Sv: Visitera

Varje dag visiterarar jag.
Tar tem när jag misstänker att något är fel eller han ser väldigt trött ut.

Jag visiterar typ aldrig min häst! :p

Nu ska jag se hur många av er bukare som reagerar på dethär inlägget, det lär bli en hel del arga bukare misstänker jag, haha!

Citerar mitt eget första inlägg :angel: (markera texten i det vanliga så ser ni.)

nu har jag konstaterat en gång för alla att man blir uppäten om man vistas här på buke :rofl:

Känner över varje dag, spec. benen väldigt noga. På min fångponny kände jag pulsen varje dag, samt letade tecken på allergi etc.
Känner över ryggen då och då, inte varje dag, men alltid om det regnat.
När hästen vilar går jag över den i hagen, letar sår och känner på benen.
Tempar flera gånger tills jag fått fram en normaltemp, därefter mest om jag tycker nåt verkar skumt.

Har gärna normaltemp, puls o andningsfrekvens nedskrivet som referens, i övrigt brukar jag hålla annat (tec gallor) i huvudet.

knapp
Jag känner igenom hästen i samband med rykt. Ägaren är lite ängsligare och tempar dessutom dagligen, samt skriver ner allt. Skriver ner när jag hittar något ägaren inte hittat.

Visiterar grundligt innan och efter ridning.
Känner igenom hästen. Tittar på ögon, näsborrar osv. Känner på hovar. Tittar efter sår.
Tempar när jag misstänker något är fel.

På travet när jag praoade tempades hästarna varje dag, och skrevs upp.

Visiterar måttligt vid rykt.

*knapp*

Vad som kan vara desto mer intressant är på vilken nivå hästarna rids/körs. Om det är tävlingshästar (alltså de som tävlar i princip varje helg) som visiteras mest eller hobbyhästen där ägaren har all tid i världen? ;)

Hur noga visiterar ni er häst?
Noga, jag är kanske lite petig :) Men jag är hellre petid än vårdslös.

Gör ni det varje dag, oberoende av om ni rider eller inte?

Njae, jag visiterar hästarna varje morgon när jag fodrar, byter täcken och släpper ut. Då känner jag över ryggen och benen lite snabbt och kikar så att allt ser okej ut. När jag rider visiterar jag noggrannare i samband med rykten.

Gör ni det lika noga före som efter ridningen (eller övrig motionsform)?

Jag är mer noggran innan ridningen, efter ridningen utgår jag ifrån att hästen inte har fler sår eller annat än före ridningen. Känner dock på rygg och ben och kikar lite extra där utrustningen suttit så att de inte har fått skav.

Håller ni allt i huvudet eller brukar ni skriva ner förändringar?

Mkt håller man ju i huvudet men nu på senare år brukar jag faktiskt skriva upp det. Jag har min hästdagbok på datorn och när man ändå sitter är det inte så jobbigt att skriva en liten notering. Jag skriver ju ändå varje dag om ridningen osv.

Hur ofta tempar ni hästen?

När jag vet hästens normaltemp så tempar jag när jag misstänker att hästen är dålig samt kanske ngn gng per månad för att kunna upptäcka ev. infektioner i tid. Hästar i tävlingskondtion som tränas hårt tempar jag faktiskt ganska ofta. Att träna stenhårt frestar mkt på en häst om den har feber, även om det bara är ytterst lite. Bättre då att ta det lite lugnare och ha problemet ur världen efter några dar än att köra på som vanligt och ha hästen sjuk ett par veckor framåt.

Oj, det var långt det här :o

Mvh Jate Volim

Jag tempar innan ridningen, alltså blir den inte varje dag men varje dag jag rider. Men det finns en anledningen till det och det är att vi har haft kvarka så därför är man väldigt försiktig just nu :D

Visiterar alltid mina båda hästar när jag släpper ut dom på morgonen (eller kollar dom i hagen nu på betet) och när vi ska rida, samt på kvällen vid fodring.
Kollar alltid hela hästarna, det är av ren vana.
Tempar dem när jag ser att ngt inte är vad ska vara vet vad de har för temperatur.

KL

Jag visiterar varje dag innan ridningen, känner i genom benen och så. Detta går på automatik. Just nu är jag nogrannare än annars eftersom att hästen har en kompis i hagen och dom är ganska vilda av sig. Tempar gör jag om han ser hängig ut elle rom nåt annat antyder ohälsa. Annars inte.
Känner altid igenom benen efter ridningen och kollar av alla små sår igen.

Hur noga visiterar ni er häst? Varje dag, även de dagar han vilar. Ben, hovar, skor och rygg.
Gör ni det varje dag, oberoende av om ni rider eller inte? Japp, även på betet,
Gör ni det lika noga före som efter ridningen (eller övrig motionsform)? Före och efter
Håller ni allt i huvudet eller brukar ni skriva ner förändringar?Skriver dagbok varje dag. Har gjort det nu i snart 12 år.
Hur ofta tempar ni hästen? När han är hängig eller trött, sår.

Lägg gärna till andra punkter om ni vill. Frågvis idag!
Min gubbe är 27 år gammal, mest skritt-pensionär nu för tiden.
Kollar även hur avföringen ser ut, hur mkt han har kissat. Om han har ätit upp all mat. Hur mkt han har druckit mm.

Det sista du nämnde går ju alltid per automatik... Iaf för min del :) Hjärnan registrerar utan att jag tänker, haha.

Visiterar dagligen samtidigt som jag borstar/ryktar hästen. Känner efter spänningar, kollar benen etc. Och nu i dessa tider efter de härliga fästingarna!
Brukar visitera före/efter ridning. Särskilt hovarna då sten sätter sig i hovarna.
Brukar inte föra anteckningar dagligen utan bara vid något särskilt, gäller även tempen likaså.

Ang tävlingshästar och hobbyhästar.

Jag gör ingen skillnad. Jag ser hela tiden hur hästen mår.
Heeeelt atomatiskt. Äter den?
Hur verkar magen (ser man ju när man mockar.
Kollar igenom vid täckesbyten, rykt, bandagering osv.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 546
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 269
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 791
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka