Visar hälta!

Athenalover

Trådstartare
Hej allihopa!

Idag åkte jag i väg och skulle träna dressyr för min tränare, jag red fram och så började vi med övningen vi skulle göra då säger tränaren att hästen är halt på vänster bak. jag saktar av kollar henne och det finns ingen värme i något ben eller svullnad. Kollar hoven men ingenting där heller.

När jag skulle lasta hästen ville hon inte gå in först och gick ner vid sidan av rampen med bakbenen så jag funderar på om hon kan ha sträkt sig då eller om hon gjort det i hagen?

Hästen hade fång för tre år sedan så är ju lite lömsk för det, men hon går inte på något vidare gräs, golfbana och det har hon gjort sen hon hade fång.

hon går mer rakt med vänster bak än hon brukar. Min tränare jobbar på en veterinärklinik nu så hon vet ju lite i allafall. Hon kände på benen och efter puls, det var inte jättemycket puls men hon hade ju värmt upp också. Ser ut som att det gör ont uppe i knät om de kan sträka sig där?

Hon ska få vila några dagar nu och vänta och se om det blir bättre om det blir sämre tar vi ut veterinär. Tränaren tyckte hon skulle vila några dagar och man väntar och se. Om det inte blir värre skulle jag skritta henne och om hon inte visar att hon har ont trava henne och ta med till nästa träning om 14 dagar så att hon får se hur hon går.

förlåt för mitt svamel men var tvungen att skriva av mig och jag hoppas att någon kan ge mig råd. Tycker inte det är roligt när hästarna är sjuka och särskilt när man inte vet vad felet är!

Sv: Visar hälta!

Vad tråkigt, är hon nyligen skodd?

Min ena var halt ett par dagar för ett tag sen, visade sig vara ett sömtryck, bara en tanke:smirk:

nej, hon har bara skor där framme och hon skoddes för 4 veckor sedan. Det verkar inte som att det sitter i hoven utan högre upp i bakknät på vänster.

Vi red på stenigt underlag i går så jag funderade också på hovböld men det har inte suttigt fast någon sten där.

Jag hoppas på att det bara är en sträkning och att det blir bra för vet inte om jag orkar med en fång sommar till och särskilt då jag har kommit i gång med dressyren så bra och bara får tävla detta året med pga min ålder.

okej! hon gick likadant som i förrgår det är knappt märkbart att hon haltar när man leder henne det syntes mycket tydligare när jag red enligt min mamma.

hon får vila ett par dagar och gå promenader och om det inte blir värre så hoppas jag att jag kan skritta henne nästa vecka..

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 591
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka