Vintervila??

T

Tira

Hur gör ni på vintern? Ställer ni av era hästar? I så fall hur länge? När? När sätter ni i gång igen?
Eller rider ni som vanligt? Kanske trappar av bara?
Har ni dom så fall uppstallade eller går dom på lösdrift?

Sv: Vintervila??

Hur gör ni på vintern? Ställer ni av era hästar? I så fall hur länge? När? När sätter ni i gång igen?

Mina hästar står de veckor det är för kallt för att rida, var jag bor är det inte ovanligt att det är över -30 varje dag i 2-3 månader:crazy:
De perioderna är oftast januari/februari & mars som kan vara väldigt kalla här.

Brukar ställa av dem men är trötta på att det tar så lång tid att bygga upp kondisen igen. Så i år är målet att bibehålla konditionen under vintern, men kanske inte att öka den. De får stå när det är riktigt kallt eftersom de går på lösdrift och inte ska klippas.

Jag rider hela vintern! Man kan faktiskt rida då det är kallt och snöigt också ;) Är ju jättehärligt att vara ute och pulsa i djupsnön, dessutom jättebra träning! Gauti brukar dessutom vara piggare på vintern. Han står i stall på nätterna just nu.

Brukar ställa av dem men är trötta på att det tar så lång tid att bygga upp kondisen igen.

Håller med dig där, tar lång tid att komma i gång igen. Jag brukar också ställa av helt men funderar på att hålla i gång lite lätt denna vintern och i stället ställa av honom helt en kortare period. Han har gått hårt länge och det är några tävlingar kvar på säsongen, så lite vila ska han få.

Jag har mina på lösdrift, och om allt fungerar bra så får dom fortsätta med det.

Vi tar det lite lugnare just när de sätter pälsen sammanfaller ungefär det är älgjakt så det passar bra 2 veckor i oktober. Sen dec-januari rider jag gärna inte är inte glad i snön och halkan. Som vuxen och mamma är det mycket inför julen så det passar också bra:)

Vi tar det lite lugnare just när de sätter pälsen sammanfaller ungefär det är älgjakt så det passar bra 2 veckor i oktober. Sen dec-januari rider jag gärna inte är inte glad i snön och halkan. Som vuxen och mamma är det mycket inför julen så det passar också bra:)

det är ju jättebra att rida på is :idea: Sviktande underlag och plant :) man kan få till riktigt bra träningar då :D

är dina hästar också sega/trötta nu under pälssättningen? Gauti är helt slut när man rider och rider inge hårt alls. han orkar knappt uppför en backe och orkar knappt hålla galoppen.

När min häst var unghäst och under utbildning fick han lång vintervila på 6-7 veckor i lösdrift. Numera (han är 10 år) brukar han få ett par veckor ledigt i december, då det är mörkt och tråkigt att rida och mycket annat att pyssla med inför julen. "Vilan" kan bestå i att skritta ut barbacka och sådant "lättare", men alltså ingen träning med krav. Han står uppstallad nattetid och går i hage dagtid, likadant som när han tränas.

Våra hästar hålls (är tanken iaf) igång hela vintern, kanske inte rids lika ofta utan får kanske 1-2 vilodagar mer i veckan beroende på väder och så.
Alla tre kommer stå uppstallade hela vintern :)

KL.
Jag funderar på att låta min stå 1-2 veckor i vinter och sen sätta igång honom lite försiktigt. Bara för att få en fresh start :)
Han kommer dock stå uppstallad hela vintern.

Min polla har gått sen aprill förra året så jag ska förmodligen ställa av henne hela december.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 157
Senast: Cambrie
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 559
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka