Visdomsord!

Sv: Visdomsord!

"don't babysitt you're horse" så rätt sagt, att man måste låta hästen göra fel, dvs du rider ett raktspår och hästen drar åt staketet, vänta då tills han gjort fel och skola honom därefter. inte tänka att hästen kommer göra fel och skola då, hästen fattar ju inte varför du skolar den.

*KL*

Tänkte att vi kunde spinna vidare på denna tråd genom att lägga till roliga tränar/domarkommentarer som vi fått. Eller roliga kommentarer från vanligt folk. :D

Min förra häst var en mycket speciell herre och efter en helgclinic sa tränaren till mig : Han kan sina grejer men han är knäpp i huvvet :D (med glimten i ögat)

Mina bästa kommentarer på den sidan är dels från en i publiken på en bruksridningstävling:
"Är det verkligen någon ras på den?"

Den andra är från en äldre herre på besök i sågverket hemma på gården. Jag hade precis spänt för hästen framför min nya fina fyrhjulsvagn när han kommer fram och säger:
"Det var en jädra snygg häst! Är det en sån där hopphäst?"

Fet liten fjording/islandkorsning, han väcker en hel del tankar hos folk :D

Hästen lekte rodeo och jag var skitskraj. Med tårar i rösten sa jag: "Det är kanske lika bra jag trillar av så jag vet hur det känns för det var så länge sen å sen är jag kanske inte rädd."
Tränaren (en mycket klurig cowhorseryttare;)): "Åh då är det bäst jag går ut på gatan å blir påkörd för det har jag aldrig känt på förut :rofl:

hahahahaha xD

min häst är då mycket smartare än mig, skulla aldrig komma på så bra lösningar som han har på saker han inte riktigt vill göra alla gånger :o han är inte dum, men är både starkare och smartare än mig.

Hästen ska säga ja till det du ber om.

Se till att alltid ha kontroll över takten och bogarna.

Har en häst lärt sig fel saker så sitter det alltid kvar. Du kan lära den nya saker, men det gamla försvinner aldrig.

Tror jag vet vem du tränar för :p

"När du ska lära hästen något nytt, börja i hästens (och din egen) "comfort zone" - dvs där hästen (och du) känner sig trygg, en plats eller ett moment...

(ungefär så...)

Utveckla gärna för mig som inte förstår. :D Jag blev nog tappad i golvet som bebis:p

Haha, jag fattade inte heller! :D Men om jag kan våga mig på en gissning så kanske det handlar om stamtavla etc. Att en häst kan ha grymmaste stammen och asbra exteriör och på pappret har alla förutsättningar att vara en bra ridhäst. Men i verkligheten inte duger till nånting. Och vice versa. Maybe? :)

haha ja ungefar sa...

Anspelar mkt pa den mentala aspekten av hasten med, visas hastar har en sjuhelsickes kapacitet, bade pa pappret o rent fysiskt - men man ska inte stirra sig blind pa det.. utan fraga sig om man sjalv ar byxad for just en san hast :) Maken kan inte upprepa det tillrackligt.. :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 551
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar