Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, bra tråd! :love: Jag kan egentligen ingenting om handarbete, förutom att jag var en jävel på att fingervirka långa snören när jag var barn :D

Men fick en symaskin i julklapp (som jag önskat mig) och började sticka härom kvällen. Min mor är hobbysömmerska som kan det mesta och jag kommer från en släkt av kvinnor som var kända för sina handarbeten. Jag börjar väl bli gammal och sentimentalt - jag vill också! Det finns någon slags stolthet i detta känner jag.

Jag har någon slags dröm om att skapa min egen garderob! Sy klänningar och blusar, sticka koftor och strumpbyxor - rubbet alltså! (Jätteambitiös i huvudet!)
Än så länge har jag dock bara sytt raksöm och lärt mig slätstickning.. Försökte mig på resårstickning men det blev "mosstickning" enligt min mor.. :meh: Tänkte iaf börja med att köpa stickor och lite garn. Det första målet är iaf att lyckas sticka en öppen, enkel kofta!

Mossstickning blir det när du stickar avig över rät och tvärt om. Resår stickar man avig över avig och rät över rät, men det berättade kanske mor :)

Jag hade också gärna skapat allt själv :love:
Men rent tidsmässigt är det för mig en omöjlighet om jag inte vill gå i gamla och utslitna kläder.

Mossstickning blir det när du stickar avig över rät och tvärt om. Resår stickar man avig över avig och rät över rät, men det berättade kanske mor :)

Jag hade också gärna skapat allt själv :love:
Men rent tidsmässigt är det för mig en omöjlighet om jag inte vill gå i gamla och utslitna kläder.

Ja precis, tanken var ju att sticka avig över avig och rät över rät.. Men det blev inte riktigt så :D Hade inte riktigt koll :D

Jag behöver tips på mönster!
Blev kallad "elegant" av en kund, som efter en kort paus la till "förutom mössan förstås".

Inspirerad, och lite förvånad över att kallas "elegant", nu vill jag ha tips på eleganta mössor! Tydligen är en grön alpackamössa från Peru inte elegant (men väldigt mysigt!)
Så, hur ser en elegant mössa ut och hur stickar man den?

%7B40400EE9-FD63-4349-9A5A-4621EEC2BC0F%7D.jpg

inte snyggaste bilden men så vart den :love: egot är nöjt

och här är min minion trio, jag är en Frankenstein :sneaky:
%7B7B6514B6-10FC-4123-B4AB-92ECB0DB2850%7D.jpg

@StrawberryWine den ser supermysig ut! Men tror inte den skulle räknas som elegant.. Jag vet inte hur en elegant mössa skulle se ut i och för sig.
Vet att det finns massor med inspiration runt om på internet men i och med att jag inte vet vad som skulle kallas elegant.... Kommer sluta med en dinosaurie- eller hajmössa, förmodligen med matchande socktofflor :angel:

Jag ser inget fel i det :p

Nej men för mig är en elegant mössa en enkel modell med snyggt mönster, stickat i ett snyggt garn som inte börjar tova sig efter användning.

Åh jag skulle vilja sticka en varm mysig filt men har aldrig stickat något i hela mitt liv. :o hur gör jag?

Alltså vad är era tips till en newbie?

Åh jag skulle vilja sticka en varm mysig filt men har aldrig stickat något i hela mitt liv. :o hur gör jag?

Alltså vad är era tips till en newbie?

You tube! Din bästa vän i pysselvärlden.
Jag lärde mig virka genom YT och innan dess hade jag bara virkat genom syslöjden och det var ju knappt grundjobb. Hur kul är det att virka en grytlapp och vad lär man sig på det liksom?

You tube! Din bästa vän i pysselvärlden.
Jag lärde mig virka genom YT och innan dess hade jag bara virkat genom syslöjden och det var ju knappt grundjobb. Hur kul är det att virka en grytlapp och vad lär man sig på det liksom?
Åh vad bra tips :)

Kan man hitta vad för stickor och garn man behöver där också?

Haha nää mitt jobb kräver ingen särskild klädsel. Jag säljer ost, via telefon :D men ibland träffar jag kunder (vi har en butik också) och där tyckte visst kunderna att det var elegant (jeans, stövlar och vanlig svart kappa, inget särskilt alls). Tyckte det var en fin kommentar :D

Får inte upp länken på telefonen, blir bara skickad till ladda ner app-sidan..

Har bestämt mig för att prova på den här och tänkte köpa garn plus stickor idag men jag förstår inte riktigt vad det är för garn hon pratar om. Hon säger ngt om att om man väljer ett annat garn så ska det vara XXX. Jag hör ju inte ens vad hon säger där. :confused:

Och storlek på stickorna?

Har bestämt mig för att prova på den här och tänkte köpa garn plus stickor idag men jag förstår inte riktigt vad det är för garn hon pratar om. Hon säger ngt om att om man väljer ett annat garn så ska det vara XXX. Jag hör ju inte ens vad hon säger där. :confused:

Och storlek på stickorna?

Hon säger att du ska ha "worsted weight " garn vilket är ett mellantjockt garn. Stickorna borde vara 4,5-5,5 mm tror jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka