Visst ska man sitta ner

Sv: Visst ska man sitta ner

japp man ska sitta ner i traven. Om det står lättridning ska man rida lätt men det är väl max någon diagonal i trav i LC program under mellantrav som det är tillåtet?

man sitter alltid ner när man tävlar dressyr, ibland kan det stå " lättridning tillåten" men det e inget måste

men är det inte olika beroende på program, i debutant programmet är det väl valfritt??

japp, i fälttävlansprogrammet för debutant är lättridning tillåten (dock ej obligatorisk i mer än en mellantrav) i hela travprogrammet

Du ska sitta ner i programmen, men får rida lätt där det står att så är tillåtet. I LC får du rida lätt hela om du vill, men jag tycker nog att det är lättare att jobba en häst korrekt i nedsittning, det ser även snyggare ut.

Jag tror att det är valfritt i LC faktiskt, men då ska man antingen rida lätt HELA programmet eller sitta ner hela programmet (utom i mellantraven där det är valfritt). Gissar på att det är så för att mindre rutinerade (barn) ska kunna rida LC även om de inte bemästrar att sitta ner. Detta kan ha ändrats nu iofs, har inte kollat TR på länge.

Na.. det är nog lite galet va? :D
Nedsittning är obligatoriskt genom hela programmet (förutom de bedömningspunkter där det står "lättridning tillåten")
Gäller alla program bortsett från de som ingår på en del handikapptävlingar kan jag tänka mig eller om det är en masterklass av ngt slag..

kan tillägga att
i debutantprogrammet för fälttävlan är det valfritt lättridning/nedsittning i travprogrammet

LC:1 " Bed. gr.4 HXF vänd snett igenom med förlängd steglängd (lättridning tillåten)"

LC:2 "Bed.gr. FXH vänd snett igenom med förlängd steglängd (lättridning tillåten)

Det är de enda ställena jag hittar där man får rida lätt i de lätta dressyrprogrammen. Fälttävlansprogrammen har jag inte så jag kan inte kolla dem.

apo

Ja, står det inte 'lättridning' eller 'lättridning tillåten' så ska det vara nedsittning.

På några av de svenska fälttävlansprogrammen står det inte bland bedömningspunkterna utan ovanför eller under hela programmet att 'rörelserna i trav utföres var för sig valfritt i lättridning eller nedsittning" eller någon liknande formulering. Då får du välja själv, men du får inte byta hur som helst utan måste rida hela bedömningsgruppen i lättridning eller nedsittning och sedan kan du byta till nästa bedömningsgrupp om du vill.

I de 'vanliga' programmen så är lättridning bara tillåten i LC vid 'förlängning av steglängden'

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
573
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
676
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
45
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige måste bryta med gamla mönster och våga förändra, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl – och påpekar att såväl Danmark som...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka