vissa hundar farliga ?

L

linneaan

jag kan inte så mycket om hundar men hur är det egentligen...
väldigt ofta har man ju om hundar som attackerar människor, finns det vissa hundraser som är aggressiva eller är det så att alla hundar är lika snälla ? ;)

Sv: vissa hundar farliga ?

Mycket få hundar är elaka med vilje. Att vara planerat elak är en mänsklig egenskap. I grund och botten är alltså alla hundar snälla.

Däremot har vissa hundar och raser egenskaper som kan göra dem farliga om de inte hanteras rätt. En brukshund ska till exempel besitta både skärpa och försvar (skärpa är förmågan att bli arg och ta till bett, försvar är viljan att försvara sig och sitt). Detta därför att de ofta används i tjänst inom polis och väkteri och där vill man ha hundar som kan försvara sin förare och även ta fast buset. Dock måste dessa egenskaper balanseras upp med mod ( så att de tar sig tid att kolla om de verkligen behöver försvara sig och inte biter i ren rädsla), bra nerver och liknande. Hundar kan också ha social kamp (viljan att mäta sig med andra). Denna sociala kamp är ofta vad som får en hund att jobba ännu hårdare ju mer det tar emot. Alla dessa egenskaper ger en hund som kan jobba. Om hunden inte har något av detta så saknar den motor och blir därför ingen bra brukshund. Den får heller inte ha fel balans mellan dessa egenskaper. Det är då det blir farliga hundar.

Dock kan en bra förare reda ut även något knepiga hundar och man måste tänka på att en hund med mycket i sig är en svår hund och inget för nybörjare. Man skulle då kunna argumentera för att inga privatpersoner behöver dessa hundar, men vill man ha bruks som hobby så krävs det just en sådan hund. Man kan minska lite på försvaret och skärpan, men tar man bort det helt så förlorar man mångsidigheten. Vill man dessutom att hunden ska kunna rädda en om man blir påhoppad en mörk natt så vill det till att hunden har något av dessa egenskaper. Det gäller bara som förare att kunna styra upp dem.

Vissa hundar och raser är även så kallat hårda, dvs de är mindre bra på att skapa sig negativa minnesbilder. En sådan hund kan gå på elstängsel tio gånger utan att lära sig något.

Det är inte heller alla hundar som är öppna och tillgängliga. Vissa är reserverade och ska så vara. Det innebär dock inte att de ska hugga vilt omkring sig om någon okänd kommer fram, men de kan markera att de inte vill ha kontakt. Även där är det förarens jobb att se till att hunden sköter sig.

Hundattacker beror oftast på att hunden antingen är knepig i skallen eller att ägaren är okunnig om vad som finns i kopplet. Den har för mycket av det ena och för lite av det andra eller så har den mycket av allt och det kan inte ägaren hantera. Det är många som skaffar sig Rottweiler och liknande raser utan att egentligen ha rätt personlighet och kunskap. Då kan det gå illa och än värre bli det om hunden är efter föräldrar med mindre bra mentalitet. Det är därför det är så viktigt med genomtänkt avel. Vi vill ju inte bara ha friska hundar. De ska vara hanterbara också.

Sen skall man inte underskatta stura lufsiga sällskapshundar som bara driver omkring o är "snälla" utan att nån någonsin ställer några krav på dem.
PL

Retrivers anses ju vara väldigt "snälla". De är ju avlade med ett stort tålamod för att kunna sitta tyst bredvid föraren hela dagen, tysta och lugna. Dock vet jag flera som under fel förutsättningar har blivit aggressiva.

En hund är alltid en hund och alla hundar kan bli farliga. Själv är jag evigt tacksam att chihuahuaor är så små som de är för många är helknepiga...

//E

:rofl: Det är många raser som det nog är tur att de är små :p Det finns ju otaligt med terriers t.ex. (fast de är ju både små och heta av en och samma anledning, så skulle de inte vara så små så skulle de ju inte ha samma temperament, så eg. kan man inte säga så som jag säger...)

Vi har massvis med rabiata småhundar här i kvarteret. MASSOR! Jag trodde inte att det var så faktiskt. Mina hundar bryr sig inte om små hundar så jag brukar le när jag går förbi med mina klunsar och deras små ettriga hundar kastar sig i kopplet och bara vrålar. Ibland har de möte så det kan ju vara 5 småhundar samtidigt också...

Men det är värre med de två hundar som väger över 45 kg som har ägare som inte kan hålla dem. Det är inte roligt. Jag får alltid hoppas att de hinner binda fast dem i en stolpe innan vi går förbi. Går de på min äldre hund så innebär det alltid några besvärliga veckor efteråt där hon ser alla andra hundar som presumtiva hot.

Är det inte så att vilken hund som helst kan bli "fel" i fel händer?
Uppfostran av en hund spelar väl den största rollen, eller?
Men det är klart, en del hundar kan ju trots allt vara lite "galna" i psyket, och då är det väl lite svårare kan jag tänka mej..*tänker*

Om man hårddrar det (till absurdum), så är alla hundar av alla raser potentiellt farliga..

Mycket av hundars beteende har sina orsaker pga vad som sitter i andra ändan av kopplet om man säger så... :angel:

Sedan går det inte att säga att vissa raser(som är avlade med mer skärpa osv) är farligare än andra.

Helt klart kan stora hundar orsaka mer fysisk och kanske även psykisk skada än mindre hundar, men beteendet hos hunden är ju lika stört oavsett det är en stor eller liten hund..

Jag föredrar att se hundar som individer.

Det finns ju olika förutsättningar. För en terrier som går ned i gryt så gäller det liv eller död. Helt klart så har den en helt annan disposition för att slåss för livet, än en hund som är avlad för att kunna umgås med allt och alla. Det kommer man inte ifrån och det spelar ingen roll vem som äger hunden. De egenskaperna finns där och går inte att tvätta bort.

Det finns en anledning till att man inte vill avla in t.ex. skärpa i vissa raser (skärpa är förmåga att bli arg) De ska inte ha det helt enkelt och det är för att det inte går att fostra bort. Skulle man kunna fostra om hunden alla egenskaper så skulle vi aldrig behöva ha raser, för då skulle ju alla bli vad vi gör dem till... *bullshit*

Det kan jag absolut inte hålla med om. En hund med mycket skärpa och försvar blir ju en farligare hund. Det finns helt enkelt helt andra förutsättningar att det ska smälla om det händer något som är utanför kontroll. Har du bra nerver som balanserar upp hunden så är det något som man kanske inte ens märker, men hur många hundar är så nervfasta? Det finns ju en anlending till att utst.domarena ber att ägarna visar tänderna på vissa raser, men inte på andra... Terv. går under smeknamnet "symaskin" i vissa domarkretsar. Något som jag inte tycker är något orastypiskt förvisso... Men det finns andra förutsättningar.

marielen skrev:
Är det inte så att vilken hund som helst kan bli "fel" i fel händer?
Uppfostran av en hund spelar väl den största rollen, eller?
Men det är klart, en del hundar kan ju trots allt vara lite "galna" i psyket, och då är det väl lite svårare kan jag tänka mej..*tänker*

Jo fast vissa raser kräver mer av sin förare/ägare än andra, och vissa raser bör man vara mer rutinerad för att göra en bra och trevlig hund av. De är ju avlade för olika uppgifter och har olika positiva och negativa sidor, och det som är positivt i en situation, men en ägare , kan vara negativt för någon annan.

Jag kan inte mycket hund alls. Skaffade min första (Eng Springer Spaniel) för ett år sedan, och valde ras just utifrån att jag ville ha en någorlunda okomplicerad, glad och harmonisk hund. Jag hade aldrig givit mig på att skaffa t ex en rottis, då jah inte alls tycker jag har kunskaperna att uppfostra och utbilda en sådan. Rottisar är ju dock kanontrevliga hundar i rätt händer, men kanske inte som förstahund t ex.

Hej!
Olika hundrasen är framavlasde för olika saker. En goldens uppgift har ju nästan alltid varit att vara i familjer och då måste man ha en snäll och stabil hund därför har man bara avlat på snälla hundar så man får bra familjehundar.

En Rottweiler bäremot är framavlat för att vakta ex. pengar för slaktaren för i tiden. De hundar som vaktade bäst gick in i avel.

En pitbull är ibland framavlad för att slåss och har det i sig i många generationer tillbaka.

Men sedan beror det mycket på vem som har hunden. Jag har en rottweiler och han är hur snäll som helst...nästan som en nallebjörn.

En nazist (exempelvis) köpr ju en fräck hund och inte en liten pudel. De får kasnke inte så bra uppfostran och därför kan de kommai n i situationen att skydda någon. Hade människan vart i ledningen (som en människa ska vara för sitt hundjur) så hade hunden inte brytt sig så mycket utan lämnat det åt den som bestämde (alltså ägaren)

Hej jag skulle först vilja säga att alla hundar kan bli farliga oavsett ras ålder eller strlk, men tyvärr så har jag stött på flera situationer där man kräver lydnad av större hundar men inte av de mindra bara just för att dem är mindre ska det vara mer legitimt för en liten hund att gapa å skälla å uppföra sig illa bara för att den är liten å söt?:confused:

cagner skrev:
Hej!
En goldens uppgift har ju nästan alltid varit att vara i familjer och då måste man ha en snäll och stabil hund därför har man bara avlat på snälla hundar så man får bra familjehundar.

Där har du faktiskt fel..
En Golden är i grund och botten en apporterande jakthund och avlades fram genom att man korsade gula labradorer, med Tweed-water spaniel. Målet var att skapa en ras med utpräglad apporteringslust och arbetslust.

cagner skrev:
En Rottweiler bäremot är framavlat för att vakta ex. pengar för slaktaren för i tiden. De hundar som vaktade bäst gick in i avel.

Delvis rätt..Rotweilern användes till att driva boskap med samt att skydda boskapen från 2 & 4-benta inkräktare.

Delvis rätt..Rotweilern användes till att driva boskap med samt att skydda boskapen från 2 & 4-benta inkräktare.[/QUOTE]

<Ja men om man ser till vad hunden gjorde i tyskland från start i Rott(vad nu staden hette) så kallades den för slaktarhund för att den hade pengarna runt halsen och skydadde den. sedan vet jag inte vad som h'ände i andra länder men det är säkert rätt

MVH Johanna

Liknande trådar

Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 036
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 509
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 874
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama