Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste vara dum i huvudet, eller är det någon mer som tycker den här beskrivningen är bedrövlig? :angel:

Size 0-3 Months:
Magic Ring, chain 2, 8 HDC in magic ring, join to first HDC, chain 2 (8 HDC)
Round 2: HDC and then Bobble in first stitch and in each stitch around, join, chain 2 (8 HDC + 8 Bobble = 16)
Round 3: 2 HDC in each stitch around, join, chain 2 (32 HDC)
Round 4: HDC in first stitch, Bobble in next stitch, repeat around, join, chain 2 (16 HDC + 16 Bobble = 32)
Round 5: HDC in each stitch around, join, chain 2 (32 HDC)
Round 6-10: Repeat rounds 4 and 5 until you have 10 rounds, then begin on first earflap as written below.

Det står inte hur många maskor det ska vara i den magiska ringen? Sen ska man göra 8 halvstolpar i ringen, menas det mittenringen som blir när man drar ihop allt? (Som vad jag läst på andra ställen att man inte ska virka i) Då bör man inte dra åt för hårt? Eller ska det finnas 8 maskor att göra stolparna i, alltså ska den magiska ringen bestå av 8 maskor?
Blir tokig :p Och det här är bara början...
Vore väldigt tacksam om någon kunde förklara för mig :bow:

Jag måste vara dum i huvudet, eller är det någon mer som tycker den här beskrivningen är bedrövlig? :angel:

Size 0-3 Months:
Round 2: HDC and then Bobble in first stitch and in each stitch around, join, chain 2 (8 HDC + 8 Bobble = 16)
Round 4: HDC in first stitch, Bobble in next stitch, repeat around, join, chain 2 (16 HDC + 16 Bobble = 32)
Round 6-10: Repeat rounds 4 and 5 until you have 10 rounds, then begin on first earflap as written below.

Det står inte hur många maskor det ska vara i den magiska ringen? Sen ska man göra 8 halvstolpar i ringen, menas det mittenringen som blir när man drar ihop allt? (Som vad jag läst på andra ställen att man inte ska virka i) Då bör man inte dra åt för hårt? Eller ska det finnas 8 maskor att göra stolparna i, alltså ska den magiska ringen bestå av 8 maskor?

En magisk ring har inga maskor. Så, gör en magisk ring, sedan kedjar du två maskor (som då är den första halvsolpen) och sedan 8 halvstolpar. Så fattar jag det.

Sedan drar man ihop den magiska ringen så mycket man kan. Å andra sidan är det onödigt att kedja två, vad jag förstår. Man kan lika bra börja med första halvstolpen direkt. Det ska bli sammanlagt nio tror jag.

Reservation för att jag inte kan läsa en skriven beskrivning ordentligt.

Size 0-3 Months:

Det ska totalt (antagligen) vara 8 maskor, alltså de första luftmaskorna räknas som en halvstolpe. Baserar det på att det sedan ökar jämt med 8 maskor. Ska det bli en mössa så låter det troligt. Virkar man fasta räknar man en luftmaska som första maska på varvet, två luftmaskor för halvstolpe och tre för stolpe.

En magisk ring har inga maskor. Så, gör en magisk ring, sedan kedjar du två maskor (som då är den första halvsolpen) och sedan 8 halvstolpar. Så fattar jag det.

Sedan drar man ihop den magiska ringen så mycket man kan. Å andra sidan är det onödigt att kedja två, vad jag förstår. Man kan lika bra börja med första halvstolpen direkt. Det ska bli sammanlagt nio tror jag.

Reservation för att jag inte kan läsa en skriven beskrivning ordentligt.

Kallar man inte "öglorna" man gör ringen av för maskor? Det är dessa jag menar, står inte hur många sådana man ska göra innan man drar ihop allt. Och ska jag inte dra ihop ringen innan jag börjar göra luftmaskorna och stolparna?
Kedja två maskor, menas det att jag helt enkelt bara gör 2 luftmaskor?
Och halvstolparna, för att göra dessa så behöver jag ju gå in någonstans för att hämta garnet, och det var det jag undrade om det ska göras i själva mitthålet på ringen eller om det ska göras i kanterna, "maskorna/öglorna" som finns.
Ärligt talat så förstod jag inte så mycket mer av din beskrivning :angel::o Ber om ursäkt för att jag är trög.

Det ska totalt (antagligen) vara 8 maskor, alltså de första luftmaskorna räknas som en halvstolpe. Baserar det på att det sedan ökar jämt med 8 maskor. Ska det bli en mössa så låter det troligt. Virkar man fasta räknar man en luftmaska som första maska på varvet, två luftmaskor för halvstolpe och tre för stolpe.

Så då gör jag ringen av 8 maskor och sedan drar ihop? Sedan två luftmaskor och därefter en halvstolpe i varje "maska" i ytterkanten av ringen?
Ja det är en mössa, och jag funderar ärligt talat på att bara skita i detta för jag blir inte mycket klokare trots er hjälp :laugh::arghh::meh:

En magisk ring gör man först, sedan en massa stolpar i och drar sedan åt den innan man fortsätter på rad 2.

Kolla Youtube är mitt förslag. Magic ring crochet

En magisk ring gör man först, sedan en massa stolpar i och drar sedan åt den innan man fortsätter på rad 2.

Kolla Youtube är mitt förslag. Magic ring crochet

Jo jag har följt en video där personen gör en magisk ring men det är inga stolpar eller något utan hon gör bara en rad och drar sedan ihop den.

Kallar man inte "öglorna" man gör ringen av för maskor? Det är dessa jag menar, står inte hur många sådana man ska göra innan man drar ihop allt. Och ska jag inte dra ihop ringen innan jag börjar göra luftmaskorna och stolparna?
Kedja två maskor, menas det att jag helt enkelt bara gör 2 luftmaskor?
Och halvstolparna, för att göra dessa så behöver jag ju gå in någonstans för att hämta garnet, och det var det jag undrade om det ska göras i själva mitthålet på ringen eller om det ska göras i kanterna, "maskorna/öglorna" som finns.
Ärligt talat så förstod jag inte så mycket mer av din beskrivning :angel::o Ber om ursäkt för att jag är trög.

Så då gör jag ringen av 8 maskor och sedan drar ihop? Sedan två luftmaskor och därefter en halvstolpe i varje "maska" i ytterkanten av ringen?
Ja det är en mössa, och jag funderar ärligt talat på att bara skita i detta för jag blir inte mycket klokare trots er hjälp :laugh::arghh::meh:

Precis som @Efwa säger så gör du först en magisk ring och sedan virkar du de första maskorna runt den ringen, det är varv 1. Sedan virkar du två maskor i varje maska, alltså ökar i varje maska på varv 2. Tipsar om Garnstudio som har massor med bra filmer för olika tekniker.

När jag har virkat mössor med halvstolpar så brukar jag efter varv 2 öka varannan maska, sedan var tredje, var fjärde osv med en mer för varje varv.

Jo jag har följt en video där personen gör en magisk ring men det är inga stolpar eller något utan hon gör bara en rad och drar sedan ihop den.

Det är bara att göra halvstolparna i ringen, alltså du hämtar garnet genom ringen så maskan hamnar runt din magiska ring. Jag är lat och gör oftast bara en löpande ögla istället för en magisk ring, det går lika bra, bara man håller koll på att den tåten som blir änden löper fritt så ringen går att dra åt.

Man kan inte göra en massa luftmaskor och sedan dra ihop dem till en ring. Man kan SÄTTA ihop dem till en ring men du kan inte dra ihop så mycket du vill.

En magisk ring är bara en enda löpmaska som man virkar i.

Kolla flera videos. Det verkar som du antingen förklarar knasigt eller att du inte förstår vad en magisk ring är.

Man kan inte göra en massa luftmaskor och sedan dra ihop dem till en ring. Man kan SÄTTA ihop dem till en ring men du kan inte dra ihop så mycket du vill.

En magisk ring är bara en enda löpmaska som man virkar i.

Kolla flera videos. Det verkar som du antingen förklarar knasigt eller att du inte förstår vad en magisk ring är.

Det är jag som förklarar knasigt såklart, menar inte att det är luftmaskor, men maskor/öglor blir det ju på rad som man sedan drar ihop till en ring. Svårt att förklara när man inte är insatt. Är fortfarande nybörjare på virkning och har hittills endast gjort mormorsrutor :p

Är denna video

Kan inte se att hon gör några stolpar innan hon drar ihop ringen, så jag hänger inte med där alls i hur du menar att det ska göras.

Min peppermint swirl filt blev färdig innan jul, blev så nöjd med den, passar perfekt på min säng:love:
Råkade bli en till minion oxå:angel:

Nästa projekt är 2 happypottamussar:p till mina kusiner som storken snart ska komma med, tror det kan bli en bra hej välkommen till planeten jorden present Vad tror ni om det?

Får jag hoppa in här?
Har stickat och virkat en del som yngre, både tröjor, mössor och vantar, men inte gjort något alls de senaste 25 åren :o
Jag är inspirerad att ta upp det igen nu. Funderade på att börja med något mycket enkelt som att sticka extra varma sulor att ha i sockarna nu på vintern :up:

Hur gör ni när ni blockar era arbeten? Vad använder ni som underlag och vad spänner ni med?
Vi gjorde ju oss av med de där skumplattorna som barnen lekte med för ca 15 år sedan.

Hur gör ni när ni blockar era arbeten? Vad använder ni som underlag och vad spänner ni med?
Vi gjorde ju oss av med de där skumplattorna som barnen lekte med för ca 15 år sedan.

På Biltema finns det en "hoppa hage"-matta i något läskigt skummaterial. Det är fyrkanter som går att pussla ihop med varandra. Perfekt att nåla arbeten på. Nålar upp med knappnålar och sedan brukar jag spraya med sprayflaska, det räcker.

b177133.jpg

På Biltema finns det en "hoppa hage"-matta i något läskigt skummaterial. Det är fyrkanter som går att pussla ihop med varandra. Perfekt att nåla arbeten på. Nålar upp med knappnålar och sedan brukar jag spraya med sprayflaska, det räcker.

b177133.jpg

Vad bra!!
Det var just sådana man hade när barnen var små som jag kastat för hur länge sedan som helst. Det blir till att skaffa.

Såg att någon hade typ grillpinnar och skiva med hål så att de kunde blocka rutorna på hög och sedan sätta ihop dem. Då blir de också exakt lika stora. Har du testat det?

Vad bra!!
Det var just sådana man hade när barnen var små som jag kastat för hur länge sedan som helst. Det blir till att skaffa.

Såg att någon hade typ grillpinnar och skiva med hål så att de kunde blocka rutorna på hög och sedan sätta ihop dem. Då blir de också exakt lika stora. Har du testat det?
Nej men kan säkert funka. Tyckte mattan och nålar funkar hur bra som helst. Jag har blockat alla mina arbeten så.

Tänkte se efter om det är några här som sysslar med virkning, stickning, nålbildning, broderier... Ja olika former av textilt hantverk?
Jag kan väll typ få ihop ett par grytlappar och en halsduk om det kniper, men inte mycket mer än så, men om några dagar ska några på programmet jag läser ses och starta upp en "syjunta". Då ska jag få lära mig nålbindning vilket jag ser fram emot!
Så, är det någon mer än jag som är intresserad av detta och kanske vill dela med sig om tips och tricks, visa upp alster eller kanske bara vill nörda stickmönster tillsammans med någon annan? :)

Jag är "periodare". Just nu är jag i en läsa-period och då blir det ganska lite handarbete.
Annars har jag grejat med en del olika. Stickat tröjor, stickat sockar, halsdukar, vantar (tummarna är inget kul). Har material liggande till en filt, köpte på rea i somras men har inte kommit igång.

Virkat dukar och överkast.

Broderat en del i korsstygn: både dukar och tavlor och vepor. Broderat en del i stjälkstygn (ganska trevligt; håller sedan en evighet på med en stooooor duk med katter; väven är oblekt linne, katterna är silhuetter ritade av min mamma som är bra på att rita, och så syr jag i omväxlande svart och brunt moulinégarn, kommer att bli bra men tar som sagt en evighet)
gått en kurs i Hardangerbroderi och gjort lite olika grejer där också.

Nålbindning vet jag inte vad det är...

Åh, bra tråd! :love: Jag kan egentligen ingenting om handarbete, förutom att jag var en jävel på att fingervirka långa snören när jag var barn :D

Men fick en symaskin i julklapp (som jag önskat mig) och började sticka härom kvällen. Min mor är hobbysömmerska som kan det mesta och jag kommer från en släkt av kvinnor som var kända för sina handarbeten. Jag börjar väl bli gammal och sentimentalt - jag vill också! Det finns någon slags stolthet i detta känner jag.

Jag har någon slags dröm om att skapa min egen garderob! Sy klänningar och blusar, sticka koftor och strumpbyxor - rubbet alltså! (Jätteambitiös i huvudet!)
Än så länge har jag dock bara sytt raksöm och lärt mig slätstickning.. Försökte mig på resårstickning men det blev "mosstickning" enligt min mor.. :meh: Tänkte iaf börja med att köpa stickor och lite garn. Det första målet är iaf att lyckas sticka en öppen, enkel kofta!

Är det någon mer som knypplar?

Har fö testat sticka för första gången på flera år. Mest stickat dockkläder tidigare pga ytterst bristande tålamod, men nu hqr jag stickat en mössa. Riktigt roligt, mina händer höll över förväntan, men lär nog inte börja sticka mågot större än mössor tror jag.

Har gjort lite broderiförsök också, gått riktigt bra :) nu är planen att knyppla mer av den spets jag håller på med och så sy ett kuddfodral till kökssoffan och sätta spets på och brodera monogram. Ett test, för mästa projekt blir en annan spets som ska bli lakan och örngott, även de med broderier :)
Kanske ska skaka liv i sytråden också?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka