Visa Hästen för hand.

Myy

Trådstartare
Hej!

Hur förbereder ni er och hästen när ni tävlar i klasser där hästen visas för hand? Halterklass tror jag att det kallas, eller?
Är bl.a. intresserad av groomingtips för skimmelhästar.

Tack!

Sv: Visa Hästen för hand.

Det enda tips jag har är typ kyllera på gula fläckar typ. Tror det är kyllera som brukar användas, nån slags lera iaf. :D

Har en palomino märr som jag visar i halter (snart dags igen på bökeberg) Jag brukar träningsställa henne veckorna innan så att hon kan stå ordentligt. Storbad kvällen innan.. Hon trivs mest med att vara en dirty palomino.... Jag använder superpoo shampo på hela hästen, på riktigt fula fläckar brukar jag använda såpa. Efter shamponering tar jag i balsam i svansen+rejält med showsheen, Flätar ihop och lindar upp den. Showsheen på hela kusen när hon är lite fuktig i pälsen och borstar med mjuk och ren borste. Klipper/rycker manen så att den är ca 6cm. klipper nacke, öron, runt nos och ögon, inga byfåne hår här inte! Baby olja på mule och runt ögonen. Klipper "hovskägget" på med svart hovlack. På med stålmannendräkt, täcke och benlindor så att ev smågallor inte ska synas KLAR!!:banana: :banana:

Rykta och rykta och rykta...Samt en anpassad foderstat. Glansen kommer innifrån, du kan inte få en häst att glänsa om den inte får rätt mat.

Du kan ge en dutt med rapsolja dagligen, det är bra för pälsen. Linfrö är också bra.

Hej!

Tack för ett utförligt svar!
En liten fråga, var kan jag köpa hovlack? och finns det ofärgat till ljusa hovar?
Min häst gillar inte när jag tvättar honom i ansiktet så för att det ska bli så lite obehag som möjligt så hade jag tänkt att använda ett schampo som inte behöver tvättas ur. För si så där en 10-15 år sedan när jag jobbade som hästskötare åt dressyrryttare i USA var detta schampo jättevanligt. Fast nu när jag letar efter ett sådant verkar det spårlöst borta. Har du något tips på var jag kan köpa denna typen av schampo?

Mvh Myy

är det torrshampo du menar?, ang skimmlar så undrar jag hur man enklast får bort gröna gräsfläckar?

skimmel som blivit grön-skäck :rofl:

Hovlack finns i både svart och ofärgat, alla "kem" produkter går att köpa i nästan alla western butiker.:)

hej,
Hovlack kan du köpa på de flesta hästsportsaffärer. Jag köpte tom på Eko sist. Under hundringen.

Du kan använda Linimentschampo (vilket enligt bruksanvisningen inte skall sköljas ur). Brukar jag använda när det är kallt väder och jag inte har möjlighet att skölja en massa.

mvh Eva

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 175
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 106
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka