Nope, omöjligt. Måste vara SvVK som anordnar lure coursing. De har några olika LC-avdelningar (så att det blir en avdelning för varje del av landet) och var och en av avdelningarna ska ha sina årsmöten, sin styrelse osv. Om det inte går att få till, då blir det ingen LC alls i den regionen, likadant då om en klubb missköter tex tävlingar, då kan det bli att den regionen inte får några LC-tävlingar alls under ett år eller flera. Det är inte så att en annan klubb då kan ha en uppsättning bra folk som ordnar något.
Hur ofta träningar anordnas beror helt på hur aktiva de i din region är. Har man tur så bor man precis på gränsen mellan två "avdelningar" och kan då kanske ta del av fler träningar än om du bor så att det bara är ett gäng som håller igång. Och självklart är det lite så att ju fler som hjälper till, desto fler träningar går att anordna, men många idag tycker att LCn är svårtillgänglig och det är sällan speciellt bra info om vad det går att hjälpa till med eller ens info om ATT det behövs hjälp, det klagas mest på att ingen gör något
(och senast häromdagen såg jag ett uppskattat inlägg om att vi
inte ska be om hjälp på facebook för att hitta funktionärer till nästa års LC-VM, det ska tydligen lösa sig ändå på något vis
)
Men, med allt det sagt så finns det vissa fördelar med vårt system ändå. Tex så vet jag att du klagat flertalet gånger på att hundar vägrar fångas vid målgången och att massor av tid går åt till att fånga dem och att det allt som oftast är hundar som ryker ihop vid målgången. Sådant är jätteovanligt på våra tävlingar. Därmed inte sagt att allt går smidigt, men hundarna sköter sig och folk har koll på sina hundar iaf.
Sedan tyckte jag det räckte gott med att ha 3 licenslopp för tävlingslicens som vi hade förut, och jag kan förstå att man ska ha ett ensamlopp innan man börjar köra licensloppen. Men nu krävs det 1 ensamlopp, 1 parlopp och sedan 3 licenslopp. Med 4 lopp kan man ordna licens på två träningar, med 5 lopp krävs 3 träningar. Jag vet att vissa tycker att det är bra, att det "ska ta tid" för att man inte ska ha för bråttom med unga hundar, att de inte ska "ha en ovanligt bra dag" och då "råka" få sin licens osv. Men jag tror inte riktigt att det behövs, inte om man har bra hundar. 4 lopp (varav ett ensamlopp) och sedan noggrann bedömning så att man inte släpper igenom hundar som inte springer ordentligt och inte heller ger dem fina priser på tävling tycker jag vore rimligt.