Visning av brukshundsraser på utställning

Sv: Visning av brukshundsraser på utställning

:rofl:
Det veeet du väl att ett strävhår inte kan visas i annat än tweed! Haha.
Efter att ha varit på ett antal utställningar så har jag förstått att man icke göre sig besvär att ställa ett strävhår om man inte är klädd som om man kom raka vägen från den engelska tweed-jakten :D

Visning av münster måste ske i cargobyxor och valfri pikétröja. ;)
Uppfattat! :D

Tja. Tar man MyDog nu senast så var det ett gäng schäfrar där alla handlers och "löst kringfolk" sprang omkring i röda västar. En av deras adepter gick vidare till gruppfinalen och där sprang hunden 5 meter framför föraren, hängandes i halsbandet. Det kändes väldigt lustigt när det handlar om raser som ska vara lättförda.

Jo tack, de var med i gruppfinalen för bästa avelsgrupp där jag var med och ställde min hund för min uppfödares räkning. De vann har jag för mig. Men till deras försvar så såg de enhetliga ut och det märktes att de hade tränat på att visa i grupp men visst håller jag med, hundar som ska vara föriga ska rent plötsligt vara bogserbåtar åt sina handlers. :crazy:

Det var någon som skrev att uppställningen beror på vad man vill visa upp. Det ligger nog något i det. Fast då är ju fortfarande frågan varför? Det är ju ingen som kräver att taxarna ska driva runt varandra i ringen för att visa att de kan skälla? Eller att pointern ska stå för saker i ringen? Något är knäppt här...

Det är väl de sedvanliga knasytterligheterna som gärna visar sig på utställningar. Någon ställer upp extremt och vinner hela rasket, andra börjar göra likadant. Riktigt inbitna rasdomare är ju lite knas de också och gillar gärna det extrema. :(

Jakthundutställningar är inte så himla upphetsande heller..
Massa jaktklädda gubbar med stora tunga kängor som flåsandes stövlar runt med hunden hängandes i strypkedja och ryter "MEN GÅ ORDENTIGT DÅ FÖR FAN!" till hunden

Jasså?

090329-rd-1.jpg

DSC_0106.jpg

DSC_0253.jpg

DSC_0902.jpg

Cujo-Stndar-2.jpg

Dreamcatcher-3.jpg

Cujo-Stndar-1.jpg

Jag måste ha missat något :angel:

Du gör ju alla fel när du visar jakthundar! Det enda "rastypiska" jag såg var strypkedjan?! :confused:

;)

Den är nästan endast på pga att den stör synintrycket minst när den hänger slak om man jämför med ett vanligt läderhalsband *hehe*

+ att det händer att andra hundar (ffa hanar) gör utfall mot mina och OM de skulle svara upp föredrar jag att ha strypet på att rassla lite i så räcker det oftast för mina för att behärska sin instinkt att gå i försvar mot den som angriper.

Tja, för egen del har jag beslutat att aldrig ställa på SSU igen. Rent djurplågeri.

Det värsta jag sett var en tik (tror det var en unghund till råga på allt) som började vackla inne i ringen, man drog sig utåt med hunden och precis innan de skulle släpa henne under bandet så föll hon ihop och de fick hjälp utifrån att dra henne in i skuggan och kyla henne. De gick sedan tillbaka in och trodde tydligen att de skulle få en bedömning på sin hund, men de fick ett KEP och en förläsning i moral och etik :bow:
Vid samma tillfälle var det en hund som fick ett rejält krampanfall, det var bara ren tur att det fanns en veterinär på plats, hunden fick tas till klinik för att få vätska.

Tyvärr lönar det sig inte att klaga eller anmäla, det ska vara "tufft" och det är prestige att ställa upp. De stora kennlarna klarar ju sig, de har servicetrupper som springer med kyldukar och vatten. Utan det är vi amatörer som försöker klara oss på 3-4 personer som riskerar att göra illa våra hundar. Jag är glad att vår hund åkte ut bland de första i konkurrensen, jag var på väg att kliva av ändå eftersom hon började verka påverkad.

Jag som tycker det är så himla charmigt med dessa gamla gubbar som tulltar runt med full jaktoutfit med sin hund och om de vinner klassen får en blank blick och ett fånigt stolt leende över läpparna :love:

Men det är långt ifrån de chicka små kavajerna man har när man ställer min ena ras....

Efter att ha varit på ett antal utställningar så har jag förstått att man icke göre sig besvär att ställa ett strävhår om man inte är klädd som om man kom raka vägen från den engelska tweed-jakten :D.

Eller så kan man göra som en kompis som fick rycka in som handler i sista minuten eftersom ägaren till en korthårstik knappt kunde gå - hon ställde i jobbkläderna (stod i Roburmontern). Just precis när hon skulle till att springa kom något TV-team och skulle filma vilket resulterade i att hon fick springa 6-7 varv med den stackars hunden. Haha... Hon sa det sen att det kanske inte var så bra att hon blev filmad eftersom hennes arbetsgivare antagligen såg det på tv. Å andra sidan hade hon ju Roburtröjan på sig. ;)

Å andra sidan hade hon ju Roburtröjan på sig. ;)

Vilket bara det egentligen borde ha resulterat i att hon blev utkörd från ringen av ringsekreterarna eftersom man inte får ha kläder med "reklam" på sig i ringen ;)

*kl*
jag är fruktansvärt glad att detta inte har smittat av sig på min ras..än!
Trots att de i mångt och mycket är lik schäfern så vill vi INTE ha våra hundar hängandes flera meter framför i kopplet.
Blir det gruff i ringen hör man ofta publiken mumla att det där inte verkar vara en så trevlig hund. ;)
Dubbelhandling förekommer, men väldigt sällan.
Det här "fusket" inom hundsporten förstår jag mig inte på..
För nåt år sedan var vi på en rasspecial. Mitt emot oss på andra sidan ringen ser vi ett stort vitt damm-moln. När det värsta lagt sig såg vi vad som orsakat det. Några öste på vitt pulver på son hund så den cremefärgade nyansen inte skulle synas!:eek:
Vi stövlade iväg mot ringsekreteraren för sådant är ju inte tillåtet!
Vi hann dock inte fram förrän ringsek stövlade iväg till damm molnet, någon annan hade också uppmärksammat detta och hunnit före oss.
Var några norrmän som såg uppriktigt förvånade ut när de fick tillsägelse att skrubba bort allt omedelbart om de övht ville ställa:angel::D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka