Virus som ger diarré och svullna ben?

skuggi

Trådstartare
Typ varje vinter drabbas ett gäng hästar i stallet av en rejäl släng diarré i kombination med svullna ben och feber i lite varierande grad.
Hästarna går i olika hagar, äter olika hö osv, så det känns ju som en smitta av något slag, om det inte skulle vara vattnet förståss.
Flera hästägare har pratat med olika veterinärer som varit inkopplade och de har alla pratat om att det är något virus som går osv.

Vad är det för virus egentligen? Vad heter det, var kommer det ifrån, är det bara vårt stall som drabbas av såna här virusslängar?

Undrar också vad som egentligen är bästa vården? Kan man ge något speciellt som hjälper? Ska de få gå i hage som vanligt? Ridas/gå promenader? Tänker att eftersom många svullnar upp så bör de väl röra på sig, samtidigt tänker man att de väl ska ta det lugnt med virus i kroppen.

Kul att höra om fler har erfarenhet av detta.

Sv: Virus som ger diarré och svullna ben?

Har egentligen ingen aning men en liten fundering. Det kan inte vara så att de äter något i hagen som de vanligtvis skulle rata men eftersom allt annat är uppätet så här på hösten så äter de upp de växterna också? I övrigt så känns det ju svårt att veta vad du kan göra för att lindra/hjälpa hästarna när man inte har en aning om vad det beror på.

Fick samma förklaring när min gamla häst drabbades av detta när hon var två år. Det gick till sig på en vecka drygt med microbalans och skrittpromenader. Hon var den enda av anläggningens 30 hästar som drabbades. Troligen för att hon var ung. En annan unghäst fick samma sak som stod i ett stall några km bort. Ägaren var dock i båda stallen men hanterade aldrig min häst.

*svarar båda*
Jag har funderat på om det är något de äter i hagen, men när veterinärerna pratar om virus så blir man ju förvirrad?

De som drabbats är både unga och vanliga vuxna i god kondition.

Tänkte att jag skulle kolla om det är några här som vet vad för virus det skulle vara i så fall, eftersom det enligt veterinärerna är något "som går".

När jag jobbade med travhästar fick hästarna ibland de symtomen. Jag tyckte det var främst unga hästar (1-3 år) och det gick över av sig själv efter ca en vecka. Alltid på vinterhalvåret.
Vi hade som teori att antingen har de ätit något i hagen, som ni har nämnt redan, eller så har hästen drabbats av ett virus som den är vaccinerad mot (tex. abortvirus). Då får hästen bara dessa symtom istället för riktig influensa. Bara teorier oss emellan som jobbade, inte kollat med vet.

Vi lät de bara gå i hage tills febern och svullna ben lagt sig och sen lugna jogg-pass kanske 1 vecka och sen igång som vanligt igen.

När sånna här virus (?) kommer är det bra att man har som rutin att tempa hästarna varje dag, febern kommer ofta före svullnad i benen.

Feber, diarré, svullna ben, hästar insjuknat vid olika tidpunkter senaste typ tre veckorna. Står i olika hagar, alla äter inte exakt samma kraftfoder eller grovfoder.
3 sjuka och 2har ev. symtom av 15 st hästar i samma stall.
Vad beror det på?
Smittsamt?

Feber, diarré, svullna ben, hästar insjuknat vid olika tidpunkter senaste typ tre veckorna. Står i olika hagar, alla äter inte exakt samma kraftfoder eller grovfoder.
3 sjuka och 2har ev. symtom av 15 st hästar i samma stall.
Vad beror det på?
Smittsamt?
Vi har haft det. Vet tog prover Slu ska forska på det, kallas Corona virus.

Intressant. Var bor ni och vad för prover togs? Blod eller avföring? Vi har fortfarande hästar som insjuknar i feber, lös i magen och svullna ben.

Vi hade det förut hos oss. Jag minns inte hur man tog proverna exakt. Men jag tror det var avföringsprov för detta. Man tog alla möjliga prover på den sämsta hästen.
Som jag fattade det visste man relativt lite om det då och idag bara ngt mer.

Min fick bara feber och tillfrisknade med vanligt febernedsättande över några dagar.
Det var innan vi visste om vad det var. Vet satte in behandling direkt iom höga febern och hur allmänpåverkad han var. Jag fick sova på plats några dagar och kolla till dygnet runt.
Flera hästar var lite dåliga i magen, hade nån febertopp etc. Men de flesta klarade sig utan större besvär. Min var ung och hade levt skyddat. Han hade väl sämre immunförsvar än många andra. Min andra som delade hage med honom blev inte alls påverkad. Deras andra hagkompis blev lite lös i magen och ngt lite hängig några dagar.
En hade dock just varit sjuk i annat, var lite tunn och blev väldigt dålig. Han fick stå på klinik för vård rätt länge. Vad de gjorde med honom då vet jag inte helt.
Han fick iaf febernedsättande och dropp.
Jag tror det eg bara var min och den som behövde vetvård.

Som jag fattat det smittar det via avföringen och ev via snor/dreggel och såna partiklar från andningsvägarna i utandning.

Vi behandlade som alla virus etc.. God hygien och klädbyte etc vid vistelse i fler stall. För att inte dra runt det i evigheter..

Vi hade det förut hos oss. Jag minns inte hur man tog proverna exakt. Men jag tror det var avföringsprov för detta. Man tog alla möjliga prover på den sämsta hästen.
Som jag fattade det visste man relativt lite om det då och idag bara ngt mer.

Min fick bara feber och tillfrisknade med vanligt febernedsättande över några dagar.
Det var innan vi visste om vad det var. Vet satte in behandling direkt iom höga febern och hur allmänpåverkad han var. Jag fick sova på plats några dagar och kolla till dygnet runt.
Flera hästar var lite dåliga i magen, hade nån febertopp etc. Men de flesta klarade sig utan större besvär. Min var ung och hade levt skyddat. Han hade väl sämre immunförsvar än många andra. Min andra som delade hage med honom blev inte alls påverkad. Deras andra hagkompis blev lite lös i magen och ngt lite hängig några dagar.
En hade dock just varit sjuk i annat, var lite tunn och blev väldigt dålig. Han fick stå på klinik för vård rätt länge. Vad de gjorde med honom då vet jag inte helt.
Han fick iaf febernedsättande och dropp.
Jag tror det eg bara var min och den som behövde vetvård.

Som jag fattat det smittar det via avföringen och ev via snor/dreggel och såna partiklar från andningsvägarna i utandning.

Vi behandlade som alla virus etc.. God hygien och klädbyte etc vid vistelse i fler stall. För att inte dra runt det i evigheter..
Fick ni konstaterat att det var något coronavirus? Är det någon typ som drabbar just häst? Hittar ingen info om det nämligen utan bara olika coronavirus som drabbar tex. katt eller kalv.

Vi har haft en med konstaterat Coronavirus i år av 25 hästar ytterligare tre har haft feber och svullna ben men blev aldrig testade. Den som fick diagnos var riktigt risig och hamnade på Ultuna men är nu kry igen tog dock ett par veckor att tillfriskna

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 609
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka