Visa öppna o Sluta

Tibra

Trådstartare
Är det någon som kan visa tydliga bilder på
öppna och sluta..? vill se en noga skillnad på dom så jag ser att min
häst gör rätt...

Sv: Visa öppna o Sluta

Mysaan skrev:
Jag är ingen dressyr männsika men försöker lära mig mer. I mina ögon ser det ut som hon på bilderna gör skänkelvikning.
Nej det är en diagonalsluta på bilderna. (Hästen är ställd i rörelseriktingen. )
I en skänkelvikning är hästen ställd FRÅN rörelseriktingen.

Orden öppna och sluta kommer i från: öppna en volt och sluta en volt..

Hästen går antingen på tre eller fyra spår

Precis när framdelen har lämnat spåret för att gå in på en volt är
hästen ställd och böjd i kroppen för volten, det är i de skedet man
ska fortsätta rakt fram i samma ställning som om du skulle gå in på volten.

Samma sak med sluta. Du ska sluta en volt. Hästen är rundad som
volten med baken innanför spåret.

öppna
http://www.p-r-e.dk/billeder/bb26.jpg

sluta
http://www.akademiskridkonst.se/rorelser/slutabar.jpg

Hoppas du fattar :d

Snacka om förböjd hals på hästen i öppnan..... :smirk: Undrar vad ytterbogen hade tagit vägen om han gått in i en volt där :devil:

öppna
http://www.p-r-e.dk/billeder/bb26.jpg

sluta
http://www.akademiskridkonst.se/rorelser/slutabar.jpg

Hoppas du fattar :d[/QUOTE]

hmm okej..men..
jag har ju börjat träna öppna och sluta med min isis..
gör jag rätt så har hon lätt för det.. men jag är rädd att jag ska göra fel..
i sluta ska alltså bakbenen gå utanför spåret? ska då bara bakbenen gå i kors eller också frambenen? samma sak med öppna.. ska bara frambenen gå i kors eller båda två.. jag tycker hon gör olika ibland..sedan när det gäller ställd.. måste hon vara det? att rikta "nosan och ögat" och det hållet man tränar..? sedan är väl detta lite som skänkelvikning? nästan.. jag tycker iaf att det är rätt likt..ibland vill hon skjuta ut baken/framdelen väldigt mycket..
vi säjer att jag rider "sluta" ska frambenen gå rakt på spåret då medan bakbenen går utanför i kors? eller hästen kanske inte kan gå med frambenen rätt rakt haha..vad jag känner mig dum. jag är så sämst på det här.. men jag vill vara så säker som möjligt! så jag inte tränar henne fel..

Det som skiljer skänkelvikning och skolor åt (alltså öppna och sluta) är att hästen ska vara böjd alltså inte bara ställd.
Är hästen rak i kroppen och bara ställd är det skänkelvikning eller felställd skänkelvikning. Är den inte ens ställd vet jag inte vad man ska kalla d..

hmm okej..men..
jag har ju börjat träna öppna och sluta med min isis..
gör jag rätt så har hon lätt för det.. men jag är rädd att jag ska göra fel..
i sluta ska alltså bakbenen gå utanför spåret? ska då bara bakbenen gå i kors eller också frambenen? samma sak med öppna.. ska bara frambenen gå i kors eller båda två.. jag tycker hon gör olika ibland..sedan när det gäller ställd.. måste hon vara det? att rikta "nosan och ögat" och det hållet man tränar..? sedan är väl detta lite som skänkelvikning? nästan.. jag tycker iaf att det är rätt likt..ibland vill hon skjuta ut baken/framdelen väldigt mycket..
vi säjer att jag rider "sluta" ska frambenen gå rakt på spåret då medan bakbenen går utanför i kors? eller hästen kanske inte kan gå med frambenen rätt rakt haha..vad jag känner mig dum. jag är så sämst på det här.. men jag vill vara så säker som möjligt! så jag inte tränar henne fel..
För det första är det inget att känna sig dum för.

De bästa du kan göra för att få det helt rätt är ju att kontakta din/en tränare som du kan lära dig av.

När det nu gäller hästens ben: tänk dig att ytter fram går på spåret, inner fram och ytter bak går på ett spår innanför och till sisst inner bak som går innerst.(i öppna,sluta på tre spår) ;)

De bästa råd du kan få är att kontakta tränaren och rid en lektion, säg då att du vill just träna/lära dig på öppna och sluta..
Lycka till :bump:

I öppna flyttar du in framdelen, bakdelen kvar på spåret alltså. Bekymra dig inte om hur hästen korsar benen, får du in framdelen en aning så kommer den flytta benen rätt.

I sluta är det tvärtom, du flyttar in bakdelen.

Inställningen känns lite knasig. Du vill se om HÄSTEN gör rätt. Den kommer göra rätt när DU gör rätt, så bäst är ju om du kan ta hjälp av någon på marken som ser vad du gör och vad som händer och kan hjälpa dig.

En sak du kan tänka på är att som du flyttar axlarna flyttar hästen framdelen, som du flyttar dina höfter flyttar hästen bakdelen. Prova, det funkar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 445
Senast: Brynja
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 345
Senast: super
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 631
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
775
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Nyårsafton i stallet - 2025