Visselpipa

Russin8

Trådstartare
Jag ska börja träna min hund att följa med mig ut när jag rider. Men då jag har en häst som är extremt känslig för rösten så tänkte jag att jag skulle träna in hunden på att komma på visselpipa istället för att jag ropar. Hästen bryr sig inte om ljud men när jag höjer rösten blir han spänd.

Nu till frågan, vilken typ av visselpipa är bäst när jag ska använda den på häst ryggen, en vanlig eller? Vet inte om sådana där visselpipor för hund är bättre eller kan det vara jobbigt för hästen att höra?

Sen hur gör jag bäst för att träna hunden från häst ryggen. Jag vill ju kunna belöna henne när hon kommer, men når ju inte att ge henne godis.

Några tips från er som har hund med sig när ni rider:)

MVH Russin8

Sv: Visselpipa

Jag har en acme-pipa, den bästa enligt mig. Tror nog att hästen vänjer sig ganska fort vid ljudet, du ska väl inte sitta och pipa hela tiden, långa utdragna signaler ;)
Ang belöning så skulle jag göra som så, att när du lär hunden vad pipan betyder, då belönar du genom att slänga godisbiten på marken. Då tror jag nog att du kommer kunna göra det även ifrån hästryggen. :)

Jag skulle inte använda visselpipa uppe på hästryggen, lär dig vissla högt/busvissla istället!

Jag som visslar mycket i mina hästhagar när jag jobbar med vallhundar har märkt att visselpipor drar igång hästarna betydligt mer än vanliga visselsignaler, även om de är vana vid ljudet.

Har en visselpipa liggande hemma - inköpt i ett svagt ögonblick. Jag glömmer den alltid, eller så ligger den i fel jacka, eller så...

Håller med Migo, lär dig vissla istället, och vänj hästen vid det. Det är betydligt enklare, och hörs tydligt och klart så länge hunden inte drar järnet två kilometer.

Har en visselpipa liggande hemma - inköpt i ett svagt ögonblick. Jag glömmer den alltid, eller så ligger den i fel jacka, eller så...

Eller så köper man typ 10 stycken och lägger där man behöver dem:angel:

Jag har en i nyckelknippan till bilnyckeln, en i jaktväskan, en vid hatthyllan osv...

Det är också ett alternativ. ;P

Jag använder den krasst aldrig, lilllfjollan är inte ens tränad på den... men det klart använder man det som hjälpmedel ser man väl till att hålla ordning. Har ett gäng klickers drällande lite överallt också. Ibland hittar jag en och tänker - AHA! Nu ska det klickas...

Jag skulle inte använda visselpipa uppe på hästryggen, lär dig vissla högt/busvissla istället!

Jag som visslar mycket i mina hästhagar när jag jobbar med vallhundar har märkt att visselpipor drar igång hästarna betydligt mer än vanliga visselsignaler, även om de är vana vid ljudet.

Vore ju mycket enklare om jag kunde busvissla, men, jag har försökt lära mig i många år, är nu 42 år gammal och känner att det är kört;)

Jag har en acme-pipa, den bästa enligt mig. Tror nog att hästen vänjer sig ganska fort vid ljudet, du ska väl inte sitta och pipa hela tiden, långa utdragna signaler ;)
Ang belöning så skulle jag göra som så, att när du lär hunden vad pipan betyder, då belönar du genom att slänga godisbiten på marken. Då tror jag nog att du kommer kunna göra det även ifrån hästryggen. :)

Oki, då va jag inte hel fel ute:)

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 599
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 298
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 288
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka