Vintervila?

jenny82

Trådstartare
Jag har en unghäst på 4.5 år, han rids ca 5-6 dagar i veckan.
När tycker ni att jag ska lägga in en vintervila på honom? Och hur länge?
Ska han enbart stå i boxen då eller kan man göra nåt annat, typ longera, gå ut o bara skritta honom eller vad kan man göra under den tiden egentligen?
Och är det verkligen nödvändigt med att låta hästen vila under vintern?
 
Sv: Vintervila?

Hejsan!

Jag har också unghäst i den åldern. Hans veckor ser ut som så att var annan vecka så rids eller tömkörs han 5 dagar och var annan vecka så brukar han få vila 3-4 dagar i stället för 2. Det är dock inte alltid som han får vila flera dagar i rad. Ex: första veckan vilar han tisdag och lördag. Andra vecka vilar han måndag, tisdag, fredag och söndag. Men så kan det gå tre veckor med bara 2 dagars vila och då brukar jag alltid ge honom vilodagarna sammanhängande. För att återhämtningen skall bli bättre.

Vad gäller vintervila så hade jag tänkt ge honom vila när första ishalkan kom. Nu har den dock inte synts till ännu, och vi kanske inte får vinter alls i år, om vi har tur. Så då kommer han troligtvis att få ett par veckors vila i januari. Och då menar jag helt vila. Bara gå i hagen hela dygnet, äta, busa med kompisen och bli borstad på. Dock ingen ridning eller tömkörning alls. Jag tror att 3-4 veckors vintervila blir lagom.

Men jag har dock ingen "inrutad" kalender, utan jag lyssnar lite till vad han säger och hur han känns i ridningen och hanteringen.

Fast så här har jag tänkt göra i vart fall.
 
Sv: Vintervila?

Har en valack på 4 år som ska få vila nu i januari, han får då gå i hagen och äta och busa, ingen ridning/körning alls.

/marlene
 
Sv: Vintervila?

Alla hästar mår bra av någon viloperiod då och då, speciellt yngre hästar som lär sig väldigt mycket och som inte växt helt klart. Däremot kan du ju låta hästen vila när som helst när det passar dig. Höst, vår, vinter, sommar - valfritt. Vila = vila. Alltså; inget jobb för hästen. Det bästa är ju om hästen verkligen får "vara häst"; dvs kan gå på en lösdrift under ett antal veckor och ströva. Men det går ju inte alltid att ordna.
Jag har låtit mitt sto vila lite då och då under de 2 år jag ridit henne. Ibland 2-3 veckor, ibland någon enstaka vecka och ett par längre vilor på 6-8 veckor (en sån pågår nu). Orsaken att jag helst väljer låta henne vila den här årstiden är rent praktiskt; det är ju liksom ändå skittrist väder och ridlusten sinar...
 
Sv: Vintervila?

Min skall vila en månad i vinter !
Hon är -01 á men reds in som 4-4,5 åring.
Jag har alltid låtit mina hästar vila på vintern då jag passar på att rida mkt på sommaren, vilar kanske 2 v endast då.

Min lilla skall gå i stora hagen hela dagarna m kompisar och förhoppningsvis leka i SNÖN !???? ( om det blir ngn)

Jag låter henne vila lite emellanåt då man känner tydligt på henne är hon växer eller är trött.

Jag tycker inte man skall ha för bråttom med de små utan stärka dom på bästa sätt för framtiden!

Tjingeling... :banana:
 
Sv: Vintervila?

min -01 men hårt riden endast sen i sommras... ska vila nu denna vecka har jag bara ridit lungt 2 dar och så ska vi ta en avslutande skritt tur med resten av stallet på söndag sne ska han vila fram till mellandagarna tänkte jag sen börjar tävlingarna i februari...

dock har han vilat lite här och var under hösten då han är välldigt sen och har växt en hel del...
 
Sv: Vintervila?

Jag tycker absolut att han ska få sin vila, i en månad
räcker. Bara låta honom gå i hagen & vara häst.
Speciellt när han är så ung & blir riden såpass mkt
så måste de får tid att vila sina muskler & inte minst
"tänka" över vad de har lärt sig. Man har märkt på
unghästar som bara har vilat, har förbättrats
på t.e.x en speciell övning som man tränade på innan
vilan..Så vila & lagom träning är nog absolut bättre
än intensiv hård träning.
 
Sv: Vintervila?

Tack för era svar.

Nu till ännu en fråga då.
Jag ska ju köpa ny sadel till honom, sadelprovaren ska komma på söndag o prova några sadlar. Ska jag skippa detta om han nu kommer få en vila på några veckor? Eller dom tappar kanske inte några muskler på så kort tid?

Ska jag fortsätta att ge samma kraftfodergiva som nu? Eller är det bättre att minska på kraftfodret o öka hösilaget istället?
Han får inget energigivande foder då han har gott om energi iaf.
Får endast korn, lite betfor, lusern o mineraler o så 9 kg hö o hösilage.
 
Sv: Vintervila?

Hejsan!

När det gäller foderfrågan så skulle inte jag minska på givan eftersom han troligtvis behöver näringen för att växa.

Jag tänker inte gå in på din foderstat här, vill du ha specifika råd om den finns det ett foderforum där du säkert kan använda sökfunktionen och få massor av svar.

Vad gäller sadeln så är väl frågan "varför" han skall få ny sadel. Om det är för att hans gamla inte passar längre eller för att du vill ha något skönare att sitta i.
Är det för att hans gamla inte sitter bra så skulle jag prova ut en sadel nu. Så mycket muskler tappar han inte på 3-4 veckor. Men om det är för din bekvämlighet så kanske du behöver pengarna till något annat så här i Juletider :smirk: och sadeln kan då vänta tills hästen din fått sin vila. Men som sagt, gör som det passar dig bäst.

Lycka till!
 
Sv: Vintervila?

jag ska vila min 4-åring i 6 veckor from helgen. Kommer att fortsätta ge hö/ensilage kanske tom öka givan, kommer plocka bort kraften och bara ge lusernpellets, betfor och mineraler.

Hon kommer att gå i hagen och ha det bra, gå på promenad ngn gång/vecka, tömköras i skritt ngn gång/vecka och eftersom hon är under inkörning kommer hon att tränas framför vagn i skritt ngn gång/vecka. Huvudsaken är att hon ej kommer att bära ryttare.

Sadel kan du passa ut nu hellre än efter vila då muskler kan ha försvunnit.
 
Sv: Vintervila?

Dom säger ju att hästarna tappar musklerna redan efter en månad, så man får va beredd på att träna upp dom igen efter vintervilan.
Så då tycker ja att du ska vänta med sadel tills till våren när han
är välmusklad igen.
 
Sv: Vintervila?

jag tycker att så oass unga hästar ska ha minst 3 veckor vila, och när jag menar vila är det att gå i hagen med kompisarna och bara få vara häst, och smälta alla intryck från höstens inlärning, det behöver alal hästar! och offtast är hästen mkt bättre när man sedan sätter igång den igen, så har det varit för min 3-åring so mnu har sin 6 veckor långa vinter vila, (är att rekomendera) för att sedan bara skrittas 1 vecka inann man börja jobba och lära dom nytt inför våren då min fyller 4.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Halloj! Jag har en fundering. Unghästar ska ju gå på vila då och då, men vad är egentligen bäst, att hästen vilar flera veckor/månader...
Svar
7
· Visningar
848
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp