Visa en ponnyhingst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lillabus
  • Startdatum Startdatum
L

Lillabus

Vet någon om man kan vi sa en ponny i värmland utan att det ska va på blodigt allvar. Jag menar att få den bedömd, han är 3 år och russ. Pappan har lämnat mkt fina avkommer och nu skulle vi vilja visa honom för att se vad som sägs om honom. För han är så fin och vacker tycker vi. Mkt förståndig och drar blickarna till sig för sitt charmiga sätt och utstrålning.:love:

Tacksam för svar, alla svar.

Sv: Visa en ponnyhingst...

De flesta hingstägare tycker att deras hingst är "fin och vacker", men det är långt ifrån alla hingstar som duger som avelshingstar. Då är det bra att ta hjälp av en utbildad och erfaren domare som kan ge en objektiv exteriörbedömning.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "blodigt allvar", men här nedan kommer några förslag på visningstillfällen i din region. Obs det är dock inte hingstpremiering.

Värmlands Ponnyförening (länk) brukar ordna utställning för alla raser, kontakta någon i styrelsen för info.

Örebro Ponnyavelsförening (länk) arrangerar en utställning för alla raser på Kvinnersta den 15 augusti.

Hushållningssällskapet Värmland (länk) ordnar sto- och unghästpremiering i Arvika den 22 augusti.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret!!!! Ja Arvika var den plats jag tänkte på. TACK TACK.

Det var en bra fråga... Får man det?:confused:

Ja, det tror jag - i syfte att få en exteriörbedömning, men naturligtvis inte som en avelsvärdering (i betydelsen hingstpremiering). Man får även visa valacker eller äldre ston. Deras exteriörpoäng ger ju meriter till föräldrarna, det kanske behövs om man t ex vill höja sitt sto. Fast det är nog mer vanligt att man visar 1-2 åriga hingstar på sommarpremiering och 3-åriga eller äldre icke godkända hingstar på utställning - men så vitt jag vet är det tillåtet. Det kan ju hända att olika arrangörer ser olika på frågan.

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 254
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 434
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka