Visa arab i sommar?

Alexandra_W

Trådstartare
OM gud är god och unghästen blir fräsch och allt sånt så vill jag ju visa henne i sommar (skulle visats redan som åring men hon växte ju som värst och såg ut som en dragster när det var dags för visning)

Det jag vet är att jag kan visa henne på sommarpremieringen för alla raser på Jälla, Uppsala (om de inte plötsligt lägger ner den i år).

Men HELST skulle jag vilja visa henne på ren arabutställning också. Men INTE åka över halva landet för det. Jag bor mitt emellan Uppsala och Gävle och kan väl tänka mig att åka en bit, exakt hur långt vet jag inte, men finns det någon ren arabutställning (planerad eller spikat) inom rimligt avstånd som man kan visa henne på? Förra sommaren verkade det som att under 40 mil skulle jag minsann inte få åka om jag skulle visa och DET är iaf för långt.

Sv: Visa arab i sommar?

Alexandra_W skrev:
Men HELST skulle jag vilja visa henne på ren arabutställning också. Men INTE åka över halva landet för det. Jag bor mitt emellan Uppsala och Gävle och kan väl tänka mig att åka en bit, exakt hur långt vet jag inte, men finns det någon ren arabutställning (planerad eller spikat) inom rimligt avstånd som man kan visa henne på? Förra sommaren verkade det som att under 40 mil skulle jag minsann inte få åka om jag skulle visa och DET är iaf för långt.

Följande utställningar blir det i sommar för Arabiska Fullblod:

28-29 Maj C-show Örsta Kulle, Kumla, Närke
18 juni C-show Bollerup, Tomelilla, Skåne
2-3 Juli B-show Blommeröd, Höör, Skåne
30-31 Juli Riksutställning Elmia, Jönköping, Småland

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Tack för svaret men VARFÖR är det bara i sööööder det är utställningar för? =/

Kumla är väl knappast söder? Jag bor en mil från Kumla och har ca 18 mil till Uppsala.

Alexandra_W skrev:
Tack för svaret men VARFÖR är det bara i sööööder det är utställningar för? =/
Därför att det är där det finns funktionärer bl.a.

Cesam skrev:
Därför att det är där det finns funktionärer bl.a.

Men om det 'aldrig' (jag vet att det inte är så att det aldrig har gjorts men du fattar) arrangeras saker längre norrut så blir det ju inga funktionärer heller? Eller menar du att det är komplett omöjligt i dagsläget att få funktionärer häruppe?

CK - Kumla är södra halvan av landet iaf om man delar det i mitten. Jag har knappa 30 mil till Kumla så det är ju inom hyfsat körbart avstånd, men ändå rätt långt vilket gör att det blir ett väldigt stort projekt att visa där, det blir en flerdagarsgrej liksom.

Och bor man i Umeå t ex är Kumla väldigt söder.

Alexandra_W skrev:
Men om det 'aldrig' (jag vet att det inte är så att det aldrig har gjorts men du fattar) arrangeras saker längre norrut så blir det ju inga funktionärer heller? Eller menar du att det är komplett omöjligt i dagsläget att få funktionärer häruppe?

Det har genom åren visat sig att de mest drivna att arrangera arabutställningar befinner sig "söderöver" (vad man nu räknar som detta??) OCH att de flesta utställarna, de facto, kommer till utställningarna som ligger söderöver.
Umeå-utställningen arrangeras c:a vartannat år men det är ju inte precis många som anmäler sig...c:a 35 st och på detta stryks det låt säga 10 hästar.....Säger sig självt, en sån utställning går ej ihop. För att det skall gå någerlunda ihop krävs minst 70-80 anmälda hästar.....

Det har diskuterats och stötts och blötts i det oändliga varför ingeting arrangeras "norröver" (typ Stockholm och norrut) men de som diskuterar detta har jag inte sett "lägga manken" till att arrangera utställningar...än......Den dagen kommer kanske...

Riks ligger ju förhållandevis relativt långt "norröver" i år....Jönköping....bara typ 40 mil (c:a ) enkel resa för mig... och det är en smärtgräns, så långt åker inte jag med min unghäst i år. Själv ja, för att glo....och heja på kompisars hästar...såklart...

Kumla (c:a 50 mil enkel resa) tar jag mig inte till....dels ligger det fel i tiden och dels är den tiden förbi när man kånkade runt på femtioelva utställningar bara för att glo....

Så för min del blir det Bollerup, Blommeröd och Riks i år "bara" för däremellan skall det planeras in hundutställningar och Lure Coursing...

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Ja det är många som undrar om utställningar i den norra delen av Sverige (Sthlm och uppåt).
Det är väl samma med alla tävlingsgrenar.
Många vill vara med men ingen vill jobba, alla vill ju ta chansen att få visa sina hästar.
Arab folket i södra Sverige lyckas varje år få till några utställningar och utan dom skulle vi inte ha nån :eek:
Kumla folket är dom som finns "nära" för dom norröver och då ligger ju inte Kumla särskilt långt norrut ;)
Det som behövs är att folk som vill visa norröver tar tag i det och hjälper till att arrangera utställningar. Har du en inhyrd handler och en hästskötare så kan du till och med få din häst visad på samma utställning som du är funtionär på :)

I år har jag nära till RIKS :bow: "bara" 35mil :D då jag bor i Sthlm.
Förra året fick vi åka 65mil enkel resa med hästen för att kunna vara med på RIKS, visst det kräver att man har en budget för att kunna ha boende till sig sjäjv en hel helg. Det är värt det eftersom man får se en massa vackra Araber och träffa trevligt folk :)

KESO skrev:
Ja det är många som undrar om utställningar i den norra delen av Sverige (Sthlm och uppåt).
Det är väl samma med alla tävlingsgrenar.
Många vill vara med men ingen vill jobba, alla vill ju ta chansen att få visa sina hästar.
Arab folket i södra Sverige lyckas varje år få till några utställningar och utan dom skulle vi inte ha nån :eek:

Tyvärr blir det ofta "mycket snack o lite verkstad...." :confused:

Nu arrangeras ju SM i dressyr och hoppning + SportCupen i Strängnäs tack vara EM-entusiasterna.....22-24 jul om jag inte missminner mig var visst datumet....Och det måste ju också vara nära för er "där uppe"???

jag skulle vilja visa men får aldrig det där förbaskade (betalda) hästpasset som jag väntat på i flera månader :devil: :devil:

__Stilett__ skrev:
jag skulle vilja visa men får aldrig det där förbaskade (betalda) hästpasset som jag väntat på i flera månader :devil: :devil:
Ring 046-25 55 51 eller maila registraturen@arab.se och PÅMINN!!!! Enklare är det inte. Man kan faktiskt be dem skynda på det...I synnerhet nu när det tydligen skall finnas en "bättre" :devil: kanslist.

mvh
Carina

Cesam skrev:
Ring 046-25 55 51 eller maila registraturen@arab.se och PÅMINN!!!! Enklare är det inte. Man kan faktiskt be dem skynda på det...I synnerhet nu när det tydligen skall finnas en "bättre" :devil: kanslist.

mvh
Carina

När jag tyckte Keles pass dröjde så mailade jag helt enkelt och frågade när det skulle komma, och det kom 2 dagar senare. De har ju (säkerligen?) en del hästars pass som ska säljas, och som går före?

Men det var bara ringa och fråga så kom passet fort som örat.

/Alexandra - som noterade at det var en ny kanslist när det kom mailsvar med en hastighet som var förbluffande =)

Cesam skrev:
Tyvärr blir det ofta "mycket snack o lite verkstad...." :confused:

Nu arrangeras ju SM i dressyr och hoppning + SportCupen i Strängnäs tack vara EM-entusiasterna.....22-24 jul om jag inte missminner mig var visst datumet....Och det måste ju också vara nära för er "där uppe"???

Ja det känns som att det är mkt snack och liten verkstad.
Det finns två olika folkslag som gärna "gnäller" det är dom som säger att varför är det ingen tävling här eller där, och börjar man då prata om funktionärer och ansvariga så smiter dom gärna iväg tysta.

Eller så står dom och talar om högt och tydligt att jag hjälper gärna till det är bara att säga till, och när man sedan frågar om det så blir svaret nja vet inte om jag kan hör av mig senare.... men sen är det ingen som hör av sig :smirk:

Efter att ha varit aktiv i ridklubbar så har man vant sig :mad:

Visst skulle det vara kul med saker uppåt i landet, men jag tänker inte tjata och gnälla om det då jag vet vilket slit det är att ha tävlingar.
För om inte jag vill vara funktionär och ställa upp, då har jag nog ingen rätt att gnälla :smirk:

Det ska bli kul att få ha SM och Sportcupen så pass nära :) ca 13mil.

KESO skrev:
Ja det känns som att det är mkt snack och liten verkstad.
Det finns två olika folkslag som gärna "gnäller" det är dom som säger att varför är det ingen tävling här eller där, och börjar man då prata om funktionärer och ansvariga så smiter dom gärna iväg tysta.

Eller så står dom och talar om högt och tydligt att jag hjälper gärna till det är bara att säga till, och när man sedan frågar om det så blir svaret nja vet inte om jag kan hör av mig senare.... men sen är det ingen som hör av sig :smirk:

Efter att ha varit aktiv i ridklubbar så har man vant sig :mad:

Visst skulle det vara kul med saker uppåt i landet, men jag tänker inte tjata och gnälla om det då jag vet vilket slit det är att ha tävlingar.
För om inte jag vill vara funktionär och ställa upp, då har jag nog ingen rätt att gnälla :smirk:

Just precis, gnälla går bra men sen när det väl kommer till kritan, händer något?! Än har jag inte sett resultat av det i alla fall...men i.o.f.s. - hoppet är ju det sista som försvinner ;)

Det var ett par år under 90-talet som vi hade 6-7-8 utställningar/år i Sverige och generöst placerade över hela Sverige...nåja, någerlunda....
Men det blev i och för sig liiiite tjatigt det också, för det var - typ - samma domare på flera av utställningarna och det är INTE kul...blir liksom lite upprepning av det hela då....
Variation av domarna - tack! Det finns ju gott om svenska domare (och en hel del väldigt kompetenta!) så samma behöver ju inte döma...Men det är liite så även nu fast vi har så få utställningar....

Min utopi är när vi har arabutställningar med utställningsklasser för rena Arabiska Fullblod i en ring, Partbred Araber (d.v.s. minst 12,5% arabblod) i en annan ring bredvid och ridklasser à la engelskt vis (ej English Pleasure, men typ, liknande d.v.s. skritt, trav, galopp, halt, ryggning, upp/avsittning, "lätt" exteriörbedömning och som slutkläm - domaren rider ett par varv på VARJE häst!!! - krävs inte många funktionärer till denklassen kan jag säga, sett det, upplevt det - i England!) i en tredje ring...Alla ringar jämte varandra....
Så har man det i England och det är riktigt kul då att gå på utställning och vara publik där! Mycket sevärt!!!

Men aja, baja....inga Partbred Araber inte här i Sverige...Nu föredrar jag ju själv det bästa, Det rena Arabiska Fullblodet, MEN arabhästen ÄR en förädlare så även Partbred Araber anser jag ha existensberättigande! De behöver bara få högre status de också....

På tal om ingeting alltså :rofl:

b.t.w. jag har också varit med om att arrangera olika evangemang (bl.a. utställning) så jag vet också vad det innebär att vara funktionär.....så vill man absolut inte skall man inte hålla på och gnälla när det arrangeras på platser som kanske inte gillas av alla....
ALLT engagemang är hedervärt! :bump: :bow:

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Ang det här med utställningar och funktionärer. jag tycker ju det är trist det inte finns klasser här så jag kan visa utan att åka så långt. Samtidigt så skulle jag gärna vara funktionär på en arabutställning (förutsatt att jag kan visa min dam också). Men, är det inga tävlingar här kan jag ju inte anmäla mig som funktionär heller?

__Stilett__ skrev:

Glömde bort i all hast....Än så länge behövs det inget pass på de svenska arabutställningarna...Men Du kanske skall ta Dig internationellt?!

mvh
Carina

Alexandra_W skrev:
Ang det här med utställningar och funktionärer. jag tycker ju det är trist det inte finns klasser här så jag kan visa utan att åka så långt. Samtidigt så skulle jag gärna vara funktionär på en arabutställning (förutsatt att jag kan visa min dam också). Men, är det inga tävlingar här kan jag ju inte anmäla mig som funktionär heller?

Du får bli medlem i SAHF, så Du kan ta del av allt folk som bor i Din trakt..:Sedan får ni gadda ihop er och arrangera utställningar och/eller tävlingar. Det är på så sätt man blir funktionär...Tror inte man "anmäler" sig som funktionär.....Det är liksom kompisars kompisar o.s.v. som brukar ställa upp.....Och sedan får man kontakta utställningskommittéerna på resp. plats och höra om de behöver mer folk...

Skall Du ställa ut måste Du b.t.w. vara medlem...350:-/år till pg 67 91 37 - 0 tror jag pg-nr är....Kolla på www.sahf.se

Proppar kommer med S.A.M. Första nr. är väl dags nu i febr. kan tänka, eftersom anmodan till årsmötet skall ut innan 16/3 (årsmötet är den 16/4 i Revinge, Skåne....)....Yes, ytterligare ett arangemang här nere...Men det säger en hel del var arabfolket finns och vad styrelsen vill ha sagt med att placera det ute på Revingehed :( :devil: :mad: (militärområde)

mvh
Carina

Vill också visa mina arabflickor, men är väl för feg... Fast jag ska... Vad ska man tänka på cesam?
Ett särskilt huvudlag förstås, men mer...
Finns det inga utställningsträningar söderut?

ottopotto skrev:
Vill också visa mina arabflickor, men är väl för feg... Fast jag ska... Vad ska man tänka på cesam?
Ett särskilt huvudlag förstås, men mer...
Finns det inga utställningsträningar söderut?

Dels kan Du ju alltid lämna dem hos en handler/tränare och få dem visade....Kostar pluring i och för sig....
Dels kan Du träna själv (se mer nedan sen) och be något proffs visa - kostar mindre än första alternativet.
Dels kan Du träna och visa själv - billigast OCH roligast men kanske inte alltid det mest lyckosamma....

Ibland dyker det upp utställningsclinics här och var i södra delen av landet också....Annars är det bara att ringa nån uppfödare som ställer ut en del och be att få komm apå besök och se/prata/lyssna på hur de förbereder sina hästar inför utställning....eller ringa och få tips av en handler/tränare...
Bäst är också att säsongen innna åka på så många utställningar som möjligt och kika in på alla olika handlers vad de gör i stallarna, i uppsamlignsringen och i utställningsringen. Kolla stallflickorna hur de förbereder hästen inför en utställningsklass o.s.v.

A och O är att ha en häst i bra kondition...ej FÖR fet och EJ FÖR mager....Välmusklad!!! REN!!! Hovskägg (det LILLA araben har) skall vara borta, tussar som sticker ut genom öronen skall bort (jo man får klippa/raka bort det som sticker ut när man viker örat men EJ inne i örat. Sedan kan man välja om och hur mykcet man skall/vill klippa bakom öronen. En del vill ha 15-20-25 cm klippt, andra 1-2 cm, precis bara där grimman skall ligga, åter andra vill bara ha 10 cm klippt... Smaken är som baken, delad....
OCH lite beroende på hur hästens hals ser ut....Djungels lag gäller är halsen för kort kan en yvig man precis i mitbah se MER ut så att säga och då kanske man skall klippa, lite i alla fall.

Nybadad som sagt var.....välryktad och välpolerad...Body-klippt eller ej - tja, åter igen, det är djungels lag....en klippt häst kniper en del poäng mer, så är det tyvärr...Har själv upplevt skillnaden mot att visa oklippt och klippt, så numera - alltid body-klippt.

God kondition och välmusklad.....Det är långdraget ibland och varmt, hästen måste kuna tåla vara ute och vila mellan showen i klassen....Den skall showa sig i klassen och göra sig till som bara arabhästen kan och då är det viktigt att den har god kondis så den orkar.
Men jag anammar definitivt INTE vissa tränares synsätt med massor av kraftfoder kombinerat med max 15 minuters utevistelse/dag och en ev. longering på 20 min/dag. Nej de skall vara ute dagligen i väl kuperade hagar = naturliga muskler sätts bäst. Sista veckan - 14 dagarna innan utställningen håller jag dem inne mer men de får gå ut dagligen!

Hästen skall följa i ledtygeln ordentligt utan att gå på Dig, den skall skritta i skritten och trava i traven och den ska stå still vid upställning. Unghästar kan dock vara ett problem :smirk: :D men med rätt träning så går det.....tålamod också! Pisken får aldrig användas MOT hästen, den är enbart en förlängd arm.
Hur hästen skall stå uppställd är svårt att förklara i skrift, men den får inte stå som en hängbro med benen miltals ifrån varandra.

Kom gärna hit så visar jag mer än gärna vad man skall göra och vad man skall tänka på och vad man inte skall göra! ;)

Vi har alla våra favortihandlers/tränare men en som jag tycker visar lätt och harmoniskt utan att störa hästen det minsta, utan han visar på hästens villkor är Calle Andreasson. F.n. arbetar han hos W-Arabians. Trevlig mot hästarna och trevlig mot oss hyperstirriga (som man är på utställning :D :o :crazy: :) ) hästägare....

Ja, det var vad jag kom på just nu.....det finns massor av mer!

Showträns kan Du köpa hos bl.a. http://www.mustang.dk eller http://www.oxhorsestore.com/ i Skandinavien....
Tyvärr finns ingen i Sverige....trist men sant....
Susanne på Mustang har ibland träns hon rear ut, så ibland kan man komma över ett kap!

Lycka till!! Vi ses kanske på någon utställning??? Jag skall till Bollerup, Blommeröd och Riks (Elmia). Häst med blir det förmodligen "bara" till Bollerup....

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Ursäkta om jag hoppar in i diskutionen såhär men har några funderingar, och tänkte passa på medans det finns någon som kan svara på dem :)

Går domare generellt på stammen, alltså att en häst med mer "bruks" stam får poäng sämre än en "show" stam?? Är det för övrigt stor skillnad exteriört på såna hästar??

När man skriver att man sminkar hästarna, vad menas då??

Body-klippning, klipper man allt då?? Huvud, ben mm??

Mvh Johanna, som inte ska på någon utställning har över 100 mil... :mad:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London