Visa ert kökskakel

jacko

Trådstartare
Jaha, då var det jag igen...

Min och makens budget tillät tydligen inte ett krafttag på ovanvåningen i höst med hantverkare, rivna väggar och nya innertak. Men vi måste ju ha något projekt att ägna oss åt. Ergo går vi på köket, utan hantverkare. (Var inte oroliga, vi ska "bara" knacka ner kakel, sätta upp nytt, måla väggar och måla ett golv, som är så slitet att det inte behöver slipas, bara ruggas upp).

Vad har ni för något snyggt kökskakel? Vi har köksluckor i vitt och på ovanskåpen har vi helglas. Vi kommer troligen att måla de väggar som finns vita. Vårt kök är långsmalt utan plats att sitta och äta. Jag tror jag vill ha kakel åt det ljusare hållet. Golvet kommer vi att måla ljusgrått. Vi kommer inte att riva ut det hemska furutaket i samband med detta tyvärr, vi sparar pengar för att låta någon annan göra det...

Här är en bild på vårt kök från mäklaren, då huset låg ute till salu:
9.jpg

Sv: Visa ert kökskakel

Matcha kaklet med golvet eller med vägg. Då kan man ha mer saker framme utan att det blir pottrigt, speciellt när det är genomsebara överskåp.

Jag skulle valt en matt ljusgrå avlång kakelplatta som sätts upp liggande.

Jag tänkte på taket, kan ni inte måla det vitt? Hade nog blivit jättefint!
Och jag gillar ju vitt så jag tycker vitt kakel. Vem var det som målade kakel? Agapi här inne på bukefalos tror jag? Hon målade det vitt och det är sjukt snyggt att måla kakel!!

Golvet ljusgrått tycker jag kan bli jättefint!

Jag skulle ha prioriterat såhä:
1.måla taket vitt
2. fixa golvet
3. lusgrått kakel tror jag på eller sätta färgglatt kakel, matta vinröda små rektangulära kakel("Mosaik"?) tycker jag är snyggt i vita kök!!
4. väggarna någon ljus diskret tapet, alternativt måla men det är i regel lika dyrt (om inte dyrare) och svårare få underlaget bra. Eftersom ni har vita köksluckor kan vita väggar skära sig.... vitt mot vitt är sällan samma vita.... så en ljus vanilj kanske skulle vara snyggt eller Shi-Take... :)

Vi ska absolut ha vitt tak, i hela huset, men eftersom taket är 80-tals panel med försänkta lister i, och vi vet hur jobbigt det var (för maken) att måla i ett av rummen (hög takhöjd och dessa förbannade profileringar i panelen) så tänker vi låta hantverkare riva ut all j*la panel och sen sätta in annat VITT tak.

Men det blir tyvärr inte just nu, budgeten tillåter det inte. :(

Varför inte hyra en målare istället och ha kvar trätaket? Betydligt billigare (och snyggare än platt-tak och dyl.)!

Jag skulle satsa på att måla taket vitt (matt färg- absolut inte högblank som är det fulaste som finns) och sedan sätta pärlspont som kakel fast med en glasskiva framför. Kanske även fortsätta med en pärlspontsbröstning.

Jag tror att det skulle harmoniera fint med ett ljusgrått, målat trägolv.

satsa på taket först tycker jag fortfarande..... Det är jättefint med vitmålat panel i taket!!!!! Ha det som mål att måla det, sen ser ni vad ni känner då, det kommer göra otroligt mkt att ljusa upp det!!!!

Panelen är apful. Den är full av försänkningar, det syns inte på bilden hur ful den är. Den är insatt på 80talet, och inget original på något sätt.

Budgeten tillåter inte hyra av hantverkare just nu.

Vi ÄR medvetna om att taken är prio ett egentligen, det är inte det. Vi ville åtgärda dem meddetsamma, men plånboken går inte alltid våra önskemål till mötes...

Har ni råd med färg och inte ids bråka med pensel/roller på panelen går det ju hyra en målarspruta att måla med så går det lite mer geschwint. Då är det kanske möjligt att skjuta upp takbytet ytterligare ett tag utan att ni kräks på det varje dag, så ni får mer tid att samla ihop pengar både till det och övervåningsrenoveringen?

Kan du inte ta en bättre bild på taket? Hade varit roligt att se, för det ser inte så tråkigt ut på bilden!

Jag uppskattar verkligen era idéer, det är inte det... (jag låter som värsta otacksamma gnällspiken!)
... men panelen är av dålig kvalitet med väldigt mkt knastar och kvisthål, så vi måste först underlagsmåla med väldigt tjock färg (vilket jag är rätt säker på inte går i spruta) och det var tokjobbigt när maken gjorde det i två av taken.

Jag tror dig, försökte bara komma på lösningar. :)

Men är det någon större idé att lägga pengar på att göra om resten av köket före, är det inte bättre att spara pengarna då så att ni kan göra "rätt från början"? Är ju trist om man inte gillar det valda nya kaklet sen när man målat tak och golv... :D

Det kliar i fingrarna, jag "måste" få göra i ordning något. Vi har inte gjort något inne sen vi gjorde matsalen i fjor... Vi har bara gjort "trista saker" som lägga om yttertak, kitta om fönster och sånt urtrist.

(men den klokare varianten av mig håller med dig. Den rastlösa varianten av mig river redan ner lister...)

Jag har inte satt upp mitt nya kakel än, men tycker såklart det är skitsnyggt. Det är blandat, från vitt, 4 bruna från ljust beige till mörk brun och en svart. Kommer bli super!

Ja, först shellack och sen en ganska tungarbetad grundfärg. Panelen är inte av god kvalitet, som sagt. :mad:

Vi satt i förra köket 5x5 sm vitt kakel med vita fogar. Det bliev jättesnyggt. Belysningen under skåpen gjorde att kaklet skiftade lite i färg och det blev en väldigt levande yta. Vi hade vita skåp, vita väggar och ljusgrått golv samt mörkgråa bänkskivor. Vi ska göra likadant nu i vårt nya kök som just nu går i gult och brunt ;)

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 056
Senast: Ullmerkott
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 488
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar