Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
japp man ska sitta ner i traven. Om det står lättridning ska man rida lätt men det är väl max någon diagonal i trav i LC program under mellantrav som det är tillåtet?
Du ska sitta ner i programmen, men får rida lätt där det står att så är tillåtet. I LC får du rida lätt hela om du vill, men jag tycker nog att det är lättare att jobba en häst korrekt i nedsittning, det ser även snyggare ut.
Jag tror att det är valfritt i LC faktiskt, men då ska man antingen rida lätt HELA programmet eller sitta ner hela programmet (utom i mellantraven där det är valfritt). Gissar på att det är så för att mindre rutinerade (barn) ska kunna rida LC även om de inte bemästrar att sitta ner. Detta kan ha ändrats nu iofs, har inte kollat TR på länge.
Na.. det är nog lite galet va?
Nedsittning är obligatoriskt genom hela programmet (förutom de bedömningspunkter där det står "lättridning tillåten")
Gäller alla program bortsett från de som ingår på en del handikapptävlingar kan jag tänka mig eller om det är en masterklass av ngt slag..
Ja, står det inte 'lättridning' eller 'lättridning tillåten' så ska det vara nedsittning.
På några av de svenska fälttävlansprogrammen står det inte bland bedömningspunkterna utan ovanför eller under hela programmet att 'rörelserna i trav utföres var för sig valfritt i lättridning eller nedsittning" eller någon liknande formulering. Då får du välja själv, men du får inte byta hur som helst utan måste rida hela bedömningsgruppen i lättridning eller nedsittning och sedan kan du byta till nästa bedömningsgrupp om du vill.
I de 'vanliga' programmen så är lättridning bara tillåten i LC vid 'förlängning av steglängden'
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.