Vispar med frambenen

F

feenie

Det heter visst något, jag finner inte namnet på det. Men till frågan, hur påverkar det hästen? Blir det för stor belastning på frambenen? Skall man tänka sig för att köpa en häst som i traven vispar med frambenen? Håller den?

Nu är det säkert individuellt, men jag är ändå intresserad av att höra vad ni säger.

Kunde inte söka på tidigare trådar, då jag inte minns vad det heter:o
 
Sv: Vispar med frambenen

om du menar briljarderar eller nystar så vet jag många hästar som gör det som håller väldigt bra.
 
Sv: Vispar med frambenen

biljarderar tror jag du menar... för ett par år sen köpte ridskolan ett ganska ungt knabstruppersto som biljarderade ganska kraftigt. Än så länge håller hon fint och med rätt träning har biljarderingen växt bort så att den knappt märks. en stor skillnad mot när hon kom alltså, då tänkte jag "hur kan den hästen överhuvud taget gå jämnt??"
om den är ung och i övrigt frisk skulle jag nog köpt den om jag vore du :)
 
Sv: Vispar med frambenen

Idealt så är alla skelettbenen arrangerade i rät linje (sett framifrån) så att belastningen går rakt uppifrån ned i marken längs med alla långa ben. Om det inte är på det sättet kommer hästens frambensleder belastas snett dvs olika mycket på insida och utsida om leden vilket ökar risken för olika typer av belastningsskador. Om biljardering är ett problem eller inte beror naturligtvis på. Hur hästen ska användas, hur mycket den biljarderar, om den också har andra exteriöra avvikelser som ökar risken för problem, om den ska användas i avel och riskerar att ge föl med dålig benställning, om den ska hoppa högt och belasta frambenen mycket pga detta osv.

Helt klart är det bästa naturligtvis att hästen inte har problemet. Men om du ska avstå från att köpa den av det skälet går inte att svara på såhär. Ska du avla på hästen kanske du ska se på tidigare avkommor, hur benen blivit på dem. Ska du tävla svår klass hoppning kanske du ska leta efter en annan häst. Om du väljer mellan två hästar och en biljarderar medan den andra är korrekt så är det klart att den korrekta är bättre, men det finns ju annat som kan väga in också, temperament, utbildningsnivå och pris inte minst. Hållbara ben är dock mycket värt i längden. Diskutera med besiktningsveterinären hur allvarligt han/hon bedömer problemet på just den hästen och välj gärna en vet som är duktig på hästben.
 
Sv: Vispar med frambenen

Hingsten Rosevelt (han var väl hingst?) fick ju jättebra poäng på visningen i höstas trots att han biljarderar så därför borde det väl inte spela så stor roll i aveln?

Vet en annan häst som oxå biljarderar o ju mer den har tränats o sätter muskler, ju mindre märks problemet av.
 
Sv: Vispar med frambenen

Tack, biljardering var ordet jag var ute efter.

Hästen är tävlad dressyr och får tydligen goda bedömningar. Ägaren tror dock att han inte har kapacitet för de högre klasserna i hoppning pga belastningen på frambenen.

Det är en valack så det utesluter avelsfunderingarna.

Verkar vara en mycket trevlig häst och välutbildad häst enligt beskrivning. Jag har ännu inte varit och provridit, så jag ville bara få lite tips angående denna egenskap innan jag åkte.

Vad tror ni dressyrdomare har för åsikter om att hästen biljarderar??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 085
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp