Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare borsalino
  • Startdatum Startdatum
B

borsalino

eller veta hut som en gammal KU-ledarmot så klokt uttryckte det!

Till er det berör; Att registrera er med en anonym nick utan info i presentationen eller länk till hemsida är eran privata sak och är allas fulla rätt.
Men att därifrån ta steget till att sprida illasinnade rykten eller på ren svenska Snacka skit om andra hingstar är så beklämmande så det är inte sant. Ett rykte av en som inte vet bättre går ofta att bemöta och personen ifråga ursäktar sig i bästa fall. Men ni kastar in ett påstående och drar er tillbaka och sen är skadan skedd. En hingsthållare/ägare kan förlora både heder och inkomst på era tilltag.
Och ännu sorgligare att lyfta fram era egna hingstar så fort ni får tillfälle. Gör gärna det utanför eran anonymitet så kan man ta det för vad det är = Info från hingsthållaren, som vill lyfta fram det bästa hos sin/sina hingstar. Då skulle ni bemötas med cred och respekt.

Jag hoppas ni faller på eget grepp tillslut och alla de som berörs av erat skitsnack någongång, någonstans får en chans till upprättelse!

Och ni som tror att ni är helt anonyma; det krävs inte många hjärnceller för att se mönstret i era inlägg. och förr eller senare står det klart vem/vilka ni är.

Och innan ni skriver svar! Nej jag är ingen hingsthållare som råkat ut för skitsnack. Bara :devil: irriterad.

Sv: Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas

Vilka är det? Har inte sett nått sånt?
Det är väl inte meningen att du ska se dem, de utger sig ju inte för att vara hingsthållare.

Sen är det många inlägg som modereras bort tack och lov, efter att användare anmäler inlägget:bow:

Man får inte göra reklam för sina egna hingstar här. Ej heller snacka skit eller sprida massa ryckten. Så fort ameo tycker det blir personliga påhopp så plockar hon bort tråden. Så vart du har fått dina ideer ifrån vet jag inte. Ameo gör ett väldigt bra jobb här inne.

Man får inte göra reklam för sina egna hingstar här. Ej heller snacka skit eller sprida massa ryckten. Så fort ameo tycker det blir personliga påhopp så plockar hon bort tråden. Så vart du har fått dina ideer ifrån vet jag inte. Ameo gör ett väldigt bra jobb här inne.

Precis vad borsalino säger!

Sen är det många inlägg som modereras bort tack och lov, efter att användare anmäler inlägget:bow:

Jag tycker också att Ameo gör ett väldigt bra jobb! :bow: Det är så SKÖNT att reklam och "skitsnack" rensas bort här! Kanske kan detta vara den typ av inlägg som borsalino menar? http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=10436300&postcount=47 I och för sig så genomskinligt att det inte behöver rensas bort (enligt mig) ...

kl
det är nog viktigast att de hingstar som det snackats om får upprättelse..nu vet jag inte vilka hingstar det gäller eller vilken ras men dementera gärna rykten!

Meningen med tråden är inte att kritisera moderator och det torde framgå om man läser vad jag skrivit.

Bra att ngn tar upp det här ämnet!:bow:

*K-L*

Att gömma sig bakom ett nickmname, och sedan kasta sk*t på sina kollegor/konkurrenter eller vad man vill kalla det är rejält fegt. Och väldigt dumt när det enkelt går att avslöja ven som gömmmer sig bakom namnet iom det som skrivs i trådar...:devil:

Känner du dig träffad???

LÄS OCH BEGRUNDA:

Gräv inte i den grop du redan står i...:rofl::devil:

Tack! Äntligen någon som uppmärksammar detta! Jag tycker stämningen här inne blivit så dålig att jag, mer eller mindre, dragit mej ur forumet. Jag svarar bara med stor försiktighet när det gäller mina egna hingstar och direkta frågor ang dem. Har fått PM vidarbefodrade från andra medlemmar som blivit PM:ade från andra om hur dåliga våra hingstar är. Att de nedärver defekter, har dåligt tempermanet osv, osv. Vissa andra hingstar har stora "fanclubbar" (eller är det ägaren själv) som alltid skriver hur fantastisk just den hingsten är. Skam!

Så trist. Sedan är det ju ''alltid'' hingstens fel med... Mysko tycker jag. Sverige måste ha väldigt perfekta ston i avel. Det skylls ju aldrig på dom.

Samma med mig, jag vågar inte nämna mina egna hingstar. Och bland ridponnyer har det varit fruktansvärt. Det finns högt uppsatta inom hästaveln inne här som sitter som avelsrådgivare och talar ned hingstarna. Jag får flera samtal ang. mina hingstar och jag bara baxnar var dom har fått höra om dem!
Jag håller mig nog borta från hingst disskutioner.

