Vintervila

M

Missestar

Hur låter ni era unghästar vila nu i vinter?

Jag tänkte att min 4½-åring ska få vila i 4 veckor nu. Han fick ingen riktig sommarvila i somras, bara 2 veckor sammanhängande så jag tänkte att det kan vara lämpligt med en lite längre vila nu.

Sv: Vintervila

min har vilat 4 veckor... nu har jag börjat sätta igång henne lite igen, rider ungefär varannan dag och tömkör rätt så mkt. Jag vet att det kommer bli lite vila under jul/nyår också. Men de förtjännar hon, men måste ha henne lite igång då hon måste va det när jag börjar skolan igen, därför ligger min 4,5 årings vila lite tidigare. I Vår blir det fullt upp klättra i klasserna och försöka kvala. :)

Min lille kille vilar just nu. Hade tänkt att han skulle göra det hela dec och sen ska vi börja sätta igång lite försiktigt igen. Det verkade som om han börjat växa så då kan det vara bra att ta det lite lugnt. Jag är väldigt ridsugen..

Min treåring (blev tre i september) ska vila i 3-4 veckor nu, han var långledig på betet i somras (nästan tre månader) och vilar en vecka här och där när det känns som det behövs även när han är igång.

Han jobbar ca 4 dagar/vecka när han är igång, två av dem brukar vara ridning och de andra tömkörning/löslongering/löshoppning/promenad osv. Rids i alla gångarter ute i skogen både ensam och med kompis :). Har även varit på banan lite, men inte galopperat där än (den är relativt liten).

Min 3,5 åring ska fortsätta med skrittpass hela vintern. Ingen direkt träning således utan underhåll efter skada.

Min plutt ska få vila i ca 4 veckor och sedan börja arbeta inför 3-årstestet igen i februari ungefär..

min är visserligen 7 men bara riden ordentligt sen i maj, han har vilat två veckor nu, ska vila en vecka till innan han ska sättas igång lite lugnt.

Eftersom min är som Bison's så svarar jag med.

Dvs sjuåring i år, blir åtta.
Reds in i maj, blev riden maj -juni. Arbetat ifrån marken juli, lite sutten på juli-augusti.
Ridits sedan oktober regelbundet, ska vila i slutet på jan-feb har jag tänkt då det blir passande samtidigt med stallbyte...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 988
Senast: Sel
·
Träning Halloj! Jag har en fundering. Unghästar ska ju gå på vila då och då, men vad är egentligen bäst, att hästen vilar flera veckor/månader...
Svar
7
· Visningar
848
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur