Sv: Visa arab i sommar?
ottopotto skrev:
Vill också visa mina arabflickor, men är väl för feg... Fast jag ska... Vad ska man tänka på cesam?
Ett särskilt huvudlag förstås, men mer...
Finns det inga utställningsträningar söderut?
Dels kan Du ju alltid lämna dem hos en handler/tränare och få dem visade....Kostar pluring i och för sig....
Dels kan Du träna själv (se mer nedan sen) och be något proffs visa - kostar mindre än första alternativet.
Dels kan Du träna och visa själv - billigast OCH roligast men kanske inte alltid det mest lyckosamma....
Ibland dyker det upp utställningsclinics här och var i södra delen av landet också....Annars är det bara att ringa nån uppfödare som ställer ut en del och be att få komm apå besök och se/prata/lyssna på hur de förbereder sina hästar inför utställning....eller ringa och få tips av en handler/tränare...
Bäst är också att säsongen innna åka på så många utställningar som möjligt och kika in på alla olika handlers vad de gör i stallarna, i uppsamlignsringen och i utställningsringen. Kolla stallflickorna hur de förbereder hästen inför en utställningsklass o.s.v.
A och O är att ha en häst i bra kondition...ej FÖR fet och EJ FÖR mager....Välmusklad!!! REN!!! Hovskägg (det
LILLA araben har) skall vara borta, tussar som sticker ut genom öronen skall bort (jo man
får klippa/raka bort det som sticker ut när man viker örat men
EJ inne i örat. Sedan kan man välja om och hur mykcet man skall/vill klippa bakom öronen. En del vill ha 15-20-25 cm klippt, andra 1-2 cm, precis bara där grimman skall ligga, åter andra vill bara ha 10 cm klippt... Smaken är som baken, delad....
OCH lite beroende på hur hästens hals ser ut....Djungels lag gäller är halsen för kort kan en yvig man precis i mitbah se MER ut så att säga och då kanske man skall klippa, lite i alla fall.
Nybadad som sagt var.....välryktad och välpolerad...Body-klippt eller ej - tja, åter igen, det är djungels lag....en klippt häst kniper en del poäng mer, så är det tyvärr...Har själv upplevt skillnaden mot att visa oklippt och klippt, så numera - alltid body-klippt.
God kondition och välmusklad.....Det är långdraget ibland och varmt, hästen måste kuna tåla vara ute och vila mellan showen i klassen....Den skall showa sig i klassen och göra sig till som bara arabhästen kan och då är det viktigt att den har god kondis så den orkar.
Men jag anammar definitivt
INTE vissa tränares synsätt med massor av kraftfoder kombinerat med max 15 minuters utevistelse/dag och en ev. longering på 20 min/dag. Nej de skall vara ute dagligen i väl kuperade hagar = naturliga muskler sätts bäst. Sista veckan - 14 dagarna innan utställningen håller jag dem inne mer men de får gå ut dagligen!
Hästen skall följa i ledtygeln ordentligt utan att gå på Dig, den skall skritta i skritten och trava i traven och den ska stå still vid upställning. Unghästar kan dock vara ett problem :smirk:
men med rätt träning så går det.....tålamod också! Pisken får aldrig användas MOT hästen, den är enbart en förlängd arm.
Hur hästen skall stå uppställd är svårt att förklara i skrift, men den får inte stå som en hängbro med benen miltals ifrån varandra.
Kom gärna hit så visar jag mer än gärna vad man skall göra och vad man skall tänka på och vad man inte skall göra!
Vi har alla våra favortihandlers/tränare men en som jag tycker visar lätt och harmoniskt utan att störa hästen det minsta, utan han visar på hästens villkor är Calle Andreasson. F.n. arbetar han hos W-Arabians. Trevlig mot hästarna och trevlig mot oss hyperstirriga (som man är på utställning
) hästägare....
Ja, det var vad jag kom på just nu.....det finns massor av mer!
Showträns kan Du köpa hos bl.a.
http://www.mustang.dk eller
http://www.oxhorsestore.com/ i Skandinavien....
Tyvärr finns ingen i Sverige....trist men sant....
Susanne på Mustang har ibland träns hon rear ut, så ibland kan man komma över ett kap!
Lycka till!! Vi ses kanske på någon utställning??? Jag skall till Bollerup, Blommeröd och Riks (Elmia). Häst med blir det förmodligen "bara" till Bollerup....
mvh
Carina
www.cesamarabians.com