Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rusta har just nu billigt garn (i Uppsala iallafall) kan ju vara idé att köpa billigt att testa med.

5:-/ litet nystan och 30:- för stora nystan.

Hemsk upptäckt igår kväll: det bor pälsängrar i mitt ullgarn. Två nystan var bortom räddning, söndertuggade i smådelar, och resten fick åka ut på balkongen i väntan på åtgärd. Förhoppningsvis trillar några larver av pinn så garnet kan få komma in igen..
Får ta in ett nystan i taget och inspektera noga. Vill inte få päls och ylle uppätet!

Hemsk upptäckt igår kväll: det bor pälsängrar i mitt ullgarn. Två nystan var bortom räddning, söndertuggade i smådelar, och resten fick åka ut på balkongen i väntan på åtgärd. Förhoppningsvis trillar några larver av pinn så garnet kan få komma in igen..
Får ta in ett nystan i taget och inspektera noga. Vill inte få päls och ylle uppätet!

Nä, vad jobbigt! Det är iofs värre om man redan hunnit virka/sticka och lagt ner en massa jobb.

Men ändå! Skit

Pälsängrar! :mad::banghead::yuck::rage::nailbiting::arghh::wtf:

De behöver riktigt ordentlig kyla innan de dör.

Ja, jag hoppas mest att de ska trilla av utomhus :angel: måste neråt -18 grader om det ska fungera att frysa ihjäl dem. Får köra allt i ugnen några timmar om det inte funkar! Jag har lite kemikalier med, men det funkar bara på adulta baggar och larver.
Jag har jobbat som skadedjurstekniker ett par år så jag har en liten hög med knep på lager! Men jag lider av bekvämlighet och orkar inte ta tag i det just nu :angel:

Men usch!!!
Har inte ens tänkt tanken att det kan ske. Jag har nästan bara ullgarn!! Tror sambon får kolla igenom skåpet :nailbiting:

Gällande mössor...
Har nog aldrig sett en SNYGG mössa. Faktiskt inte. Har dessutom gjort en massa själv som jag är nöjd med också men snygga, näe. Alltså det är fina mössor men mössan är ju inget snyggt plagg i sig :D

Jag skulle vilja sticka en filt till mitt yngsta barn och undrar om någon av er mer rutinerade har någon erfarenhet av Drops Eskimo eller Polaris? Tänker framförallt på tjockleken på garnet för jag har förstått att de är kategoriserade som två av de grövsta (?) garnerna på skalan.

Jag skulle vilja sticka en filt till mitt yngsta barn och undrar om någon av er mer rutinerade har någon erfarenhet av Drops Eskimo eller Polaris? Tänker framförallt på tjockleken på garnet för jag har förstått att de är kategoriserade som två av de grövsta (?) garnerna på skalan.
Nackdelen med de två är att de inte går att köra i tvättmaskin så enkelt, ja på ullprogram på 30 grader men beroende på hur gammalt barnet är så kanske man vill kunna tvätta ordentligt. Om du istället tittar på tex raggi så går det att köra i maskin på minst 40 grader utan problem i vanliga program. Lite tunnare men kanske större användbarhet. :D

Nackdelen med de två är att de inte går att köra i tvättmaskin så enkelt, ja på ullprogram på 30 grader men beroende på hur gammalt barnet är så kanske man vill kunna tvätta ordentligt. Om du istället tittar på tex raggi så går det att köra i maskin på minst 40 grader utan problem i vanliga program. Lite tunnare men kanske större användbarhet. :D

Tänkte ha den som vagnsfilt när han sover så nedsmutsningen borde vara minimal och det är tjockleken jag är ute efter. Han gillar tyngden en del filtar ger.
Men jag ska kolla raggi :up:

Tänkte ha den som vagnsfilt när han sover så nedsmutsningen borde vara minimal och det är tjockleken jag är ute efter. Han gillar tyngden en del filtar ger.
Men jag ska kolla raggi :up:
Om det är tyngd du vill ha så kan du sticka i eskimo/polaris väldigt löst och stort och sedan tova i maskin. Det gjorde jag åt syrrans bebis.

Jag har inte kommit till babyfilten än men har hunnit med en liten hundtröja och en mössa :)

21DD807E-986D-4DD8-B71A-1AC7C2036765.jpg

4B8BE9A4-6659-46DC-A9F6-6F7E756AA5DF.jpg

Mössan är stickad i alpacka och silke så den är väldigt mjuk och gosig men framför allt varm :up:

Hur går det med handarbetandet, alla? Jag har iaf stickat mina två första par sockar och är inne på par 3 och 4. Och har börjat sticka släta rutor av allt rustagarn jag har som egentligen går att slicka något annat än sockor, mössor och vantar av. Tanken är att det ska bli en "rut-filt".

Jag beställt storpack med rund- och strumstickor, så ska jag leta upp lite mer avancerade mönster, köpa riktigt garn och göra något fint!

Jag har gjort en babyfilt, 3 par raggsockor och nu håller jag på med en mössa till dottern och en halsduk som ska bli till mig sedan mitt förra inlägg. Halsduken är typ 30 cm av 2m gjort och den blir nog inte klar förrän till hösten och mössan blir klar om någon dag beroende på hur mycket tid jag får att sitta med stickorna.

ännu en happypotta på G, en pusselboll till kusinen, pappa har beställt en jätteskorpion, kompisen en death star och när jag har tid för egenvirkning blir det sophies universe

Funderar på färger till bollen, nån som gjort en och kan tipsa på vilket antal som är bäst?

Lite hjälp?

Koftan jag stickar nu ska jag först minska var 6e varv dock inte över framkanterna allt (både framkanter och rygg) stickas på samma rundsticka.
Sen innan halskanten ska stickas ska det minskas igen men det står inget om framkanterna. Ska jag minska över framkanterna då tror ni? Länk till mönstret finns i mitt tidigare inlägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka