Sv: Vista - är det värt det?
Jag kör Vista på min arbetsdator sedan någon månad tillbaka. Det är väldigt fluffigt och sött och jag gillar vissa funktioner och verktyg ganska starkt medans andra tar lite tid att vänja sig vid. Och sin vana trogen petar gärna microsoft lite för mycket på saker i "användarvänlighetens" namn.
Exemplet nämnt ovan med att vista förstör metadata i bilder har jag inte hört något om. Länk? Jag har hört att om man "taggar" foton (i vissa fall, som med raw-filer från Canon 1D och 1Ds räcker det med att importera bilderna till galleriet, om det inte kommit en patch till det nu) med vistas fotogalleri så är det inte säkert att vista-taggarna är kompatibla med det bildbehandlingsprogram etc som man använder. Men det är ju bara att ge vistas fotogalleri kalla handen fram tills man känner sig säker att använda det (om man nu inte redan har något bra fotokatalogiseringsprogram, för vistas fotogalleri är ju inte något superbt katalogiseringssystem ändå direkt utan bara "ok" rätt och slätt).
I övrigt så saknas fortfarande en del kompatiblitet. De allra flesta program utvecklade till t.ex. XP fungerar naturligtvis även i Vista, men det finns undantag. Det verkar inte som alla programtillverkare riktigt orkat bry sig om Vista mer än knappt halvhjärtat. Sony Ericsson har t.ex. fortfarande inte fått ut en PC Suit som fungerar i Vista. Men med lite patchar och några fulhack har jag dock nu fått nästan alla mina "standardprogram" att fungera nöjaktigt men inte problemfritt i Vista.
Sen har jag haft grava prestanda problem till och från. Har en dator som rateas 4,4 på windows experience index, en P4 3,6GHz med 2GB ram och ett GeForce 6800, och jag upplever att det inte riktigt räcker till. Med ett 2GB USB-minne som readyBoost fungerar det bättre, men jag är ändå inte riktigt nöjd.
Framför allt verkar windows indexing service löpa halvt amok emellanåt (som man förvisso åtminstone delvis kan hämma) med evigt tuggande hårddiskar som slöar ner allting. Ibland kan det ta ett par minuter av swappande från det att datorn lämnar skärmsläckarläge till datorn går att använda nöjaktigt. Då och då går det så segt att jag får göra små uppehåll när jag skriver text för att datorn ska hinna skriva ut texten på skärmen... Ingen wow-faktor där inte... Å andra sidan ska jag väl i det här fallet nämna att jag är en hysterisk programanvändare. Jag har sällan färre än 10 program igång (i skrivande stund 19), och det påverkar ju naturligtvis prestandan en hel del. Men det fungerade bra i XP och inte alls lika bra i Vista.
Vidare är Vista mycket mer låst layoutmässigt än xp vilket irriterar mig synnerligt.
Min slutsats: Vänta med vista ett tag om det inte finns någon stark anledning att uppgradera. Visst finns det många trevliga saker med Vista, men nackdelarna överväger åtminstone för mig, som kommer nedgradera(?) till XP igen när jag väl orkar ta i tu med det.