Visdomsord!

Sv: Visdomsord!

Riding a horse is like dancing, you need him to make it perfect, just make sure that you are leading the dance.

C. Pate, som enligt mig sammanfattar filosoin bakom ridningen väldigt bra.

Kom på en sak jag brukar få höra på träningarna

"Det spelar ingen roll vad du säger, han bara kollar i sitt uppslagsverk så finns det tusen motargument!"

Det värsta är att det är sant... Om man vill ha en utmaning utöver det vanliga; skaffa fjording/islandskorsning! Jäklar vad jag har fått arbeta för att komma någon vart (och egentligen har vi inte kommit speciellt långt..). Inga av de "vanliga knepen" funkar på honom, man måste hela tiden vara tio steg framför och lika många bakom, samtidigt som man måste ha stenkoll på allt ALLT i omgivningen och rida på ett sätt som hästen svarar på just där och då. Man måste dessutom vara fruktansvät viljestark och verkligen mena precis allt man ber honom om. Finns det minsta lilla tveksamhet om anledningen till kommandot kommer man få en diskussion. Och det kan ta resten av dagen om man har otur. Det räcker inte att ha en diskussion en gång, utan man får ta den så gott som varenda gång man kräver något svårare än stå still.
Gud vilken underbar ponny jag har! :love: (Jag menar det, han är helt otrolig! Tänk känslan när jag äntligen får honom att göra det jag ber om! Ojojoj, det är obeskrivligt!)

Sån har jag med min älskling med, han är en knabstrupper med supervilja. Man får övertyga honom hela tiden, men när det går bra, GÅR DET BRA! Härligt!:love: Han motsäger allt det jag skrev tidigare om valackar, hingstar och ston. Honom får man göra allt med, säga åt, be och lämna in ansökan!

kl

''Du är inte starkare än din häst, och kommer aldrig att bli -Men du kommer alltid att vara smartare, använd det!''

Detta är dock inte alltid sant, tyvärr?! Har sett sett högar av hästar som är klart smartare än sina ryttare.

Kanske för att deras ryttare inte lärt sig använda hjärnan istället för sin styrka?

Varför låsa sig vid endast styrka/hjärna?
Ganska logiskt att styrka är en dum väg att gå...
(dock är vi nu ganska mycket utanför ämnet,sorry)

*KL*

"Sluta rid sa j'kla snyggt - Bara RID!"

"Tank inte sa mycket, bara GOR!"

"Use your brain f-cker!"

"Vad fjantar du om, du rider ett STO. Hos mig red du nyinriden trearshingst - var inte sa fjompig!"

"Det vill garna bli ratt"

och.. favoriten:
"Alla kan prata med hastar - men det kravs kansla for att forsta svaret".

Varför låsa sig vid endast styrka/hjärna?
Ganska logiskt att styrka är en dum väg att gå...
(dock är vi nu ganska mycket utanför ämnet,sorry)

Ja, men det är vanligt eller hur? Iallafall i de stall jag stått i, framförallt när man befinner sig på makren brevid.. Att hästmänniskor brukar styrka, många som bankar, trycker, sliter, rycker, slår osv.
Ja, nu är vi lite off topic.. Sorry :)

Jag gillar Piet Raimakers (stavning?) motto:

''Om en häst på 500 kg säger nej, så är det nej. Så länge du har ett ja eller ett kanske så har du en chans.'' (Något i den stilen)

Ja, men det är vanligt eller hur? Iallafall i de stall jag stått i, framförallt när man befinner sig på makren brevid.. Att hästmänniskor brukar styrka, många som bankar, trycker, sliter, rycker, slår osv.
Ja, nu är vi lite off topic.. Sorry :)

Jag gillar Piet Raimakers (stavning?) motto:

''Om en häst på 500 kg säger nej, så är det nej. Så länge du har ett ja eller ett kanske så har du en chans.'' (Något i den stilen)

ja visst är det vanligt ;)

Hästen ska säga ja till det du ber om.

Se till att alltid ha kontroll över takten och bogarna.

Har en häst lärt sig fel saker så sitter det alltid kvar. Du kan lära den nya saker, men det gamla försvinner aldrig.

Har ett citat som jag tycker är lite roligt från en
mycket känd utländsk reiningtränare.

Freddie you must buy spurs this is killing your style :D

Kan tilläggas att i nästa paus i clinicen inhandlades sporrar.....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 551
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar