Ett antal små döskallar klara. Går ju fort då det bara är två varv. Tar nästan lika lång tid att fästa de två trådarna som att virka en. Mått ca 3x4 cm.Nu ska jag åter igen virka döskallar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett antal små döskallar klara. Går ju fort då det bara är två varv. Tar nästan lika lång tid att fästa de två trådarna som att virka en. Mått ca 3x4 cm.Nu ska jag åter igen virka döskallar.
Vad gör du med dom sen?Ett antal små döskallar klara. Går ju fort då det bara är två varv. Tar nästan lika lång tid att fästa de två trådarna som att virka en. Mått ca 3x4 cm.
Visa bifogad fil 162913
Just de här ska användas som bordsdekoration nästa Halloweenfest. Funderar lite på att virka massor och hänga som gardin i mitt lilla hallfönster.Vad gör du med dom sen?![]()
Varför lägger du den i blöt och centrifugerar?Stickat en julkofta. Blev inte klar i tid för jag hade stickat en hel ärm fel och gav då upp. Fick feeling igen och lyckades göra klart den för ett tag sen. Beställde knappar förra veckan. Idag tog jag tag i att klippa upp den, lägga den i blöt och centrifugera den - som med alla plagg jag stickat. Ut kom en mycket mindre, delvis filtad kofta.. Helvete vad less jag blir.
Har nu slitit i den allt som går så får vi se om jag kan ha den alls eller om den får skänkas till någon. Det var redan mkt mindre positiv ease än det skulle vara pga fel stickfasthet så den blev inte direkt lagom nu om man säger så.![]()
Centrifugerar du stickat?Stickat en julkofta. Blev inte klar i tid för jag hade stickat en hel ärm fel och gav då upp. Fick feeling igen och lyckades göra klart den för ett tag sen. Beställde knappar förra veckan. Idag tog jag tag i att klippa upp den, lägga den i blöt och centrifugera den - som med alla plagg jag stickat. Ut kom en mycket mindre, delvis filtad kofta.. Helvete vad less jag blir.
Har nu slitit i den allt som går så får vi se om jag kan ha den alls eller om den får skänkas till någon. Det var redan mkt mindre positiv ease än det skulle vara pga fel stickfasthet så den blev inte direkt lagom nu om man säger så.![]()
Det gör jag alltid! Handtvättar och sen in i maskinen på centrifugering.Centrifugerar du stickat?
Det gör jag alltid! Handtvättar och sen in i maskinen på centrifugering.![]()
Jag har fått lära mig att det är centrifugeringen som är boven när det gäller att krympa kläder. Det blir helt enkelt tovat. Men det beror såklart på hur mycket plagget rör sig i maskinen vid centrifugering, men jag har aldrig vågat chansa.Precis som @mysboll skriver så handtvättar jag och centrifugerar, det blir såå mjukt av det och dessutom torkar det fortareidag är enda gången det gått på tok!
Är det inte kombinationen varme, rörelse och vatten(?)? Så utesluter man en grej är det lugnt, har även fattat det som att ju högre varv på centrifugeringen desto mer still ligger plagget i trumman, viket minskar risken att det blir tovat?Jag har fått lära mig att det är centrifugeringen som är boven när det gäller att krympa kläder. Det blir helt enkelt tovat. Men det beror såklart på hur mycket plagget rör sig i maskinen vid centrifugering, men jag har aldrig vågat chansa.
Nej inte nödvändigtvis, det går bra att kalltova också. Det gör man ju när man handtovar tex.Är det inte kombinationen varme, rörelse och vatten(?)? Så utesluter man en grej är det lugnt, har även fattat det som att ju högre varv på centrifugeringen desto mer still ligger plagget i trumman, viket minskar risken att det blir tovat?
Okej! Ja det har inte jag fått lära mig och har inte den erfarenheten sen tidigare heller som sagt. Vissa garner har de ju tom rek att man centrifugerar för att de blommar ut och får en helt annat tyg efteråt. Men nått var det ju som gjorde att detta gick tokigt. Min kompis centrifugerade sin kofta i exakt samma garn men i sin maskin och det gick bra..Jag har fått lära mig att det är centrifugeringen som är boven när det gäller att krympa kläder. Det blir helt enkelt tovat. Men det beror såklart på hur mycket plagget rör sig i maskinen vid centrifugering, men jag har aldrig vågat chansa.
Ja om centrifugeringen gör att plagget ligger still i trumman (trycks fast av centrifugalkraften) då blir det ju ingen tovning, men om plagget kommer i rörelse, så blir det tovat. Med det sagt gäller det ju bara ull.Okej! Ja det har inte jag fått lära mig och har inte den erfarenheten sen tidigare heller som sagt. Vissa garner har de ju tom rek att man centrifugerar för att de blommar ut och får en helt annat tyg efteråt. Men nått var det ju som gjorde att detta gick tokigt. Min kompis centrifugerade sin kofta i exakt samma garn men i sin maskin och det gick bra..
Om det är ull vi pratar om så är känslighet för temperaturväxlingar en sak för sig. (det är framför allt att växlingen går för fort, inte hur hög temperaturen blir som är avgörande)Är det inte kombinationen varme, rörelse och vatten(?)? Så utesluter man en grej är det lugnt, har även fattat det som att ju högre varv på centrifugeringen desto mer still ligger plagget i trumman, viket minskar risken att det blir tovat?
Sant!Nej inte nödvändigtvis, det går bra att kalltova också. Det gör man ju när man handtovar tex.
Av någon anledning har plagget kommit i rörelse under centrifugeringen och då har det tovats.Brukar bara centrifugera ren ull, inte superwashbehandlad för då växer plagget så mycket, det blötllägger jag bara och kramar ur försiktigt med handduk.
Jag har som sagt gjort såhär i många år, vi är ett helt stickgäng från stan här där alla gör så, varenda stickpoddare man tittar på berättar att de gör så. Det brukar som sagt fungera, har inte varit något problem. Råkade tom av misstag köra en stickad tröja tillsammans med andra plagg på 40 grader och den tovade ingenting. Men denna som bara blev centrifugerad gjorde det TROTS att flera andra kört samma plagg i samma garn. DET tycker jag är konstigt.