Fortsatta uppdateringar om Lily då
4,7 månader gammal enligt min räknare i mobilen (eftersom jag är så usel på att hålla koll på sådant själv
)
Någonstans 54 1/2 till 55cm hög. Vet inte vad hon väger dock (vägrar ställa mig själv på våg, väntar tills jag får hjälp eller något). Täcket som är i strl 55 är fortfarande för långt, men inte jättemycket. Hon verkar följa samma takt som Ebrah när det gäller mankhöjden, men ligger konstant ca 1cm över. Hoppas hon inte tänker bli så mycket högre.
Vi går utan problem på vanliga långpromenader, de långa långpromenaderna får dock vänta.
Skulle jag bedöma henne utifrån samma punkter som är med på ett BPH (vilket jag planerar att gå när hon har åldern inne) så ser jag det såhär:
Främmande personer: Glad och trygg, men tappar snabbt intresse.
Föremålslek: Jättekul med skinnleksaker och bollar, annat är kul ibland. Spelar inte så stor roll vem som leker med henne heller.
Matintresse: Äter med god aptit för det mesta, lite petig med vilka sorters mat som är goda när tänderna kliar som mest. Godis är gott!
Visuell överraskning: Kan hoppa bakåt vid de få tillfällen som något är läskigt. Avreagerar snabbt!
Skrammel: Fullständigt obrydd.
Närmande person: Konstigt klädda kan hon absolut reagera på, men på ett nyfiket sätt.
Underlag: Helt obrydd. Går glatt på isen ute, gallret vid porten, asfalt, gräs, berg, alla typer av golv och i trappor.
Skott: Har varit på promenad nära skjutbana utan att bry sig öht. Hörde en enstaka smäll på annat ställe, hoppade till men absolut inte något kvarstående obehag när hon landade på marken igen en millisekund senare.
Lätt att lämna hemma med Ebrah (testat upp till 1 timme och 35 min). Fortsatt okomplicerad i hantering. Lär sig blixtsnabbt när vi tränar och har troligen kopplat att klick = godis nu. Jäklar vad snabbt hon kan sätta sig och som hon står fastlåst i marken när jag säger "stå"
Har även ägnat lite tid åt att kolla lite mer noga på hennes stamtavla för att verkligen få grepp om varifrån hundarna i stamtavlan kommer. Att det är mycket COO-linjer (country of origin) och fullt av hundar som sprungit bra på open field coursing (jakt på riktig hare) vet jag, men det är ju kul att veta mer exakt
Så, OM någon skulle vara lika nyfiken av sig som jag är så ser det ut såhär för Lily:
Pappas sida:
Farfar, ca hälften gammalt amerikanskt som går tillbaka till gammalt engelskt. Andra hälften är linjer från Saudiarabien.
Farmor, hälften svenskt/engelskt, hälften iranskt.
Morfars far, ca 1/4 israel, resten gammalt amerikanskt.
Morfars mor, ca 1/2 Saudiarabien, 1/2 gammalt amerikanskt.
Mormor, mestadels gammalt amerikanskt.
Mammas sida:
Pappa nästan enbart saudilinjer (pyttelite gammalt engelskt)
Morfar: I princip enbart saudilinjer.
Mormors far: 1/4 Qatar, 1/4 Saudi, 1/2 Baharin
Mormors mor: 1/2 Syrien, 1/8 Turkiet, Resten Saudiarabien.
Redan i 4e led finns det inmönstrade hundar och sedan blir det mycket sådant. Jag kan också se att flera av släktingarna blivit 15-16 år gamla och jag kan se bilder på måånga hundar även långt bak i leden. Det är SÅ uppskattat med en internationell hemsida som samlar stamtavlor, just för sådana här fall. Inavelsgraden är snudd på obefintlig, men blir inte helt 100% i beräkningen eftersom det är så mycket luckor. Det är i alla fall en mycket trevlig stamtavla att titta på för mig, framförallt när det i Sverige annars är så att det finns vissa hundar som dyker upp i snudd på varenda stamtavla oavsett uppfödare.
J*vlar vilken bra valp jag fått tag på