Visar min hund aggresivitet?

hera_

Trådstartare
Fick hem en ny hund för en vecka sen.
Hunden är 7 månaden, uppväxt på shelter i Spanien.
Hittades i en kartong som 3 veckor.
Denna veckan har allt gått toppen, en underbar hund som vi fattat stort tycke för.
Hon är lite blyg för nya människor men känns som hon gillar mig o min sambo.
Väldigt glad och trevlig.
Vi bestämde direkt att vi inte vill ha henne i sängen och har bestämt men mjukt sagt "ner" varje gång hon hoppat upp.
Igår kväll vid läggdags hoppade hunden upp, jag sa ner, då hoppar hunden ner men liksom biter i luften och tittar på mig.
Hunden hoppar upp igen, jag säger ner, då morrar hunden och visar tänderna när hon är stående på marken. Jag befinner mig då i sängen.
Jag och min sambo blev väldigt chockade då hon inte visat några liknande tendenser alls.
Inte vid mat, leksaker osv.
Har ni några tankar?

Ni fick hem hunden för en vecka sen och en ny hund i en ny miljö kan vara väldigt låg första tiden - det kan ta flera veckor för en hund att boa in sig i nytt hem och visa sitt verkliga "jag". Har ni träffat hunden live i dennes invanda miljö före köpet eller har ni köpt en hund ni inte alls vet hur den är ?

Mycket som ni inte vet om kan ha hänt under uppväxttiden. Kan inte hunden få vara i ett annat rum under natten så slipper ni detta sängproblem tills ni och hunden känner varandra bättre och du vet hur du skall hantera konflikter?

Tänker spontant att hunden kanske har ont? Att det gör ont någonstans att hoppa ner från sängen och hunden kopplar ihop nedskickandet från sängen med smärta.

Vi hade en berner sennen förut som högg efter oss när hon skulle hoppa ut ur bilen. Senare visade det sig att hon hade cancer i ryggen. Jag har därför en misstanke om att aggressionen kring bilen kan ha kommit från smärtan som uppstod i ryggen när hon hoppade ut.
Men det är som sagt bara en tanke.

Det kan inte vara så att hunden testar er då? Kollar om den kan köra med er som den vill? Det gjorde min corgi de första veckorna också och då förekom det både tänder och morrningar.

En av mina hundar, omplacering, glorde så i början. Jag gjorde ingen grej av hans protester men var konsekvent med att hade jag sagt ner så var det ner som gällde. Han hade inga fysiska problem utan jag tolkade det som att i hundflocken får den som lagt sig först bästa platsen, oavsett rangordning. När jag sedan störde den ordningen blev han sur. När jag inte svarade upp på hans protester utan visade honom en alternativ liggplats suckande han och la sig.

Så där började det när vi fick ta bort vår hund, det hela blev bara värre och efter ha huggit mig rejält och försökt attackera vårt barn tog vi bort den.

Dagens solskenshistoria.

Hunden har ju inte en förståelse av hur ni vill leva ert liv och det finns mycket som kan spela in i den situation som du beskriver. Hundens oro i en ny situation, dess erfarenheter, hur ni betedde er i situationen (uppfattade den er som hotfulla?). Ni har tagit hem en hund som kanske inte är den lättaste, om ni inte har hundvana sedan tidigare.

Precis som om hunden hade varit en 8 veckors valp behöver ni hitta lugna trygga ramar för den att förhålla sig till. Om valpen ska sova i ert sovrum men inte i sängen kan detta byggas upp i flera steg. Nu har den fått reda på att sängen inte är OK och att överträdelser inte ger några trevliga resultat (för jag antar att hon åkte ut ur sovrummet).

Jag skulle rekommendera att inte ha henne i sovrummet den kommande tiden tills ni hinner lära känna varandra.
Inte för att jag tror att hon är farlig, utan för att jag tror att det är bra att ni är vakna och kan svara på hennes beteenden på ett genomtänkt sätt.

Ett enda problem behöver inte betyda att det är något fel på den här hunden men den kan ju ha diverse svårigheter om den inte blivit fostrad av sin mamma och fått lära sig vett och etikett. Om ni är lugna och kloka och sätter gränser kommer det inom ett par veckor att visa sig vad det är för individ ni har fått hem och om ni passar ihop.

Tack allihopa för många kloka tankar :)
Jag såg samma beteende igår när hon lekte med en leksak så undrar om det kanske inte riktigt var så hotfullt från hennes sida som jag först fick känslan av.
Hunden är för övrigt helt underbar och lärt sig sitt namn, sitt, ligg, kom osv på en vecka.
Vi låter henne nu sova utanför sovrummet vilket hon verkar nöjd med.
Hon funkar mkt bra med min äldre tik och verkar ha ett utvecklat hundspråk.

En sak som är viktig att tänka på med gatuhundar är att de sällan är uppväxta på samma sätt som "husdjurshundar", dvs hundar som är uppfödda bland människor i vanliga hem. Det innebär att tar man en hund som är lite äldre, dvs inte en liten valp, så får man ha i åtanke att hunden kanske inte kommer bete sig på samma sätt som andra "vanliga" hundar, iaf till en början. Jag gissar att eftersom den är uppväxt i shelter så har den mestadels bott antingen i en större inhägnad med flera andra hundar, eller i en kennel (liten hundgård) och har därmed anpassat sitt beteende utifrån en sådan miljö. Att sedan komma in och bo i ett hus kan vara en stor omställning och det gäller för hunden att lära sig vilka rutiner som gäller i den nya miljön, hur man beter sig osv. Som människa är det därmed viktigt att man inte försvårar det för hunden i onödan utan kanske snarare väljer enkla "quick fix" lösningar till en början, även om det blir omständigt för människorna. Exempelvis kompostgaller runt soffan så att hunden lättare kan förstå var man får vara, och inte får vara. Jag kan mycket väl tänka mig att om hunden är van vid att få "äga" (och kanske tom behöva "slåss" om) allt den har tillgång till rent fysiskt kan det bli förvirrande för den om den plötsligt får lov att ha tillgång till exempelvis sängen (dvs att den rent fysiskt kan hoppa upp om den vill), men inte får lov att vara i den och blir "tillrättavisad" när den gör som den är van vid.

Jag tror inte er hund är aggressiv, jag tror snarare att den mest försöker anpassa sig och bitvis är lite förvirrad kring vad det är som gäller. I era skor hade jag ignorerat eventuellt morrande och grinande och sett vad som hänt framöver. Ge hunden space och fokusera på att befästa enkla men tydliga rutiner som ni senare kan bygga vidare på när hunden landat ordentligt.

Tack vilket bra förklarat "svar" :) :)

En sak som är viktig att tänka på med gatuhundar är att de sällan är uppväxta på samma sätt som "husdjurshundar", dvs hundar som är uppfödda bland människor i vanliga hem. Det innebär att tar man en hund som är lite äldre, dvs inte en liten valp, så får man ha i åtanke att hunden kanske inte kommer bete sig på samma sätt som andra "vanliga" hundar, iaf till en början. Jag gissar att eftersom den är uppväxt i shelter så har den mestadels bott antingen i en större inhägnad med flera andra hundar, eller i en kennel (liten hundgård) och har därmed anpassat sitt beteende utifrån en sådan miljö. Att sedan komma in och bo i ett hus kan vara en stor omställning och det gäller för hunden att lära sig vilka rutiner som gäller i den nya miljön, hur man beter sig osv. Som människa är det därmed viktigt att man inte försvårar det för hunden i onödan utan kanske snarare väljer enkla "quick fix" lösningar till en början, även om det blir omständigt för människorna. Exempelvis kompostgaller runt soffan så att hunden lättare kan förstå var man får vara, och inte får vara. Jag kan mycket väl tänka mig att om hunden är van vid att få "äga" (och kanske tom behöva "slåss" om) allt den har tillgång till rent fysiskt kan det bli förvirrande för den om den plötsligt får lov att ha tillgång till exempelvis sängen (dvs att den rent fysiskt kan hoppa upp om den vill), men inte får lov att vara i den och blir "tillrättavisad" när den gör som den är van vid.

Jag tror inte er hund är aggressiv, jag tror snarare att den mest försöker anpassa sig och bitvis är lite förvirrad kring vad det är som gäller. I era skor hade jag ignorerat eventuellt morrande och grinande och sett vad som hänt framöver. Ge hunden space och fokusera på att befästa enkla men tydliga rutiner som ni senare kan bygga vidare på när hunden landat ordentligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 290
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka