Visning av brukshundsraser på utställning

Roxer

Trådstartare
Nu ska jag lufta en fundering som jag haft rätt länge. Den handlar om utställningar, så ni som tycker sånt är ointressant kan sluta läsa nu. ;)

Varför ställer man upp t. ex. boxer på ett sådant sätt att de ser ut att bli strypta i sitt eget koppel?

Varför visar man schäfer i 10 meter lång lina där handlern bogseras efter hunden i full kareta?

Jag har sett det här varje gång jag varit på utställning med unghunden. Varför? Är det för att hunden är snyggast på det sättet? För att det är "showigt"? Eller finns det någon djupare funktionell mening med visningssätten?

Sen kan ju någon vara snäll och förklara varför Irländsk eller Engelsk setter ALLTID vinner grupp 7 (om det inte är en weim förstås)? ;) :D

Sv: Visning av brukshundsraser på utställning

Nu kan jag inte svara specifikt för boxer eller schäfer, men generellt för bruksraser är väl att man vill visa att hunden har "driv" och framåtvilja.

Extremexemplet på detta inom min ras, rottweiler, är SSU - rasspecialen som går varje sommar. Oftast är det runt 30 grader varmt men ändå ska det springas varv på varv runt en plan i storlek med en fotbollsplan. Naturligtvis med hunden ständigt hängande i kopplet, vilket innebär att man bör ha en person i varje hörn som står och lockar på hunden med diverse leksaker, och ett par "köttbullskastare" på strategiska platser.
Jag har varit där två år, och vid båda tillfällena har hundar kollapsat inne i ringen. Bland hanhundarna premieras viss "gruffighet" dessutom.

Personligen ställer jag helst på SKK-utställningar, där upplever jag att rottisarna bedöms mest efter hur de faktiskt ser ut och rör sig, inte på hur väl de hänger i kopplet och hur mycket köttbullskastaren utanför lyckas locka på hunden.

DSC_0026.JPG

Internationell SKK-utställning, tik, Ck, CACIB, BIM. Handlern håller i kopplet med tummen och pekfingret typ :) Självklart inga flygande köttbullar där, SKK-domare brukar hålla på reglerna ang dubbelhandling.

Ja, det är det jag tycker är så förvirrande. Bruksarna verkar vara de enda raserna där häng och fläng premieras hos hunden. Hade Münstrarna betett sig likadant hade de åkt ut och fått kritik för dåligt visad hund. Jag fattar ingenting...

Det som gör det ännu mer förvirrande är ju att bruksarna sen tävlas i diverse grenar där förighet osv ska premieras. Det är ju verkligen inte vad som visas på utställning.

Fin vovve på bilden. Men där står hon också sådär "på framdelen" och "hänger i kopplet". Hur kommer det sig att de ställs upp på det sättet?

Jämför med Münster (SEUCH, SEJCH, INTUCH, NordV-07, NV-07, WW-08) Jackson Browne :

RogstaJacksonBrowne.jpg

Senast ändrad:

Delvis KL: Jag har faktiskt undrat detsamma! För en tid sen hade jag den stora äran att sitta på första parkett till ringen där schäfrarna visades. Jag har nog aldrig i hela mitt liv varit så rädd...

Dessa hundar gjorde utfall mot varandra och andra hundar både i och utanför ringen, hur kan detta vara tillåtet?? Den som var värst och som vi trodde skulle diskas vann såklart och fick gå in i gruppfinalen - Där en stackars kvinna med en collie fick den mindre angenäma upplevelsen att ha ekipaget bakom sig (de sprang ifall). Efter ett varv vände hon sig om och gjorde väldigt klart för dem att de skulle hålla ett ordentligt avstånd... Gissa vem som vann gruppen...? :crazy:

Är detta verkligen ett ok beteende? Eller var det en riktigt dålig domare? Jag menar, hade min ras uppfört sig så hade det ju varit raka vägen ut med en allvarlig tillsägelse...
(Hon dömde dessutom den lilla BIS-finalen och placerade de 4 deltagarna hon själv dömt innan till plats 1-4, så ja, jag är kanske lite bitter ;))

Nu ska jag lufta en fundering som jag haft rätt länge. Den handlar om utställningar, så ni som tycker sånt är ointressant kan sluta läsa nu. ;)

Varför ställer man upp t. ex. boxer på ett sådant sätt att de ser ut att bli strypta i sitt eget koppel?

Varför visar man schäfer i 10 meter lång lina där handlern bogseras efter hunden i full kareta?

Jag har sett det här varje gång jag varit på utställning med unghunden. Varför? Är det för att hunden är snyggast på det sättet? För att det är "showigt"? Eller finns det någon djupare funktionell mening med visningssätten?

Sen kan ju någon vara snäll och förklara varför Irländsk eller Engelsk setter ALLTID vinner grupp 7 (om det inte är en weim förstås)? ;) :D

Nu är ju jag nybörjare i boxersammanhang, så jag kan bara dela med mig av mina samlade intryck av två utställningssäsonger. Som jag uppfattar det så ställer man upp lite olika beroende på vad det är för domare. För engelska och en del svenska domare är det vanligare att man ställer man upp dem som "vanligt" och håller ev. i huvud och under hakan om man tycker att det behövs. Nere i Europa ställs de "fritt" framför i kopplets längd, ofta med hjälp av dubbelhandling. Anledningen att det kan se ut som hunden håller på att strypas beror nog på att den oftast har en hög motivation att komma fram mot personen eller föremålet utanför ringen. Hur man gör beror väl dels på ens eget tycke och smak samt viken domare som dömer. Själv tycker jag det är snyggast om hunden ställer upp snyggt framför men utan att strypa sig själv. Det är svårt det där med handling...

Har bara varit på "jakthundsutställningar" tidigare. Där var det strikt förbud mot godis, leksaker o sånt. INGET sådant fick förekomma. Varit på många med mina lajkor o jämte. Nu äntligen har jag "fått" min råtta, eller jag har haft henne i ett år nu :) Var på utställning o döm av min förvång, kan inte svära på, men jag TROR nästan alla hade både karra o leksaker o folk som stod utanför o lockar visslar piper??? Hm, jag blev inte imponerad. Men, men. Sen detta att de ska se ut som om de håller på att strypas. Förstår inte varför de ska ligga på o lyftas upp, o det är inget som jag kommer att efterfölja, så är det där resultatet hänger så då får det bli som det blir. I övrigt tyckte jag att det var riktigt trevligt där, inga rottisar vad jag såg gruffade i ringen, de var väldigt tysta o fina. Medan däremot det var livat på schäfrar o collies..

Jakthundutställningar är inte så himla upphetsande heller..
Massa jaktklädda gubbar med stora tunga kängor som flåsandes stövlar runt med hunden hängandes i strypkedja och ryter "MEN GÅ ORDENTIGT DÅ FÖR FAN!" till hunden ;)

Massa jaktklädda gubbar med stora tunga kängor som flåsandes stövlar runt med hunden hängandes i strypkedja och ryter "MEN GÅ ORDENTIGT DÅ FÖR FAN!" till hunden ;)

Synd att du varit på jakthundsutställningar där du fått den synen. Du har inte varit där jag har varit hör jag. Varken jaktklädd eller gubbe som flåsar runt :) Men allt är väl en tolkningsfråga. O nu var det ganska fördomsfullt (tror jag), ser ingen större skillnad på betende mellan folk/hundägare oavsett de utställningar jag varit på, bruks,jakthunds, inoff, off, nat. Förutom att det var tvunget att tillkallas polis på bruksutställningen jag var på senast.

Men nu kom vi från tråden ;)
Fortfarande nyfiken på varför många bruks ska visas på det sätt som TS åsyftar.

Synd att du varit på jakthundsutställningar där du fått den synen. Du har inte varit där jag har varit hör jag. Varken jaktklädd eller gubbe som flåsar runt :) Men allt är väl en tolkningsfråga. O nu var det ganska fördomsfullt (tror jag), ser ingen större skillnad på betende mellan folk/hundägare oavsett de utställningar jag varit på, bruks,jakthunds, inoff, off, nat. Förutom att det var tvunget att tillkallas polis på bruksutställningen jag var på senast.

Men nu kom vi från tråden ;)
Fortfarande nyfiken på varför många bruks ska visas på det sätt som TS åsyftar.

Jag undrar om vi va på samma utställning? ;)
Va iaf med om det då ja va me en polare o ställde hennes råtta :p

Så tycker jag dom flesta (med jaktspetsar iaf) ser ut på vanliga utställningar också. Jag har ännu inte sett en enda IRL som ställt gråhund utan tillhörande jaktoutfit :D.

Vad gäller ursprungsfrågan så är väl min gissning att det ska "flashigt" och lite "häftigt". Har dock bara sett eländet på utställningsschäfern och inte reflekterat över det på dom andra bruksraserna. Holländaren ställs rätt så rumsrent tycker jag, likaså mallen (å andra sidan hade det väl sätt så urbota larvigt ut om dom små nätta utställningsmallarna hade brötat runt i kopplet :o).

Det var längesen jag var på utställning nu (bortsett från stora sthlm i dec och då är det inte utställningsringarna jag hänger vid direkt) så det kan ju ha ändrats en del.

Jag kan egentligen inte svara precis på varför man vill att de ska stå sådär, nu står hon inte helt optimalt med frambenen - skulle nog vilja ha fram dem ett snäpp, men det är alltså en "snäll" uppställning med rottweiler-mått mätt. Många ställer sina som schäfrar, med bakbenen i en annan kommun typ :D

Såhär kan det se ut i hemlandet, en bild från tyska klubsieger:

Hester-KS-200910.jpg

(Holländsk hund dock)
Nu har ändå denna tik ganska lite drag i kopplet, nacklinjen ser ju tämligen naturlig ut, annars brukar de få rena svanhalsen när de hänger i kopplet.

Här är den svenska tiken på första bilden, "ouppställd", så själva ställningen är ju tämligen naturlig:

DSC_0086.JPG

Jag kan tänka mig att delvis handlar det om att synas, det är ofta stora klasser och har man en hund som är väldigt "på" så märks man ju. Men sen tror jag också att många försöker dölja svaga rörelser med att ha ett väldans drag, att hunden travar på gränsen av sin förmåga och tappar man balansen mellan kopplet och de flygande köttbullarna så skulle hunden slå över i pass eller galopp istället.

Senast ändrad:

Jag har förfärats över samma sak!
Det ser inte klokt ut!
Och det som jag undrar mest över - det är ju inte tillåtet att folk utanför ringen påverkar!
Om min sambo skulle stå utanför ringen med pipleksaker och hetsa på olika sätt skulle vi förmodligen bli diskade. Men varför är det okej för bruksraserna? :crazy:

Ser man sådant så bör man gå å säga till/anmäla det hos ringsekreteraren tror jag det var..
Fick en hel föreläsning igår av en blivande domare om hurvida saker får gå till eller ej. Och hon anser att domaren ser inte alltid allt för dom är fokuserade på hunden däremot vill dom hemskt gärna att folk säger till om man ser lockande, hejande osv för det är faktiskt inte okej. Oavsett om det är en bruksras eller ej.

Jag minns inte allt hon sa men så tror jag att denne person blir väldigt tuff som domare vilket jag hoppas på för sådana behövs, inte dom som kan övertalas om att ge cert osv. Vilket jag oxå både sett och hört vilket är väldigt skrämmande..

*kl*
det är inte bara runt bruksras-ringarna som det pips och klappas och lockas från utsidan, men vid de flesta andra ringarna är folk lite mer diskreta... dubbelhandling ser iaf jag, på varje utställning jag är på.

jag har visat schäfer åt en uppfödare en gång som lärde mig att schäfern ska dra i kopplet/linan för att man ska visa domaren att hunden använder bakkärran när den drar.

boxer vet jag inte men kan tänka mig att sätter man kedjan under hakan och håller upp så får den en högre hållning om det är det man vill åt?

*kl*
det är inte bara runt bruksras-ringarna som det pips och klappas och lockas från utsidan, men vid de flesta andra ringarna är folk lite mer diskreta... dubbelhandling ser iaf jag, på varje utställning jag är på.

Fast det har ändå blivit betydligt bättre. Förr beehövde man bara ställa sig och lyssna när man kom in på en hundutställning så visste man vart brukshundarna i allmänhet och schäfrarna i synnerhet, höll till. När man sedan närmade sig den delen av området så var det bara att titta efter ringen som det pågick någon alternativ löptävling utanför så visste man vad som ställdes ut där inne. Numera upplever jag det som betydligt lugnare även bland bruksisarna.

Men visst förekommer det mer eller mindre diskret dubbelhandling fortfarande. Själv bryr jag mig inte på att folk klappar i händerna men när det börjar skramlas med godispåsar, leksaker och hojtas hundarnas namn, då härsknar jag.

Min tanke, för att återgå till TS fundering, är att dagens knasiga uppställningar kommer ifrån att man vill visa upp fler saker än vad som är möjligt på samma gång. Hunden ska streta framåt för att visa framåtanda och att den trycker ifrån ordentligt med bakbenen, när den gör det sänks huvudet och då ser automatiskt inte bröskorg och bringa lika kraftfulla ut så då drar man upp huvudet för att få fram det och så ser allt bara väldigt tokigt ut.

Sedan vad det gäller jaktraser, de enda i jaktoutfit som jag har sett är Vorsteh-ägare. Man brukar se när det närmar sig jaktklass, mycket tweedkavajer, knickers och knästrumpor i ylle då :D

I weimaranerringen brukar jag inte se någon som är extremt jaktklädd. Fast sedan har jag inte varit på någon ren jakthundsutställning, brukar hålla mig till SKKs stora. Man ser gott om intressanta saker som kommer krypandes fram ur sina hålor där med :devil:

Jag tycker det är patetiskt, kan man inte få en brukshund att kuta ett runt i en ring utan att ha extern draghjälp så borde hunden skickas ut med ett KEP...

:rofl:
Det veeet du väl att ett strävhår inte kan visas i annat än tweed! Haha. Visning av münster måste ske i cargobyxor och valfri pikétröja. ;)

Tja. Tar man MyDog nu senast så var det ett gäng schäfrar där alla handlers och "löst kringfolk" sprang omkring i röda västar. En av deras adepter gick vidare till gruppfinalen och där sprang hunden 5 meter framför föraren, hängandes i halsbandet. Det kändes väldigt lustigt när det handlar om raser som ska vara lättförda.

Det var någon som skrev att uppställningen beror på vad man vill visa upp. Det ligger nog något i det. Fast då är ju fortfarande frågan varför? Det är ju ingen som kräver att taxarna ska driva runt varandra i ringen för att visa att de kan skälla? Eller att pointern ska stå för saker i ringen? Något är knäppt här...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter

Hästrelaterat

Tillbaka