Vista - är det värt det?

K

Kuckeliku

Sitter och funderar lite över olika opertivsystem och kikar på en lista med funktioner i vista. Inser att jag troligtvis behöver den kraftigaste versionen för att jag skall kunna hålla på med allt jag gör i den miljö vi har här hemma.
XP fungerar fint och är det egentligen något nytt som man 'behöver' vista för?
tror nästa burk skall få ett linuxsystem med wine installerat för de program jag behöver.

Hur ställer ni er till vista, är det något man MÅSTE gå över till?
PÅ sikt måste man överge w2k och xp, men...
De flesta företag jag besöker och jobbar på kör ju fortfarande w2k....först senaste månaderna de börjat med xp elr vista och då främst på bärbara...

Sv: Vista - är det värt det?

Jag skulle inte välja att gå över på några år, det är nytt och en massa barnsjukdomar, dessutom kan inte alla program användas.

Jag undrar också lite över det. Jag ska köpa ny dator och på många ingår redan vista, men jag är lite tveksam om man verkligen vågar skaffa det redan...?

har fått reda på att vista sabbar metadatan på alla bilder man har, vilket är illa om man nu använder sig av det typ jämt. :(
varför skall ett operativ in och rota i saker det inte har med att göra...

Jag får vista för 200 kr men jag kommer att avstå. Vill att det ska testas av andra först.

Ska ladda ner Vista (gratis genom skolan) och testa på någon dator hemma hos föräldrarna först, troligtvis vågar jag inte gå över inom den närmsta tiden ändå...
Jag gillar OS X och Vista ska väl vara rätt likt på den punkten, så lite sugen är jag allt!

Jag kör Vista på min arbetsdator sedan någon månad tillbaka. Det är väldigt fluffigt och sött och jag gillar vissa funktioner och verktyg ganska starkt medans andra tar lite tid att vänja sig vid. Och sin vana trogen petar gärna microsoft lite för mycket på saker i "användarvänlighetens" namn.

Exemplet nämnt ovan med att vista förstör metadata i bilder har jag inte hört något om. Länk? Jag har hört att om man "taggar" foton (i vissa fall, som med raw-filer från Canon 1D och 1Ds räcker det med att importera bilderna till galleriet, om det inte kommit en patch till det nu) med vistas fotogalleri så är det inte säkert att vista-taggarna är kompatibla med det bildbehandlingsprogram etc som man använder. Men det är ju bara att ge vistas fotogalleri kalla handen fram tills man känner sig säker att använda det (om man nu inte redan har något bra fotokatalogiseringsprogram, för vistas fotogalleri är ju inte något superbt katalogiseringssystem ändå direkt utan bara "ok" rätt och slätt).

I övrigt så saknas fortfarande en del kompatiblitet. De allra flesta program utvecklade till t.ex. XP fungerar naturligtvis även i Vista, men det finns undantag. Det verkar inte som alla programtillverkare riktigt orkat bry sig om Vista mer än knappt halvhjärtat. Sony Ericsson har t.ex. fortfarande inte fått ut en PC Suit som fungerar i Vista. Men med lite patchar och några fulhack har jag dock nu fått nästan alla mina "standardprogram" att fungera nöjaktigt men inte problemfritt i Vista.

Sen har jag haft grava prestanda problem till och från. Har en dator som rateas 4,4 på windows experience index, en P4 3,6GHz med 2GB ram och ett GeForce 6800, och jag upplever att det inte riktigt räcker till. Med ett 2GB USB-minne som readyBoost fungerar det bättre, men jag är ändå inte riktigt nöjd.

Framför allt verkar windows indexing service löpa halvt amok emellanåt (som man förvisso åtminstone delvis kan hämma) med evigt tuggande hårddiskar som slöar ner allting. Ibland kan det ta ett par minuter av swappande från det att datorn lämnar skärmsläckarläge till datorn går att använda nöjaktigt. Då och då går det så segt att jag får göra små uppehåll när jag skriver text för att datorn ska hinna skriva ut texten på skärmen... Ingen wow-faktor där inte... Å andra sidan ska jag väl i det här fallet nämna att jag är en hysterisk programanvändare. Jag har sällan färre än 10 program igång (i skrivande stund 19), och det påverkar ju naturligtvis prestandan en hel del. Men det fungerade bra i XP och inte alls lika bra i Vista.

Vidare är Vista mycket mer låst layoutmässigt än xp vilket irriterar mig synnerligt.

Min slutsats: Vänta med vista ett tag om det inte finns någon stark anledning att uppgradera. Visst finns det många trevliga saker med Vista, men nackdelarna överväger åtminstone för mig, som kommer nedgradera(?) till XP igen när jag väl orkar ta i tu med det.

Ska ladda ner Vista (gratis genom skolan) och testa på någon dator hemma hos föräldrarna först, troligtvis vågar jag inte gå över inom den närmsta tiden ändå...

Svarar alla, men citerar den specifika frågan :)

Varför inte testa på en VMWare-maskin först, om man nu har möjligheten att just testa?
Brukar köra linux-distributioner på "vm-maskiner". Väldigt smidigt :)

Det är ju naturligtvis det lättaste sättet att testa om man är osäker. :) För egen del stoppade jag lite naivt in vista när jag ändå tänkte installera om datorn.

Det är dags för en omformatering snart. Väntar dock tills jag är klar med alla Java-laborationer eftersom installationer av JRE, JDK, Eclipse och Tomcat är väldigt kinkiga när det gäller installation(för att inte tala om NetBeans).

Hursom, sambon frågade om jag ville ha Vista efter formatering. Men jag har en Inspiron 6000, 1.73GHz, 1024GB RAM och WSXGA. Verkar inte som det räcker till på din beskrivning. Jag brukar dock köra ca 8 program åt gången :)

Haha, det beror säkert på vad man har för krav. Jag har faktiskt kört Vista på lilla söta laptopen också, en Thinkpad X40. Den har så vitt jag kan komma ihåg 1GHz-pentium, 512MB ram och något inte allt för hot grafikkort. Jag var mycket mer nöjd med Vista på den maskinen än på min arbetsdator. Det var därför jag stoppade in vista på arbetsdatorn till att börja med. Jag tror nog skillnaden i upplevelse dels beror på att jag använder laptopen på ett helt annat sätt och kör ju sällan de tyngsta programmen på den och inte minst dels på grund av att jag nog har högre tolerans mot lite swappande eller "betänketid" på laptopen. Jag hade dessutom stängt av mycket av fluffet på laptopen från scratch för att jag inte räknade med att den skulla orka med fullt ut. Så laptopen får nog fortsätta med Vista, för där är jag nöjd. :)

Senast ändrad:

Vad är det för tunga program du kör på din "arbetsdator"? Är det mer åt spel-hållet, vi talar om? :)

Tja, jag spelar iofs sällan på laptopen, men å andra sidan ägnar jag väldigt lite tid åt spel på arbetsdatorn också... :)

Med tunga program menar jag olika konstellationer av photoshop, illustrator, lightroom, dreamweaver, corel draw, matlab och... firefox... Beroende på hur man använder programmen kan de ju bli rätt minnes- och processkrävande. :D

lightroom har jag iofs aldrig testat. Övriga är ungefär det jag brukar köra då och då.
Men vad sjutton gör du egentligen med programmen för att de ska bli "minnes- och processkrävande"? :)
Jag kör iofs inte alla ovanstående program samtidigt. Men Photoshop, gimp, firefox, thunderbird, sunbird, acrobat reader, winamp, IE, Trillian, Crimson Editor, Eclipse och massa utforskare samtidigt är ingen ovanlig syn :D

Senast ändrad:

Kanske är jag bara ovanligt talangfull vad det gäller att dra det värsta ur alla program och os? :D

Firefox tenderar att sluka minne när man har många fönster med många tabbar i ju. :mad: Har mer eller mindre gått över till Opera nu, men det suger ju av andra anledningar. Svårt att bli riktigt nöjd.

Och för att ta Photoshop som exempel räcker det ju att ha ett gäng högupplösta raw-filer öppna och göra lite liquify-grejor eller varför inte (hujeda mig) bygga upp ett panorama eller göra lite batch-grejor för att få till en minnes och/eller processoranvändning att vara lite stolt över. :D

Dreamweaver äter väl inte så mycket av varken minne eller processresurser i sig egentligen, det bara halkade med för att det brukar vara ett av programmen som klagar först när jag har för mycket program och projekt igång för att minnet ska räcka till... :p

Hur ställer ni er till vista, är det något man MÅSTE gå över till?
PÅ sikt måste man överge w2k och xp, men...
De flesta företag jag besöker och jobbar på kör ju fortfarande w2k....först senaste månaderna de börjat med xp elr vista och då främst på bärbara...
Vista er en joke. Samme som XP.
Ble laget for at idioter skal kunne bruke PC uten noen 'learning curve'. Utrolig irriterende.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka