Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 724
  • Visningar Visningar 118 500
Vad vill jag ha för vin till gräsand med camparisås, citruskompott och karamelliserade apelsinskal? Mycket fett, mycket syra och en del sötma. Google föreslår pinot noir, men ingen i sällskapet är särskilt förtjust i det. Tänker helst något ganska fylligt men inte strävt, lagom smakrikt rödvin med lite sötma i. Eller något helt annat, ett fatigt vitt kanske? Andra bra idéer?

Vad vill jag ha för vin till gräsand med camparisås, citruskompott och karamelliserade apelsinskal? Mycket fett, mycket syra och en del sötma. Google föreslår pinot noir, men ingen i sällskapet är särskilt förtjust i det. Tänker helst något ganska fylligt men inte strävt, lagom smakrikt rödvin med lite sötma i. Eller något helt annat, ett fatigt vitt kanske? Andra bra idéer?

Jag brukar inte laga mat i still med ovan så mina smaklökar "känner" inte riktigt smakerna... men jag tänker absolut vitt, kanske mousserande? Champagne fungerar ju bra till fet mat. Annars kanske en gewurztraminer, som tex Gustave Lorentz?

En bubblare (haha :D) är rosé. Ett av mina favoritroséviner, Les Lauzeraies, skulle eventuellt kunna fungera. Jag säger inte att det garanterat fungerar men jag hade gärna testat om det gifter sig med smakerna.

Jag tänker att du har rätt mycket beska och bitterhet i rätten. Campari, citrus och citrusskal har förutom syra också en del beska.
Det kommer alltså skära sig rejält med röda tanninrika eller vita ekfatslagrade viner.

Jag tror ett vitt vin med mycket friskhet och syra eller möjligtvis en friskare rosé kommer att passa bäst 😊
Allra bäst blir det om du provsmakar mat och vin innan så det verkligen fungerar ihop.

Jag brukar inte laga mat i still med ovan så mina smaklökar "känner" inte riktigt smakerna... men jag tänker absolut vitt, kanske mousserande? Champagne fungerar ju bra till fet mat. Annars kanske en gewurztraminer, som tex Gustave Lorentz?

En bubblare (haha :D) är rosé. Ett av mina favoritroséviner, Les Lauzeraies, skulle eventuellt kunna fungera. Jag säger inte att det garanterat fungerar men jag hade gärna testat om det gifter sig med smakerna.

Jag tänker att du har rätt mycket beska och bitterhet i rätten. Campari, citrus och citrusskal har förutom syra också en del beska.
Det kommer alltså skära sig rejält med röda tanninrika eller vita ekfatslagrade viner.

Jag tror ett vitt vin med mycket friskhet och syra eller möjligtvis en friskare rosé kommer att passa bäst 😊
Allra bäst blir det om du provsmakar mat och vin innan så det verkligen fungerar ihop.
Samtidigt känns absolut inte smakrikt stekt viltkött med smörig sås och potatis som självklar "vitvinsmat" för mig, även om det också är en fruktig rätt? Jag tror vi haft kraftigt rödvin till förut vilket har varit gott, men minns inte vilket (och kan tänka mig att mindre tanniner blir godare).
Jaja, jag kan ju alltid öppna lite olika småflaskor och köra vinprovning till maten. Det kan bli kul! :d

Vad roligt att vi tänkte i samma banor! :love: Det är så vansinnigt kul att kombinera mat och vin, ibland blir det bra och ibland får en gå till vingarderoben och öppna något annat :laugh:

Just rosé har många av mina gäster rynkat på näsan åt men när de provat kombinationerna jag gjort har de faktiskt medgett att det fungerade. Senaste gången tog de kort på flaskan så de skulle kunna köpa det själva :D

Vad roligt att vi tänkte i samma banor! :love: Det är så vansinnigt kul att kombinera mat och vin, ibland blir det bra och ibland får en gå till vingarderoben och öppna något annat :laugh:

Just rosé har många av mina gäster rynkat på näsan åt men när de provat kombinationerna jag gjort har de faktiskt medgett att det fungerade. Senaste gången tog de kort på flaskan så de skulle kunna köpa det själva :D
Ja superkul! 😍 Hade inte hunnit läsa ditt inlägg ens innan jag svarade.
Och rosé kan verkligen vara otippade kort 😄

Kommit fram till stugan och öppnat flaskan med Chateau Quinsac 2018.
Otroligt gott! Oväntat mycket röda bär-smak (körsbär och jordgubb tyckte jag), men med tryck och kryddighet. :love:

För 150:- ett riktigt bra köp, ska nog lägga ett par flaskor till på hyllan.

2018 var ett mycket bra år i Bordeaux, Ch Quinsac är i allmänhet bra men det varierar definitivt årgångsmässigt. 2019 som finns i butik nu är ett bra år men inte som 2018 (dock har jag inte provat Ch Quinsac 2019 själv).

Edit: Det är samma producent som Ch de Seguin numera, sedan danskarna som ägde Ch de Seguin sålde.

2018 var ett mycket bra år i Bordeaux, Ch Quinsac är i allmänhet bra men det varierar definitivt årgångsmässigt. 2019 som finns i butik nu är ett bra år men inte som 2018 (dock har jag inte provat Ch Quinsac 2019 själv).

Edit: Det är samma producent som Ch de Seguin numera, sedan danskarna som ägde Ch de Seguin sålde.
Spännande! Köpte denna flaska för någon månad sedan, kanske hade oväntad tur då med en 2018? 🤔

Isf får jag hålla ögonen öppna efter ytterligare 2018, det var riktigt bra.

Spännande! Köpte denna flaska för någon månad sedan, kanske hade oväntad tur då med en 2018? 🤔

Isf får jag hålla ögonen öppna efter ytterligare 2018, det var riktigt bra.

Om du tyckte om det hade jag definitivt provat en 2019 om jag vore dig innan jag köper på mig flera (men också givetvis hållit utkik efter 2018). Båda årgångarna mår inte illa av lagring något år till.

En bordeaux från ett bra år i den här prisklassen är i allmänhet ett bra till ett mycket bra vin. Vill en ha en upplevelse får en lägga på ett antal hundralappar :D

Ska laga renfilé med rödvinssås (samt karl-johanssås på påse 😅) och någon typ av god potatis på fredag.

Sitter någon på tips på rödvin till?
Hade tänkt en flaska Juan Gil Silver Label, men vore väldigt roligt att testa något rekommenderat. Ska beställa till ombud 🙂

Prisklass, 150-200kr, upp till 300 om det är något helt fantastiskt :D

Måste ju vara få skriva att jag är på utbildning. Har idag provat 30 vita viner. 😁
Imorgon börjar vi med rött kl 8.00. Efter sisådär 30st blir de champagne på em. Vi kör 8-20 💪 :sleep: så jäkla kul men helskotta va slut man är efter alla smakbeskrivningar å att hitta alla aromer å ta ut druva å land! :banghead:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka