan enas om att det inte finns någon enda färg som kännetecknas av en vit rand på ryggen…

Jag tror därför att det har något med päls/årstider – fällning/tillväxt av underull/täckhår – att göra iallafall. När jag tänker efter blev den ljusbruna ardennerunge som jag visade bild på (den som du sa hade samma färg som din), också ljusare längst med ryggraden sent på hösten första året. Jag hade faktiskt glömt bort det. Jag funderade uppenbarligen inte alls på detta, utan tänkte nog bara att det hade med pälssättningen att göra, eller att det var ”rester” av den ljusa fölfärgen. Alltså att de ljusa håren satt kvar längst mitt på ryggen och framträdde tydligare medan hår runtomkring hade fällts och färgen djupnat något. Kanske hänger det ihop med den gråmelerade manen och svansen? Tja, inte vet jag, men någon ”vit ål” var det inte frågan om här, snarare ett stråk av ljusare hår på ryggen i en creme/ljusbeige, lite gråaktig ton. Som såg vita ut tills man jämförde med hår från det vita tecknet i pannan. Jag har inte sett den här gossen på ett par år nu, men enligt ägaren är han fortfarande en helt vanlig ljusbrun med gråmelerad man och svans.

Kan du inte ställa dig på en sten och fotografera ryggen på din kille? inte för att jag tror på några konstigheter, utan mest för att det skulle vara intressant att se hur det ser ut...

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hon har jobbat på många restauranger i Gävle och delägt två barer på Rhodos. I dag driver hon ett privatstall där hon hjälper vanvårdade...
Svar
0
· Visningar
27
Senast: Gunnar
·
Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
676
Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå...
2
Svar
24
· Visningar
1 777
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka