Visa arab i sommar?

Sv: Visa arab i sommar?

Tack, jättesnälla!!

Ska definitivt till Elmia och kika i alla fall....har nära dit.

Sedan får vi se....
Vältränade och välmusklade är dom, och lätta att visa upp. Men jag känner att jag skulle behöva träna mer på själva uppställningen, den verkar lite knivig....
Sedan måste man väl träna på att springa snyggt själv också.. :D

Som, sagt, jättetack för tipsen!!

_xanth_star_ skrev:
Ursäkta om jag hoppar in i diskutionen såhär men har några funderingar, och tänkte passa på medans det finns någon som kan svara på dem :)

Men det är väl bara bra!!! ;)

_xanth_star_ skrev:
Går domare generellt på stammen, alltså att en häst med mer "bruks" stam får poäng sämre än en "show" stam?? Är det för övrigt stor skillnad exteriört på såna hästar??

Domarna skall döma hästarna helt utan vetskap om stam, ägare, uppfödare. De har inte tillgång till programmet, där alla stammar, ägare och uppfödare står.
MEN....svenska domare lär ju sig känna igen vissa hästar, så är det bara....Ja, även utländska domare som dömer mer frekvent här. Så är det också bara.... Och de känner ju igen de mest framträdande handlers också ju, eftersom de är i ringen flitigt, både nationellt och internationellt.

Tyvärr är det oyckligt att det har blivit en särskiljning på "showstam" och på "bruksstam" för egentligen....en arab är en arab är en arab är en arab....o.s.v. Och på senare år har det framträtt en mer utpräglad "showhäst-typ", som enligt MIN personliga mening är extremt övertypade araber med extremt hög svansföring, långa och matta ryggar, öppna i flankerna, grunda och utan bredd oftast också med urkass benställning (parallellförskjutning, sabelbenthet, bockhov med mera....tog bara upp de grövsta exteriöra felen). Väldigt showiga och flashiga men egentligen inga energiska, framåtdrivande rörelser utan de rör sig från knäleden och ner (ja, jag VET det heter in knä fram, men för enkelhetens skull....) och inget frånskjut i bakkärran.....helt spikraka i rygg och kors...m.m. Och dessa hästar har oftast många gånger gemensamma nämnare i bl.a. stammen.... Men det är ju bara min personliga tycke och smak, jag föredrar själv den gammelpolska typen.....kort, stark rygg (OBS! inte extremt kort, väl slutna i flanken, ngt. rundat kors, bra djup med plats för mycket lunga och hjärta, bred front, korrekt benställning, framåtdrivande rörelser med schwung och bra frånskjut.....inte extremtypade men naturligtvis skall man se att det är en arab! t.ex....

_xanth_star_ skrev:
När man skriver att man sminkar hästarna, vad menas då??

Dels finns det speciellt "klet" man smörjer på, typ vaselinliknande....det går förresten lika bra med färglös vaselin eller barnolja! så kletar man på detta runt ögon, mule, ganascher för att accentuera de olika linjerna däromkring. Lagom är bäst, vissa hästar kräver mer andra mindre, beror på vilken färg de har och hur färgen är i lyster av sig själv.
Sedan massor av man/pälsglans förståss - aldrig reda ut en arabman och svans utan detta!
Och sedan finns det speciella showshine som man polerar in hästen med....så att de glänser och skiner....
Inget av detta är skadligt för hästen, tvärtom smörjer det in!!! Inget lack på hovarna dock, man får ha vanlig vit vaselin på hovarna....OM underlaget tillåter!
Man får också krita in vita ben t.ex. men aldrig använda något med färg i, som svart hovlack på svart hov eller vit hovlack på vit hov....(det är lacket som är förbjudet!). Inga färger på kroppen heller som kan förändra ursprungsfärgen.

_xanth_star_ skrev:
Body-klippning, klipper man allt då?? Huvud, ben mm??

Yes, ALLT! Rubbet.....

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

ottopotto skrev:
Tack, jättesnälla!! !!
Det var så lite så.....Finns säkert andra som har andra idéer.....

ottopotto skrev:
Ska definitivt till Elmia och kika i alla fall....har nära dit.!!
Då ses vi kanske?!

Sedan får vi se....
Vältränade och välmusklade är dom, och lätta att visa upp. Men jag känner att jag skulle behöva träna mer på själva uppställningen, den verkar lite knivig....
ottopotto skrev:
Sedan måste man väl träna på att springa snyggt själv också.. :D !!
Yes! Nog så viktigt!

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

jodå. jag mailade och fick svar precis innan jag skrev inlägget.
dom hade tydligen inte ens börjat på passet och jag skulle va så snäll och ha tålamod och vänta längre skrev dom.

*grrrrrrr* :devil:

har inte vart med om problem med hästpass på andra rasställen...

Men om man helklipper på sommaren, hur gör du då, har du täckat ifall det skulle vara kyliga nätter etc? Eller klarar de sig fint?

Funderar på visa mitt sto och föl i sommar, tänkte då klippa fölets huvud och hals - ni som gjort det - hur klarar fölet sommaren?

lägger till att min fölunge är född 6/1 så han är således närmare ett halvår när det väl blir dags att visas om vi nu kommer...(ekonomin bestämmer....)

Ok, det var det jag funderade på, min häst är av stammen Elcatero-Gokart-Pohaneic och är ju av en något grövre typ utan att vara tung och fick jättebra kritik för hennes typ och huvud, hals, rygg mm men vet inte om utställningsdomare ser på samma sätt.

Däremot vill hon ju inte alls visa upp sig, hon är snäll och står snällt (alltså med öppen sida, som de vill ha det på premieringar) tills jag per henne flytta men hon är inget extra om säger så, ber jag henne öka i traven galopperar hon...
Och hon kan, fast barar när hon vill :smirk:

Så vaselin går bra... Har funderat på detta oxå, om man klipper rubbet, då måste man ju klippa mulen oxå, eller hur?? Då klipper man ju bort känselhåren, och det är väl förbjudet va?? Får det inte riktigt att hänga ihop...

Mvh Johanna, som oxå gillar de gammelpolska, användbara hästarna :love:

neywaz skrev:
Men om man helklipper på sommaren, hur gör du då, har du täckat ifall det skulle vara kyliga nätter etc? Eller klarar de sig fint?

Funderar på visa mitt sto och föl i sommar, tänkte då klippa fölets huvud och hals - ni som gjort det - hur klarar fölet sommaren?

Min hingst står inne på nätterna, så när han varit klippt är det nemas problemas.

Visade två åringar 2003, de helklipptes.....stod inne på nätterna tills utställningssäsongen fäör dem var slut, sedan ut på betet och det var inga som helst problem.....Inga täcken....

Tycker inte Du skall klippa fölets huvud och hals för det är ju inte fölet Du skall visa?!
mvh
Carina

neywaz skrev:
lägger till att min fölunge är född 6/1 så han är således närmare ett halvår när det väl blir dags att visas om vi nu kommer...(ekonomin bestämmer....)

Desto mindre anledning att klippa honom....bör ha fällt en hel del fölpäls tills dess! enligt min åsikt... :rofl:

mvh
Carina

_xanth_star_ skrev:
Ok, det var det jag funderade på, min häst är av stammen Elcatero-Gokart-Pohaneic och är ju av en något grövre typ utan att vara tung och fick jättebra kritik för hennes typ och huvud, hals, rygg mm men vet inte om utställningsdomare ser på samma sätt.:

Domarna har ju olika tycke och smak. Kan inte säga vilken domare som tycker vad än, eftersom jag inte vet än vilka som kommer på vilka utst.

_xanth_star_ skrev:
Däremot vill hon ju inte alls visa upp sig, hon är snäll och står snällt (alltså med öppen sida, som de vill ha det på premieringar) tills jag per henne flytta men hon är inget extra om säger så, ber jag henne öka i traven galopperar hon...
Och hon kan, fast barar när hon vill :smirk:

Träna med att löslongera henne i en paddock....Gör det hela till en lek. Använd lite prassel och när hon showar i trav så beröm, låte henne tycka det är kul att showa upp sig. Utan att gå till det extrema.... Brukar funka bra.... Lite prasser sedan när Du, visar henne för hand så att hon accosierar det till något kul. Då kanske hon tänder till lite!

_xanth_star_ skrev:
Så vaselin går bra... Har funderat på detta oxå, om man klipper rubbet, då måste man ju klippa mulen oxå, eller hur?? Då klipper man ju bort känselhåren, och det är väl förbjudet va?? Får det inte riktigt att hänga ihop...:

Vaselin går bara bra.
Nej man klipper inte ner på mulen och definittv INTE ta bort några som helst känslespröt. DC-kommittéen slänger ut Dig utan pardon om detta är gjort! Det går att klippa utan att ta bort känslehåren!

_xanth_star_ skrev:
Mvh Johanna, som oxå gillar de gammelpolska, användbara hästarna :love:
Gött! :bump: :bow:

Lycka till
mvh
Carina

är det verkligen så bra att helklippa? den lilla pälsen/pälsfettet är ju bra att skydda sig från alla insekter med.

__Stilett__ skrev:
är det verkligen så bra att helklippa? den lilla pälsen/pälsfettet är ju bra att skydda sig från alla insekter med.

Om man vill vara med och "slåss" på utställningarna så ja...då måste man nästan helklippa....Vuxen häst (d.v.s. 1 år och äldre). Absolut inte föl!!!
Jag hade inga problem med mina åringar 2003 då de släpptes på bete efter Riksen och de vart fullt klippta.....

mvh
Carina

Tänkte bara lägga till en sak angående utställningar i norr.
Det är en C-show i Umeå den 10 Juli.
Så dom finns i alla fall, men kanske inte så många :d

Liquid Diamond skrev:
Tänkte bara lägga till en sak angående utställningar i norr.
Det är en C-show i Umeå den 10 Juli.
Så dom finns i alla fall, men kanske inte så många :d
Eh inte i år...Det var i fjol denna utställning var....den 10:e juli....
Så det kan inte stämma att Umeå har utställing i år igen....de brukar ha vartannat, vart tredje år....
mvh
Carina

Nej! Är det sant?! Vad tråkigt! :(

Kollade på "utställningsdatum" på SAHF's hemsida och fann Umeå
den 10 Juli. Tog självklart för givet att det inte var förra sommarens
datum...

Såg nu att det var datumen för 2004. Dåliga uppdateringar där.
Var finns datumen för 2005?

Senast ändrad av en moderator:

Liquid Diamond skrev:
Nej! Är det sant?! Vad tråkigt! :(
Ja, det är sant.....

Liquid Diamond skrev:
Kollade på "utställningsdatum" på SAHF's hemsida och fann Umeå
den 10 Juli. Tog självklart för givet att det inte var förra sommarens
datum...?
Nej men tyvärr står fortf. 2004 års utställningar kvar på denna sidan.....

Liquid Diamond skrev:
Såg nu att det var datumen för 2004. Dåliga uppdateringar där.
Var finns datumen för 2005?
På startsidan om Du scrollar ner + att Du har datumen i inläggen ovan i denna tråd.....
Maila SAHF's webmaster och be henne lägga in 2005 års utst.

mvh
Carina

Ok, det var det jag tänkte, men blir det inte en kant vid mulen då?? Tycker att det är väldigt bra att man inte klipper bort känselhåren, det visar att man värnar om hästarna!! :bow:

Okey, ja när hon vill, och är på det humöret så kan hon showa riktigt ordentligt, ska pröva och se... Men lär ju få vänta tills nästa sommar på nästa Umeå-utställning...(Har redan 30 mil dit)

Mvh Johanna

_xanth_star_ skrev:
Ok, det var det jag tänkte, men blir det inte en kant vid mulen då?? Tycker att det är väldigt bra att man inte klipper bort känselhåren, det visar att man värnar om hästarna!! :bow:
Det beror ju på hur långhårig hästen är.....Men jag har då aldrig sett en arab så långhårig i huvudet sommartid att det blir en kant vid mulen vid klippning....Tänk bara på att klippa en vecka innan, så att det inte ser helt nyklippt ut.....

mvh
Carina

amen DET låter ju bra!

glöm inte bort att det är min första alldeles egna fölunge! :o ;) :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12