Virkning - felanalys?

K

Klockmalvan

Jag håller på och "lär" mig virka, har lärt mig grundmaskorna och tror mig om att kunna följa instruktionen. Försöker göra mormorsrutor och är inne på försök nummer tvåtusensjuhundrsfemtioelvaoch varendan gång - blir det samma fel! Det blir runt, och det blir som en "skål" ....

Vad gör jag för fel? :crazy:
 
Sv: Virkning - felanalys?

Följer du något mönster?

Min spontana gissning, utan att ha sett hur det ser ut, är att du har för få luftmaskor i "hörnen".
 
Sv: Virkning - felanalys?

Ja, jag följer en instruktion. eller jag har testat två, den ena säger två lm mellan och den andra säger tre...?
 
Sv: Virkning - felanalys?

Nu har jag tittat på mina gamla mönster (det var ett tag sedan jag virkade mormorsrutor) och jag tänkte lite fel i mitt förra inlägg; det är antalet stolpar i hörnen som avgör.

Om du tänker dig att en luftmask"båge" är ett hörn så ska du ha två omgångar stolpar med luftmaskor emellan i den bågen.

Blev du klokare?
 
Sv: Virkning - felanalys?

Det finns flera bra "steg för steg"-instruktioner på nätet. Även om du har en beskrivning så kan det hjälpa att titta på en annan :)

Om det blir en skålform gissar jag på att du inte ökar tillräckligt mycket i hörnen, alternativt inte virkar några hörn alls.

Efter att du har virkat första varvet ( och din virkning ser ut som ett litet kors med luftmaskbågar i varje hörn), så ska du virka 2 st. stolgrupper i varje luftmaskbåge på nästa varv. Då bildas dina hörn, och i dessa ska du fortsätta virka 2 grupper varje varv.

Lycka till!
 
Sv: Virkning - felanalys?

Jag vet inte.
Mitt mönster börjar med 6 luftmaskor (ring), sen är det 3 stolpar + 2 lm, osv. får det hyffsat fyrkantigt nu i allafall men ... det blir "klumpigt" då jag ser inte vad jag gör?
 
Sv: Virkning - felanalys?

Jag ar provat flera olika beskrivningar. :o
 
Sv: Virkning - felanalys?

Du kanske virkar lite för hårt, alltså att inte tråden löper riktigt. Det är en känsla man får in efter ett tag :) Lycka till! Hmm, längesen jag virkade nåt...
 
Sv: Virkning - felanalys?

Jo det har jag också gjort men det förstod jag själv. :angel: klassiskt nybörjarfel...

Men!
Tack för era reflektiomer! Efter att ha lyssnat på "tjejen på youtube" femtio gånger (jag är vanligtvis inte så här tålmodig men är rätt handikappad just nu) - så hör jag hur hon säger: "då ska man sätta sex stolpar i varje maskhål" (eller nåt sånt. Heureka! jag har virkat en stolpe i varje lm... :o:crazy: så nu ska det nog ordna sig! :bow:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 414
Senast: Lobelia
·
Fritid Jag har snart semester i två veckor. Till en början var tanken att åka till Finland då, men av olika anledningar blir det nog inte av...
Svar
11
· Visningar
808
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
17 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp