Visar dålig/ingen brunst! Råd tack!

Splittan

Trådstartare
Jag har ett sto som jag ska betäcka i år. Jag har dock ett litet problem.
Vi har ett sto som tydligt visar när hon brunstar, men det gör inte mitt sto. Den enda gången hon tydligt har visat var när vi fick hem en ny häst (för något år sedan), en valack (som älskar ALLA hästar).
De går inte i samma hage, men vi har tänkt sätta i hop dem så att stoet får lite stimulans, för valacken han gillar närkontakt.

Men nu vet vi inte om detta hjälper. Ni som har ston som knappt visar några signaler alls på att de brunstar, hur gör ni?? Vad tittar ni efter hos de som inte visar någon brunst.

Lyckas jag inte reda ut min hästs brunst så får jag ju åka in med henne på stationen och kolla var hon befinner sig, men det bästa är ju att ha lite aning om var hon befinner sig och när hon är på G att brunsta.

Sv: Visar dålig/ingen brunst! Råd tack!

Du bör inte släppa ihop stoet med valacken för att kontrollera om/när hon är brunstig - då är det risk för att hon får infektioner !!! Skitiga barnkammare vill man ju inte ha ;). Mitt råd är att du åker till en station och kontrollerar var hon befinner sig i cykeln.

Hälsningar Helen

kan du inte låta dom lukta på varandra genom galler eller så...jag har 2 märrar som inte visar brunst utan "híngst". Men om jag ska kolla dom får jag låta nån av hingstarna brumma på dom .....

alltså han är inte uppe på henne, eller någon annan häst, utan han kliar och "pussas", tycker om närkontakt helt enkelt.

Nä, hon reagerar inte på något sådant, fast hon hade nog gjort det om det hade varit en hingst.
Men jag tror att hon kanske hade reagerat om hon hade kommit i kropps kontakt med valacken.
Han tycker som sagt om att klia och "pussas". Han hopar inte på någon häst och så, utan han är bara väldigt kärvänligt mot alla hästar, är snäll mot alla hästar och det visar han gärna genom mkt kroppskontakt.

Vi har ett sadant sto hemma. Hon visar precis ingenting, ar heller inte ett dugg annorlunda under brunst an annars, sa man kan verkligen inte veta. Min sambo har kvar sin gamla b-ponny pa 119 cm (numera 29 ar gammal), och jag brukar slappa in honom hos stoet. Han ar verkligen pa alla hastar, ska lukta och buttas mm, och nar han foljer efter henne i hagen vet jag att det ar dags!! Dessutom ar han sa liten att han inte skulle kunna gora nagonting, aven om han skulle vilja.
Nar han foljer efter henne i hagen aker jag till hingsten och hon brukar vara perfekt att betacka, annars far man kanske vanta en dag eller sa, men man vet i alla fall var man star. Till raga pa allting sa har hon inte standard brunster, alltsa inga 21 dagar emellan, utan jag tror numera att det ar ca 33 dagar emellan.

Slapp in valacken hos henne, sa kommer du se pa henne nar hon kommer in i brunsten. Annars ar det inte sa svart att aka in till stationen och UL henne.

Senast ändrad:

Mitt sto visade ingen direkt brunst förra året men så fort vi kom till hingsten så kom den igång.

Hom hann i stort sett bara ur transporten. :)

Jag har ett sådant sto som bara i bästa fall visar brunst 2 timmar. Om hon har något föl så man kan räkna efter fölning när det borde vara dags. Henne skickar till hingststation ungefär när jag tycker att det är lagom i tid och så får hon stå där tills hon är betäckt. Brukar vara som mest en månad hon är borta. Men det vill ju till att man har en hingststation som kan stoet så länge. Då gör man som Clownen skrev undersöker henne på stationen och tar hem henne igen.

Splittan skrev:
Jag har ett sto som jag ska betäcka i år. Jag har dock ett litet problem.
Vi har ett sto som tydligt visar när hon brunstar, men det gör inte mitt sto. Den enda gången hon tydligt har visat var när vi fick hem en ny häst (för något år sedan), en valack (som älskar ALLA hästar).
De går inte i samma hage, men vi har tänkt sätta i hop dem så att stoet får lite stimulans, för valacken han gillar närkontakt.

Men nu vet vi inte om detta hjälper. Ni som har ston som knappt visar några signaler alls på att de brunstar, hur gör ni?? Vad tittar ni efter hos de som inte visar någon brunst.

Lyckas jag inte reda ut min hästs brunst så får jag ju åka in med henne på stationen och kolla var hon befinner sig, men det bästa är ju att ha lite aning om var hon befinner sig och när hon är på G att brunsta.

Sådana ston kikar jag alltid frekvent på i slidan (eftersom jag inte tar till station eller seminerar eller så....betäcker naturligt hemma med egen (godkänd) hingst......)....
Normalt när de ej är i brunst är slidan (slemhinnan alltså där) svagt rosafärgat. Vid brunst brukar färgenmer liknas vid "rökt laxfärg". De kan svullna upp lite, de urinerar mera, urinen luktar starkare, de klipper med vaginan. Ofta måste sådana ston stimuleras av hingst för att man ska kunna se om de är i brunst.
Hade ett sådant sto på betäcknign i fjol. Ägarna kunde ej avgöra när hon var brunstig, eftersom hon inte ändrade humör eller så.
Men direkt när hon kom hit så visade hon tydlig brunst och tog sid direkt på betäckningen och väntar föl nu när som helst...

Men visst är det idé att ta ut en vet. som kan ultraljuda henne för att se hur det står till. Så även detta rek. jag...Men som sagt var, ovanstående tecken kan också vara en vägledning....

Lycka till...
mvh
Carina på Cesam Arabians

Dessutom ar han sa liten att han inte skulle kunna gora nagonting, aven om han skulle vilja.
Då skulle du varit med i min hage förra sommaren ;) B.B på 152 och Savoy på 117 var sommarens stora kärlekspar. När han inte nådde upp att betäcka så la sig stoet ner och betäckningen kunde fullbordas :D Då är man kär :love:
Nästa betäckning skedde med grop :p

Det har varit flera sadana handelser, men b-ponnyn och mitt ena sto ar inte speciellt kara...heller har vi ingen grop eller dike i vara hagar. Dessutom ar ju b-ponnyn valack!! :)

Vårt ena sto som aldrig haft föl blev aldrig brunstig, hon sparkade och skrek mot hingst, vi fick till slut spruta igång henne men hon sparkade fortfarande mot hingsten men lät honom motvilligt betäcka(inga Linor)Tack och lov blev hon dräktig på första brunsten. Hon var 17 år när hon betäktes första gången efter att varit tävlingsponny i hela sitt liv!
Nu är hon dräktig för andra gången och vi har bytt hingst hon är så kär, även om hon är hög dräktig kommer hon springande mot sin älskling!!!!! Nu brunstar hon för mycket och för tydligt så när hon förstått vad det var som gällde gillade hon det..........

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 603
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025