Bra att ngn tar upp det här ämnet!:bow:

*K-L*

Att gömma sig bakom ett nickmname, och sedan kasta sk*t på sina kollegor/konkurrenter eller vad man vill kalla det är rejält fegt. Och väldigt dumt när det enkelt går att avslöja ven som gömmmer sig bakom namnet iom det som skrivs i trådar...:devil:

Känner du dig träffad???

LÄS OCH BEGRUNDA:

Gräv inte i den grop du redan står i...:rofl::devil:

:bow::bow::rofl:

Så trist. Sedan är det ju ''alltid'' hingstens fel med... Mysko tycker jag. Sverige måste ha väldigt perfekta ston i avel. Det skylls ju aldrig på dom.

Håller med!

*kl*

Tycker också det är tråkigt med smygreklam. Än värre med skitsnackare. Visst vill även jag veta vad en viss hingst ger. Men det vill jag veta på ett opartiskt sätt där jag för mig själv kan bilda mig en uppfattning. Min uppfattning får sedan ligga till grund för om tänkt hingst matchar mitt sto.
Likaså kan ju min uppfattning vara helt fel för en annan. Vi har ju inte samma sto att avla på!

Om jag hört något tråkigt om en viss hingst jag har i åtanke till sto så brukar jag faktiskt ringa hingsthållare/ägare/ ansvarig vette etc. och då ställa min fråga rakt och ärligt. Tyvärr händer det då att vissa hingsthållare inte har några nackdelar/svagheter på sina hingstar utan de passar alltid till mina ston -oavsett stam :cool:

Heder till de som kan selektera och tala om att "min hingst har de här fördelarna, men tänk på det här, spec. om ditt sto är på det viset." osv. Hoppas ni fattar hur jag menar.

Nä, fram med mer rakhet från alla parter, tack!

Gira :banana:

Håller med!

*kl*

Tycker också det är tråkigt med smygreklam. Än värre med skitsnackare. Visst vill även jag veta vad en viss hingst ger. Men det vill jag veta på ett opartiskt sätt där jag för mig själv kan bilda mig en uppfattning. Min uppfattning får sedan ligga till grund för om tänkt hingst matchar mitt sto.
Likaså kan ju min uppfattning vara helt fel för en annan. Vi har ju inte samma sto att avla på!

Om jag hört något tråkigt om en viss hingst jag har i åtanke till sto så brukar jag faktiskt ringa hingsthållare/ägare/ ansvarig vette etc. och då ställa min fråga rakt och ärligt. Tyvärr händer det då att vissa hingsthållare inte har några nackdelar/svagheter på sina hingstar utan de passar alltid till mina ston -oavsett stam :cool:

Heder till de som kan selektera och tala om att "min hingst har de här fördelarna, men tänk på det här, spec. om ditt sto är på det viset." osv. Hoppas ni fattar hur jag menar.

Nä, fram med mer rakhet från alla parter, tack!

Gira :banana:

:bow:
Det en del hingstägare/hållare inte verkar tänka på är att "fel" sto till hingsten förmodligen inte resulterar i någon 10-poängare... och vad är det för reklam? En hel drös med medelmåttiga avkommor:crazy: Nä, fram för mer långsiktigt tänkande!!

jag tycker det är synd att ägarna inte får skriva om sina hingstar, det gör ju att de ärliga som håller sig till reglerna inte skriver här, och de oärliga som inte skriver i sitt eget namn och därför inte känner att de behöver stå för det på samma sätt, håller en lite lägre ribba än vad de gjort annars. Sen verkar dessa regler främst gälla SWB mindre raser brukar ofta visa sina hingstar tycker jag, kanske främst araber och PRE

Jag förstår inte vitsen med anonyma nick...möjligtvis vid känsliga ämnen...men hur känsligt kan det bli?

Hur rädd för att stöta sej med andra får man vara?Kan man verkligen inte stå för sina egna åsikter?

Så farligt borde det inte vara att dela sina värderingar även om åsikterna går isär, om man väljer väl valda ord genom att vara så saklig man kan vara.

Inga nick borde vara anonyma...och om de av speciella skäl vill vara anonyma borde ändå uppgifter om personen finnas hos moderatorn så att åtminstone denne vet vem som döljer sej bakom nicket...

Det allra värsta tycker jag är när man går ut och kritiserar andras hingstar. Att vara hingsthållare och öpper gå ut med det och korrigera faktafel om den egna hingsten tycker jag är OK, men inte de som ständigt snackar skit om vissa hingstar eller hingsthållare.

Att i tråd efter tråd rekommendera den egna hingsten tycker jag bara är trist smygreklam.

Jag håller med. Dom borde få berätta om den ur informationssyfte när det frågas efter just den hingsten. Däremot kanske inte rekomendera just den, men saklig och framförallt sanningsenlig information borde dom få ge.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka